Simon schreef:Een dj draait voor zijn publiek, en als iemand beter werkt door alles op voorhand in te studeren, dan ter plekke alles verzinnen, en zo het publiek een betere show kan geven, heeft hij toch geen enkele reden om dat niet te doen.
je zegt zelf dat je liever technisch goede sets luistert, en ik denk dat er veel meer techniek gestoken kan worden in iets dat voorbereid is
Mijn punt is dat het om de vaardigheid gaat.
Als je een set 4 weken lang oefent en helemaal instudeerd kun je net zo goed een setje opnemen en dat afspelen...
Plus, een dj draait inderdaad voor zijn publiek, maar hoe ga je in op de reacties van dat publiek als je alles instudeerd?
Royal.B schreef:Zorg ervoor dat je je set van te voren klaar heb en paar keer gedraaid heb al, soms is het goed om 4 weken lang dezelfde set te draaien elk optreden, publiek is toch elke keer anders en jij weet wat je doet. Anders moet je gewoon de eerste 5 nummers die je gaat doen weten daarna kan je gaan improviseren
Lees net ff dit topic terug, zie ik dit staan... Wtf, als je dat nodig hebt ben je geen echte DJ.
Als ik ergens moet draaien zie ik vantevoren aan de tijd of degenen die na mij moeten hoe hard/snel ik kan draaien, pak dan mijn tas in met een shitload platen die daarbij passen, en dan kijk ik ter plekke wel wat ik erop gooi.
ik zie niet hoe dit meer dan gewoon stoerdoenerij is.
Een dj draait voor zijn publiek, en als iemand beter werkt door alles op voorhand in te studeren, dan ter plekke alles verzinnen, en zo het publiek een betere show kan geven, heeft hij toch geen enkele reden om dat niet te doen.
je zegt zelf dat je liever technisch goede sets luistert, en ik denk dat er veel meer techniek gestoken kan worden in iets dat voorbereid is
Je kan je publiek niet van tevoren inschatten.
Dan kan je wel heel leuk een vette early hardstyle set in elkaar knutselen, maar als het binnen vol zit met mensen die liever naar moderne Zany luisteren, tsja daar sta je dan met je early.
Overigens vind ik wel dat een dj z'n eigen ding moet doen.
Als de dj alleen early wil draaien moet ie dat doen ook, ook als het publiek liever headhunterzz heeft.
Het probleem in deze discussie is dat er geen onderscheid word gemaakt tussen beginnende DJs en ver gevorderde DJs.
Als beginnende DJ vind ik het prima kunnen dat hij/zij zijn of haar set voorbereid om zo de zenuwen zoveel mogelijk te voorkomen.
En dan bedoel ik: het eerste halfuur van een set voorbereiden, en de overige tijd experimenten met verschillende nummers en kijken hoe het publiek daarop reageert. Want je staat er altijd om het publiek te entertainen.
Voor ver gevorderde DJs is het eerste halfuur/uur voorbereiden een no-go, je weet van tevoren al wat voor een publiek je voorgeschoteld krijgt (aangezien de mensen op jou naam afkomen, en weten wat je draait) en om dan ook nog eens je hele set voorbereiden en een paar keer draaien alvorens een optreden dan is het geen kunst meer aan.
Natuurlijk is het wel lekker makkelijk allemaal, maar echter zonder enige creativiteit zal je niet veel hoger opklimmen in de DJ ladder.
@Hidde: Ik zou zeggen, doe lekker je eigen ding zoveel mogelijk, maar pas je wel aan als je merkt dat het publiek er niet warm van wordt.
Jij bent er als DJ immers voor aangenomen om het publiek te entertainen
@Hidde: Ik zou zeggen, doe lekker je eigen ding zoveel mogelijk, maar pas je wel aan als je merkt dat het publiek er niet warm van wordt. Jij bent er als DJ immers voor aangenomen om het publiek te entertainen
jawel, dat is waar. Maar toch, als je publiek (ff een voorbeeld) per sé Scooter wilt horen, maar je hebt een grafhekel aan Scooter, zou ik geen Scooter gaan draaien.
Je echte fans zullen dan respect voor je verliezen wegens het draaien van de muziek van de meest rampzalige artiest die EDM rijk is.
Simon schreef:Een dj draait voor zijn publiek, en als iemand beter werkt door alles op voorhand in te studeren, dan ter plekke alles verzinnen, en zo het publiek een betere show kan geven, heeft hij toch geen enkele reden om dat niet te doen. :roll:
je zegt zelf dat je liever technisch goede sets luistert, en ik denk dat er veel meer techniek gestoken kan worden in iets dat voorbereid is
Mijn punt is dat het om de vaardigheid gaat.
Als je een set 4 weken lang oefent en helemaal instudeerd kun je net zo goed een setje opnemen en dat afspelen...
maar dat argument gaat voor eender welke vorm van optreden op.
Je kan bij een rockoptreden ook zeggen: het is allemaal zo goed voorbereid dat je beter een cd opzet
dat lijkt mij eerder een positieve opmerking, die het talent van de artiest live aantoont, ipv iets negatief
Een rockoptreden kun je niet met een dj optreden vergelijken vind ik. Het een is muziek maken (met meerdere mensen tegelijk ook nog), het ander is muziek draaien.
Buzzer schreef:Een rockoptreden kun je niet met een dj optreden vergelijken vind ik. Het een is muziek maken (met meerdere mensen tegelijk ook nog), het ander is muziek draaien.
dan kan je evengoed zeggen dat je ALLE dj sets gewoon kunt opnemen en afspelen
WhiNOD schreef:Voor ver gevorderde DJs is het eerste halfuur/uur voorbereiden een no-go, je weet van tevoren al wat voor een publiek je voorgeschoteld krijgt (aangezien de mensen op jou naam afkomen, en weten wat je draait) en om dan ook nog eens je hele set voorbereiden en een paar keer draaien alvorens een optreden dan is het geen kunst meer aan. Natuurlijk is het wel lekker makkelijk allemaal, maar echter zonder enige creativiteit zal je niet veel hoger opklimmen in de DJ ladder.
Inderdaad, jammer dat Armin & Tiësto wel precies dat doen... overal dezelfde tracks en nagenoeg dezelfde sets.