Microfoon settings tijdens live optredens?

Discussieer hier over muziek.
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Jay30k »

Ik hoor dit eigenlijk te weten, maar niet dus. Daarom vraag ik het hier:

Weet iemand hoe zangmicrofoons bij podia/festivals geregeld worden? Ja dit klinkt als een suffe vraag maar dit is de reden waarom:

Met onze live band oefensessies hadden we meerdere microfoons aan een P.A aangesloten. Het zijn dynamische mic's dus dit klinkt totaal niet. Dus kwam ik met het idee om al onze zangmic's aan te sluiten aan dit Boss ME-30 FX pedaal. Daar zitten compressors, EQ, delay en reverb in (en meer, maar dit is wat we nu gebruiken voor de mic's) en nu klinkt het geweldig! Wordt dit ook (standaard) gedaan bij podia?

Afbeelding

note: voorheen zaten de mic's aangesloten op Reaper (ook een DAW), maar de zoveel ms achterstand is gewoon niet handig om mee te zingen. Met andere woorden: we willen de mic's niet via een DAW laten lopen, maar direct in de P.A.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Ajna »

Mijn ervaring is via het mengpaneel van een PA installatie. Dan is het ook fijn als er iemand achter alle knoppenen en schuiven zit die weet wat ie doet. Ik was laatst bij een optreden van een band, daar werd het geluid via een iPad geregeld, dit ging goed. Of zoiets nu echt stabiel blijft weet ik niet, iig wel gaaf om te zien.
Heb je ergens al een goede soundcheck kunnen doen doen met die Boss ME-30 FX? Want hoe klinkt het wanneer je echt live gaat?
Laatst gewijzigd door Ajna op zo 06 okt 2013 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjoelie
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1101
Lid geworden op: do 24 apr 2008 16:06

Re: Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Sjoelie »

Volgens mij zitten er in deftige pa mixers ook gewoon fx. Is dat boss peedaal speciaal voor zang bedoeld? Je hebt namelijk ook pedalen voor zang, maar dat wist je waarschijnlijk al. Ik zie het probleem niet om dat pedaal te grbruiken...

EDiT , zie dat het een gitaar pedaaltje is
Laatst gewijzigd door Sjoelie op zo 06 okt 2013 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Ajna »

Ik vraag me eigenlijk wel af of je dan de zang live lekker uit kunt mixen. Sluit je dit apparaat verder nog ergens op aan?
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Jay30k »

Nee sorry, was vergeten te zeggen dat het een gitaar FX pedal is. Maar aangezien er fx als compressors en dergelijke in zitten en ik m'n gitaar fx's via FL laat lopen, stond dit gitaar pendaaltje al een tijd stof te verzamelen.

Nee Anja, heb het alleen nog in onze eigen oefenruimte (lees: zolder) uitgeprobeerd over m'n eigen P.A. installatie. Moet wel zeggen dat ik aardig wat feedback heb als het allemaal te hard staat. Dat had ik ook toen ik m'n mic (merk: Shure) had aangesloten op Reaper (DAW) maar dmv van het gebruik van een limiter kon ik dat verhelpen. Op dit pendaal zit geen limiter...
Sjoelie
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1101
Lid geworden op: do 24 apr 2008 16:06

Re: Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Sjoelie »

Je zou natuurlijk een klein PA mixertje tussen je mics en het gitaar pedaal kunnen plaatsen en dan de out van het gitaar pedaaltje naar je grote PA, maar geen idee of dit goed werkt :x Je zou dan wel onderlinge volumes kunnen regelen ed.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: Microfoon settings tijdens live optredens?

Ongelezen bericht door Ajna »

Voor in de oefenruimte is een mengpaneel/mixer (zonodig met ingebouwde fx) inderdaad wel erg handig.
Heb zelf geen ervaring met het gebruik van een gitaar fx pedal op deze manier, dus daar kan ik verder weinig zinnigs over zeggen.
Plaats reactie