Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Studio

Stel je hier voor aan de rest van het forum.
EL-Jay
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 jan 2013 9:30
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Studio

Ongelezen bericht door EL-Jay »

DJ-ing doe ik al sinds mijn 12e jaar, het begon allemaal met het organiseren van een schoolfeest, maar er moest nog muziek geregeld worden, en zo begon het, oude buizen radio's en een maatje die handig was met de soldeerbout. Het groeide uit tot een heuse Drive-in-Discotheek met een team van semi beroeps van 5 personen en 2 vrachtwagens.
In 1986 de boel verkocht en als solo underground DJ verder gegaan in de private feesten. In 1993 begonnen als Progressive DJ in de EDM, daarnaast ook actief in de stijlen; Hard Techno en Progressive-Minimal. In Hengelo (OV) mijn woonplaats met het TYP_DC concept zo'n 67 kleine en grotere feesten geregeld in Club Hartbeat, De 4 Jaargetijden (MAX) en Metropool met lokale DJ's en landelijke DJ's in de periode 2001 - 2006. In die zelfde periode ook Resident DJ in een private Duitse kinky fetish scene. Mijn rugpijnen (versleten rug) werd te veel, kon niet meer achter de DJ booth mijn werk doen, dus stopte ik met actief draai

In 2008 de DJ naam EL-Jay aangemeten (van mijn voorletters L. J.) en naast de Progressive-Minimal ook Trance gaan draaien via de Internet Radio Streams. Vanuit de stoel/barkruk mixen ging dat beter ivm de lichamelijke beperkingen (ben 80-100% afgekeurd en zit dus in de WAO).

Mijn stijl van mixen en de opkomst van facebook werd niet onopgemerkt en ik breide uit in Radioshows.. op een gegeven moment had ik er wel 6. Dat was te veel van het goede, dus heb ik dat teruggebracht naar 4, en sinds kort naar 3 om meer tijd vrij te maken voor produceren. Verder in 2010 al mijn vinyl en draaitafels verkocht en volledig overgegaan op Digtaal mixen (MixMeister) met midicontroler.

Mijn huidige (Uplifting Trance Only) shows zijn (flyers):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In 2010 heb ik FL Studio de Signature Bundle aangeschaft en begonnen met verzamelen van de VST-Plugins.
Zit gewoon te modderen met FL Studio, er zijn geen Nederlandse boeken te vinden, had al wat youtube filmpjes verzameld, maar ja alles in technisch engels..
Ik wil Industrial Uplifting Trance gaan produceren, dat is een verzamelbegrip van Tech, Dark & Deep in Uplifting Trance bpm's rond 138 ~ 140.

Ik ga hier veel lezen, en stilletjes hoop ik voor een lotgenoot hier in de omgeving, want samen oefenen werkt nu eenmaal beter als alléén.
Als ervaren DJ weet ik als geen ander, waar een track technisch aan moet voldoen, betreft in-outro's, de opbouw, de breakdowns etc.
Verder kunnen mede forum leden gebruik maken van mijn netwerk voor de labels (=platenmaatschappijen), ik krijg van 42 labels de promo-mails toegestuurd en moet die beoordelen en supporten (als het mijn stijl is). Ken de meeste Label eigenaren persoonlijk en heb hun al een paar nieuwe talenten doorgestuurd.
Ik ben benieuwd!

Mijn werkplek:

Afbeelding
Hidde
Fruity God
Fruity God
Berichten: 2259
Lid geworden op: zo 22 aug 2010 20:54
Locatie: Assendelft

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door Hidde »

Kijk, da's nog es een introductie! Cool om te zien dat EDM zich niet beperkt tot mijn generatie! :) Best lekkere setjes van wat ik zo 1, 2, 3 even luister op je soundcloud, ben ook benieuwd naar je eigen tracks!

Welkom! Ik hoop dat we een beetje behulpzaam kunnen zijn. :)

Edit:

Is het trouwens niet ontzettend vervelend om beide speakers links van je te hebben...?
www.soundcloud.com/iamfission
EL-Jay
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 jan 2013 9:30
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door EL-Jay »

Ik woon in een sociale woningen wijk uit de 30-er jaren en met die enkelsteens muren gewoon heel gehorig. Dus alles gaat via de koptelefoon. Boxen staan al 2 jaar uit!
Na wat experimenten, wat nu de lekkerste koptelefoon is (blijft natuurlijk persoonlijk) heb ik nu de SONY MDR-XB500 die heeft al een extra bass en volledig dichte oorschelpen.

Afbeelding

Op antwoord op je vraag, betreft mijn eigen producties.... daar stoei ik nog mee, daarom heb ik mij hier aangemeld, want ik bak er nog weinig van, mis een beetje het overzicht waar ik moet beginnen. Wel ondertussen veel VST Plugins verzameld, veel vrije oudere van Native, die Native zelf vrij beschikbaar stelt.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door Scopes »

Tuindorp toevallig?
Welkom op ons forum.
Btw: die headphones zijn goed voor dj-ing, maar niet echt geschikt voor producen ivm de hoge bassweergave.
EL-Jay
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 jan 2013 9:30
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door EL-Jay »

Nee, ..... Nijverheid :D

Zie het verschil niet tussen de tracks mixen, waar je juist heel erg op doorlopende melody en beats moet letten in de transities (= overgangen) en produceren. Uiteindelijk moet het zelfde klinken. Verder loopt het geluid van de koptelefoon via het mengpaneel en daar liggen veel opties om frequenties weg te drukken of te verminderen.
Verder zijn mijn oortjes op mijn 56ste incl. de al aanwezige oorsuis van mindere kwaliteit als gemiddelde 21 jarige :?

Maar goed, koptelefoons zijn keuzes van voorkeuren en smaken. Ik krijg gauw oorpijn bij bepaalde koptelefoons, dus mijn keuze is al gauw beperkt tot de geheel bedekkende oorschelpen, waar mijn oor geheel er in gaat zonder dat het drukt.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door MvR »

Welkom!
Gebruikersavatar
e-Gloomy-nations
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 20994
Lid geworden op: zo 22 jan 2006 19:33
Soundcloud: https://soundcloud.com/gloomer2000
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door e-Gloomy-nations »

Welkom ;-)
Youtube :
http://www.youtube.com/user/Gloomer2000

Soundcloud :
https://soundcloud.com/gloomer2000

Discography, free downloads :
https://gloomer2000.bandcamp.com/music

Gloomy's Blog :
https://messagefromone.blog
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door Scopes »

Wat ik bedoel is dat voor produceren een koptelefoon met een zo eerlijk mogelijk geluid, dus geen versterkte frequentiegebieden, het beste is om op af te mixen. Zodat je je eindmix zo helder mogelijk kan maken en zo op elke set (stereo, autoradio, mp3speler etc) ook goed klinkt.
Maar dat is denk ik meer interresant voor als je de smaak echt goed te pakken krijgt. ;)

Heb zelf ook in Hengelo gewoond, dus vandaar dat ik bij jaren 30 huisjes aan tuindorp moest denken.
Gebruikersavatar
Blueyed
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3413
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 13:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/dronetracer
Locatie: Groningen en omgeving
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door Blueyed »

Welkom!
Leuke introductie.
EL-Jay
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 jan 2013 9:30
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door EL-Jay »

Natuurlijk is een goede introductie belangrijk, als ik met vragen kom, dan kan men mijn muziek passie achtergrond via deze introductie snel achterhalen.
Sets mixen blijft mijn grote passie. Maar de kriebel om ook zelf te gaan produceren was er al langer. Ik heb bewust 1 radioshow die 2x per maand 2 uur was op een
niet onbelangrijke britse internet radiostation laten varen, om meer tijd voor leren-produceren uit te kunnen trekken.
Ik zit in de WAO, dus tijd zat natuurlijk... maar heb ook mijn beperkingen, te lang achter PC geeft ook zijn lichamelijke beperkingen.
Maar goed, volgende week ga ik mijn antwoorden zoeken.
Komende dagen druk, de maandelijkse TranceStoned op DI.fm Trance Channel komt er aan, dat vraagt erg veel aandacht, die moet perfect zijn.
Tranced Emotion & Trance2impact zijn wekelijks.
Uplifting Trance producers hier op het forum kunnen altijd hun "work in progress" soundcloud links sturen, feedback kan ik altijd geven, ook al kan ik zelf qua produceren er geen ene ruk van, technisch weet ik exact waar een track aan moet voldoen om hem te supporten in mijn shows. TranceStoned is altijd goed voor tussen de 35.000 en 65.000 luisteraars per episode (bron: crew DI.fm) en ik draai veel underground spul, nieuw materiaal (CD-R), kleine labels en geen Armada commercieele stuff. Veel nieuwe producers hebben via TranceStoned de aandacht getrokken naar de labels. Wil niet arrogant overkomen, maar als Uplifting DJ heb ik een stempel gekregen als enorme eigewijze criticus, maar goed andere kant krijg je daardoor wel het allerbeste materiaal aangeleverd.

Het wordt nu eens tijd dat ik zelf bekritiseerd wordt op wat ik ga produceren, dus aan de slag :)
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door MvR »

vraagje:

ik luister al sinds 1998 naar trance (ben 20 jaar) en dat had een hoogtepunt qua luisteren rond 2007 denk ik. Ik vind dat uplifting trance zijn tijd al jaren niet vooruit is gegaan. ik vind het allemaal veel van hetzelfde en de originaliteit is er ook wel vanaf. ik neem aan dat jij er niet zo over denkt, maar toch wil ik vragen of je toch enigszins mijn mening deelt?
EL-Jay
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 jan 2013 9:30
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door EL-Jay »

Je vraag om mijn mening, dus probeer ik het zorgvuldig te onderbouwen, waarom ik er anders over denk...

Ik vind dat je Trance kan onderscheiden in 3 soorten stylen, eigenlijk 4 als je de Vocal Trance ook zou mee rekenen, maar Vocal komt in de andere 3 ook voor.
> Progressive Trance, met substijlen Progressive-Tech, Dark en Deep in lage bpm (circa 130 ~ 134)
> Melodic Trance (134 ~138 bpm) kenmerkend door wat ééntonig saai klinkende beats.
> Uplifting Trance, met substijlen Tek, Tech, Psy, Dark en Deep (= samenvattend Industrial) in hogere bpm (v.a. 138)
Hard Trance laten we even buiten beschouwing.

Daarmee ondergraaf ik al je mening dat het allemaal het zelfde klinkt.

Trance vanaf periode 1997 ~ 2000 was meer synths met commendore PC effects op enkele na als Airwave, Rank1 die al snel de basic in trance wist te bepalen.
Periode 2000 ~ 2006 was Trance, één stijl. Markus Schulz begon in 2004 met een eigen stijl, meer mellow, diep en donker van geluid, lagere bpm's als Trance normaal, dat was de bakermat van Progressive Trance als substyle van trance. Uplifting Trance is eigenlijk ontstaan doordat veel Trance diehards, de Progressive Trance niet pikte en slikte, het leek te veel op Progressive House/Minimal. Weet dat al te goed, want ik draaide dat zelf in mijn Possession en Dark Mellow radioshows, kon diverse platen in beide shows gebruiken. Die ontwikkeling van Progressive Trance heeft niet veel positiefs gedaan met grote evenementen als Trance Energy, Sensation, Innercity etc, het werd wel erg Housy.
Uplifting Trance is totaal verschillende wat Trance (134 ~ 136 bpm) ooit was en grote tegenpool van Progressive Trance. Uplifting Trance zit vol energie, snelheid, je voelt de passie van de producers als van de DJ. Typerend voor Uplifting Trance is de verdere ontwikkeling van de breakdowns, ze zijn langer en hoger orchestral van kwaliteit vol allerlei effecten die het net even mooier, gevoeliger maakt als Trance dat voorheen deed. Ook zijn de bass beats wat harder, dieper en sneller als de oudere Trance. Luister naar een ASOT 250 set en luister naar mijn TranceStoned set op mijn Soundcloud pagina..... als je daarna nog niet overtuigd bent.... ga ik een rondje fietsen ;)

Uplifting Trance Set: (Dec. 2012)
[soundcloud]http://soundcloud.com/eljay-1/el-jay-presents-trancestoned-39[/soundcloud]

Progressive Trance:
[soundcloud]http://soundcloud.com/david-davidson-9/sets/markus-schulz[/soundcloud]

Ik heb bewust voor 2 uur sets gekozen zodat je kan "zappen" door de set heen om zo verschillende geluiden te kunnen horen, zo zie je dat beiden, zowel Uplifting- als Progressive Trance, beiden heel gevarieerd zijn, in instylen totaal verschillend zijn.
Over smaakt valt nooit te twisten, net zo goed over meningen, misschien wel net zo veel als vingerafdrukken.
Wat de één mooi vind, vindt de ander weer minder, en muziek speelt daar mooi op in.
Ik zie het als elkaar respecteren in smaak, mening en gevoel, dat we allemaal anders zijn en verschillend, dat maakt de beleving en passie in muziek zo ontzettend gevarieerd.
Laatst gewijzigd door EL-Jay op vr 18 jan 2013 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door MvR »

Ik had het alleen maar over uplifting. Ik ben nog steeds groot trance fan, maar uplifting boeit mij niet meer. Ik weet zelf ook heus wel dat er 100en substijlen binnen het trance genre zijn, waarvan ik altijd de progressieve kant het tofst vond. Dat was mijn punt, maar bedankt voor de lezing ;) no offense hoor.

Nu ik zo een paar post van je gelezen hebt op het hele forum zou ik je graag het advies willen geven minder in hokjes te gaan denken. Ik krijg het gevoel dat je echt puur vanuit het DJ perspectief spreekt, wat betekent dat je graag controle hebt over de tracks en dus graag niet voor verassingen wilt komen te staan. Vergeet niet dat producen en DJ'en echt een groot verschil hebben.
EL-Jay
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 jan 2013 9:30
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door EL-Jay »

Ik heb in mijn betoog het "Uplifting" betoog in blauw-vet gezet, waar ik aangaf de verschillen van Trance naar Uplifting wat er anders is geworden naar vroeger wijze van Uplifting begrip. ;) Geen offence gevoelens overigens. Je vroeg naar mijn mening en vond het best leuk om wat in detail te gaan, om de verschillen iets duidelijker te omschrijven, immers er zijn meer lezers, en daar gaat het uiteindelijk om elkaar goed te informeren. ;) Als Uplifting Trance DJ in mijn situatie, ben ik iedere dag bezig, luister naar heel veel tracks met zeer ervaren en geoefend oor in het luisteren waar tracks goed in elkaar zitten, en waar een track technisch wat steken laat vallen. Het is uiteindelijk in het mixen van de set, waar die "goed" of "mindergoed" punten opvallen, met name in de transities. Globaal hapert er in 30 % van de tracks die ik gebruik, wel het één en ander waar de intro en de outro van de tracks niet in orde zijn. Veelal hoor ik wel achteraf dat de producer de in en outro wat snel had afgemaakt... terwijl die punten van de track weer voor de DJ's het meest belangrijk zijn en bepalend is of de track wel of niet gebruikt wordt, of doorgeschoven wordt naar een volgende aflevering.

In gesprekken met de producers ervan, ik koppel heel veel terug (Heb bijna alle Uplifting Trance producers & remixers in mijn facebook vriendenlijst staan, of zo kort en snel met hun te communiceren in feedback) naar de producers, ik zie dat als win-win. Het kost veel tijd maar goede feedback zorgt doorgaans in betere kwaliteit in de volgende track(release).
Ik kan ook aanraden voor producers om facebook kontakt te houden met DJ's die hun tracks regelmatig supporten, dit doe je via de messenger functie van facebook. Gun de DJ af en toe nog niet gereleased materiaal (wel goed masteren!), dat verstevigd de onderlinge band, waardoor de DJ zich uitgenodigd voelt om betere gefundeerde feedback te geven. Soundcloud is daar de perfecte tool voor. Je kan zelf bepalen wie naar jou tracks luisteren in Soundcloud of je zet de track in "Hidden" (Private) zodat niet anderen het kunnen zien.

Dus alleen iets produceren is pas het halve werk. Je wilt uiteindelijk als producer dat je track gebruikt wordt door een DJ, en liefst ééntje van de bekende gevestigde orde, want dat is de kick! Dus zul je moeten netwerken, facebook en souncloud zijn daar goede tools voor om wat closer contact te krijgen met de DJ's. Ook DJ's bedanken dat zij, jouw track hebben gebruikt, daarmee ga je een intensievere band aan met de DJ, waar je een feedback relatie mee gaat opbouwen.
Hidde
Fruity God
Fruity God
Berichten: 2259
Lid geworden op: zo 22 aug 2010 20:54
Locatie: Assendelft

Re: Ik ben EL-Jay, Uplifting Trance DJ en dummie met FL Stud

Ongelezen bericht door Hidde »

EL-Jay schreef:Iterwijl die punten van de track weer voor de DJ's het meest belangrijk zijn en bepalend is of de track wel of niet gebruikt wordt, of doorgeschoven wordt naar een volgende aflevering.

I disagree, een beetje een creatieve dj zou daar wel raad mee moeten weten. Ik weet niet of je een beetje bekend bent in het electro wereldje, maar daar schakelen dj's vaak moeiteloos over tussen moombahton, electro, dubstep, glitch hop, drum 'n bass en noem maar op(dan kijk je dus naar een spectrum van 100BPM tot +/- 170 bpm). Je hoeft niet bij iedere track alleen maar de intro en outro aan elkaar mixen, dat is redelijk saai IMO en dan krijg je van die setjes van 12 tracks per uur(vind ik veel te weinig).

Maar goed, misschien komt het omdat ik niet in de uplifting wereld zit en is het aan elkaar mixen van intro's en outro's wel the way to go. Trekt mij niet in ieder geval.

Daarnaast bedoelde Mark niet het verschil tussen uplifting trance en andere trance, maar dat uplifting trance tracks onderling gewoon te weinig variate hebben en dat het genre uplifting trance op zichzelf te weinig vooruit is gegaan.
www.soundcloud.com/iamfission
Plaats reactie