Pop is moeilijker te componeren dan Elektr. muziek. Akkoord?

Discussieer hier over muziek.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Deskjet schreef::p lol dat mag dat mag, 'k vind het toch vreemd :D! Ooit al eens geprobeerd een popnummer te maken? Ik wel... :p

...moeilijk!


Maak maar eens een écht goed trance nummer dan, als dat zoveel makkelijker is.

Ik hoor graag je resultaat!
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Goed! Zal ik zeker blijven proberen! Maak jij dan maar eens een goed popnummer ;).
Laatst gewijzigd door Deskjet op vr 25 jun 2010 2:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Bwaja blijkbaar heeft iedereen hier een andere mening dan de mijne :) kom ik met deze stelling op een popforum zal iedereen het wel eens zijn :p... 't Is enkel een gedachte! Maar ja iedereen zijn mening, die al dan niet gevormd is door zijn eigen muzikale voorkeur :)!

Jammer dat er weinig directe reacties zijn op mijn midivoorbeelden :p.

Crispy Liquids schreef:Goed elkaar is één iets, dat heeft niets te maken met moeilijk zijn om te maken.


Vind ik wel omdat bij hardstylenummers bijvoorbeeld, en eigenlijk bij zoveel elektronische muziek, er vaak maar 1 melodie is... Dus hardstyle bestaat uit minder 'lagen' en is dus in mijn ogen veel simpeler om te componeren.
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Als lagen het criterium is, dan zijn er toch veel elektronische genres die meer lagen hebben. Je begint natuurlijk wel met te zeggen "pop/rock is moeilijker dan elektronische muziek" en je voorbeeld is, nja, elektronische popmuziek hé :lol:

Maar in Liquid Funk, Neurofunk, Jazzstep, Trance, Techno, Klassieke muziek, enz zitten gemiddeld veel meer lagen dan de gemiddelde popsong. En zeker als het over pop-rock gaat die dan vocals+1 of 2 gitaren+bass+drums hebben. En misschien nog een keyboard.

Maar lagen zijn geen goed criterium omdat je met enkel een piano al de gekste composities kunt maken. Daarom vind ik muzikale complexiteit het enige waarop je nummers kunt afrekenen qua "moeilijkheid om te maken"; dus vreemde maatsoorten en scales enzo.

Daarbij het nr van Lady Gaga heeft ook niet zoveel lagen, en die detuned saws duwen de rest dan nog volledig weg. En wat iedereen zo goed vind aan pokerface snap ik totaal niet, jonge jonge, wat een KUTMUZIEK!
Geef mij dan maar
http://www.youtube.com/watch?v=5CImrIKNmBo

Elke dag :evil:
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Ik ga mijn discussieveld verengen :) tot genres die ik wel ("goed"/beter) ken. Mijn mening was misschien te veralgemenend.

Ok ik versta wel wat je bedoelt :) alleen 't is mij nog niet opgevallen, maar ja wat ken ik dan ook van muziektheorie, dat trance of hardstyle zoveel origineler is met die scales (en maatsoorten).

Maar lagen zijn geen goed criterium omdat je met enkel een piano al de gekste composities kunt maken.


Misschien verwoord ik me zo slecht he :), want je hebt gelijk van die lagen maar ik bedoel dus: in pop zijn er gewoon zoveel verschillende melodietjes binnen één nummer; in de strofes, het refrein en de bridge in en die mooi bij elkaar passen terwijl in trance er vaak maar een echte melodie is, of slechts een paar melodieën zijn.
En ik ben dus om die reden van mening dat het moeilijker is om een echt goed pop/rocknummer te schrijven dan een echt goed trancenummer, waarmee ik niet wil zeggen dat trance gemakkelijk is en dat ik het kan, zeker niet, maar ik denk dus wel over het algemeen minder moeilijk om te componeren... In een pop/rocknummer zal je altijd meer nodig hebben dan maar 1 melodie, ook al is die geniaal.

Het bovenstaande gaat zeker op voor hardstyle, althans in mijn ogen... Maar dat zullen harstyleproducers waarschijnlijk nooit willen toegeven ! Wat dan niet gezegd van de meeste house en elektro?

Over andere genres als Liquid Funk ga ik me niet uitspreken, ken het niet, idem voor neurofunk en jazzstep. En ja techno? Ik vraag me af wat 'techno' nu eigenlijk is, da's zo'n vaag begrip geworden...
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

wat dan met seven nation army?
algemeen (en onterecht) bekend als een van de beste rock nummers aller tijden

volledig opgebouwd uit 1 melodie

en wat je daar allemaal zegt over dat pop moeilijker is omdat het verschillende melodieën, en trance maar 1:

als een popgroep een nummer gaat schrijven(bv coldplay), dan nemen die hun gitaren en piano, en ze beginnen te schrijven. en dan schrijven ze verschillende melodieën en akkoordenschema's voor verschillende delen van het nummer

als een trance producer een nummer gaat schrijven, kan die niet zomaar zijn instrument oppakken en beginnen(tenzij hij alleen met presets werkt, maar bleh), hij moet eerst zijn instrumenten nog maken, en dat zijn veel meer verschillende geluiden dan bij popmuziek, en de opbouw is veel gedetailleerder en gevariëerder(vaak toch)

Het melodisch/ritmisch aspect is slechts één criterium om een track te beoordelen op moeilijkheid.

als je alleen op melodisch vlak beoordeelt, ja dan is pop moeilijker te maken dan hardstyle, maar ik kan mij inbeelden dat een hardstyle luisteraar niet in de eerste plaats luister naar harmonie, of dat er voldoende verschillende melodieën zijn, want daar dient die muziek gewoon niet voor
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Akkoord, maar niet met alles, ja je gaat altijd wel tegenvoorbeelden vinden, zoals je nu Seven nation army noemt :). Maar over het algemeen gesproken.

Maar de rest van je argumenten, ja die kloppen wel, maar zijn toch van geen tel in deze discussie? :) Want ik heb het enkel over de compositie, het schrijven van een nummer, niet over het nummer in zijn totaal en wat dan daar nog al bij komt kijken. Voor de rest ga ik wel akkoord hoor met wat je zegt:)!
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Deskjet schreef: Want ik heb het enkel over de compositie, het schrijven van een nummer, niet over het nummer in zijn totaal en wat dan daar nog al bij komt kijken.


what are you talking about?

wat is het verschil tussen de compositie van een nummer en het nummer in totaal? het nummer in zijn totaal IS de compositie...
of ga je nu zeggen dat de geluiden die gebruikt worden, en de opbouw van een nummer secundair zijn?

er is maar 1 manier om een nummer te beoordelen, vind ik, en dat is of het nummer al dan niet mensen bereikt

als veel mensen een nummer goed vinden, dan kan het niet anders dan dat dat nummer is, want 'goed' op zich bestaat niet, er bestaat enkel 'goed voor iemand'

en mensen overtuigen van je muziek is in ELK genre even moeilijk
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Ja ik zeg dat, voor mij althans, de geluiden secundair zijn... ZEKER weten

En de compositie, ja kweetnie mss gebruik ik dat woord verkeerd dan :s?, de compositie da's voor mij gewoon "de midifile" van een nummer, als je begrijpt wat ik bedoel.

er is maar 1 manier om een nummer te beoordelen, vind ik, en dat is of het nummer al dan niet mensen bereikt

als veel mensen een nummer goed vinden, dan kan het niet anders dan dat dat nummer is, want 'goed' op zich bestaat niet, er bestaat enkel 'goed voor iemand'

en mensen overtuigen van je muziek is in ELK genre even moeilijk



En ik heb het hier niet over de 'mooiheid' van een nummer, want geloof mij vrij ook al vind ik de nummers van lady gaga complexer, ik luister veeel liever naar trance!
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Deskjet schreef:Ja ik zeg dat, voor mij althans, de geluiden secundair zijn... ZEKER weten

En de compositie, ja kweetnie mss gebruik ik dat woord verkeerd dan :s?, de compositie da's voor mij gewoon "de midifile" van een nummer, als je begrijpt wat ik bedoel.


En ik heb het hier niet over de 'mooiheid' van een nummer, want geloof mij vrij ook al vind ik de nummers van lady gaga complexer, ik luister veeel liever naar trance!


dus voor jou klinkt je allerfavorietste nummer(welk dat dan ook mag zijn) evengoed in FL keys als met de originele geluiden?
zolang de 'midifile' maar hetzelfde blijft? da's toch onzin?

de qualiteit van je geluid is even belangrijk als de noten die je speelt
anders heb je toch maar 1 instrument nodig in de wereld

vóor de elektrische gitaar, speelde men ook al powerchords, maar het is door de elektrische gitaar, en distortion dat rockmuziek is gegroeid

zonder elektrische gitaar zou rockmuziek geen kans gemaakt hebben.
geen melodie heeft ooit evenveel effect gehad op muziek als de elektrische gitaar op muziek hoor


En ten tweede, ik heb het ook niet over de 'mooiheid' van een nummer, ik heb het over de publieke opinie. Hoe vreselijk de gedachte ook is, nummers zoals wonderwall behoren tot de beste nummers ter wereld, gewoon omdat ze tot de populairste nummers ter wereld behoren.
Als je het geniaalste nummer ooit schrijft, maar er luistert niemand naar, dan is het geen goed nummer, want muziek is geen op zichzelf levend wezen, het staat den dienste van de mens, dus er zijn luisteraars nodig om een nummer goed te maken
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Ja ok :) er zijn weer veel dingen waar ik mee akkooord ga.

En nu de dingen waar ik niet mee akkoord ga...:
dus voor jou klinkt je allerfavorietste nummer(welk dat dan ook mag zijn) evengoed in FL keys als met de originele geluiden?
zolang de 'midifile' maar hetzelfde blijft? da's toch onzin?


Zeg ik dan misschien dat een nummer even goed klinkt met FL keys als met de oiginele geluiden? Nee zeker niet, dat zou idd onzin zijn, maar dat zeg ik toch helemaal niet??

de qualiteit van je geluid is even belangrijk als de noten die je speelt
anders heb je toch maar 1 instrument nodig in de wereld


Wat ik dus wel zeg/bedoel:

Ik vind de geluiden idd secundair(!). een shitmelodie zal een shitmelodie blijven ook al zijn de geluiden wondermooi. Wat dus niet wil zeggen dat ik geluiden niet belangrijk vind he...
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Deskjet schreef:Ja ok :) er zijn weer veel dingen waar ik mee akkooord ga.

En nu de dingen waar ik niet mee akkoord ga...:
dus voor jou klinkt je allerfavorietste nummer(welk dat dan ook mag zijn) evengoed in FL keys als met de originele geluiden?
zolang de 'midifile' maar hetzelfde blijft? da's toch onzin?


Zeg ik dan misschien dat een nummer even goed klinkt met FL keys als met de oiginele geluiden? Nee zeker niet, dat zou idd onzin zijn, maar dat zeg ik toch helemaal niet??

de qualiteit van je geluid is even belangrijk als de noten die je speelt
anders heb je toch maar 1 instrument nodig in de wereld


Wat ik dus wel zeg/bedoel:

Ik vind de geluiden idd secundair(!). een shitmelodie zal een shitmelodie blijven ook al zijn de geluiden wondermooi. Wat dus niet wil zeggen dat ik geluiden niet belangrijk vind he...


ja, en als je een nummer hebt met een geniale melodie, maar je luistert ernaar met 1 oortje dat half kapot is, en geen laag weergeeft, terwijl je telefoon gaat, dan blijft dat ook een schijtnummer
en er zijn ook veel nummers die een goed melodietje bevatten, maar voor de rest niet goed uitgewerkt zijn, en dan is daar ook niets aan

dat is wat ik zeg:

het geluid is even belangrijk

misschien moeten we er een stemtopic over openen :lol:
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Interessant :) we hebben (edit: 'allebei' is hier wel overbodig :D) een erg verschillende mening! Maar ja een geniale melodie blijft toch goed (edit: bijna even geniaal) klinken ook al is het met een kutmidigeluid :), vind ik.

EDIT: doen die poll :D!
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

natuurlijk! maar een melodie is nog geen nummer

en anderzijds zijn er ook nummers die nauwelijks melodisch zijn, maar toch goed klinken

een voorbeeld hiervan vind ik dit:

http://www.youtube.com/watch?v=G_WXBkiC1zI
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Gebruikersavatar
Deskjet
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 395
Lid geworden op: zo 01 jun 2008 18:56
Locatie: ergens in België

Ongelezen bericht door Deskjet »

Ja true, zoals ook minimal eigenlijk en de meeste elektronummers zonder die coole sound ook gene 'vetten' zijn :). Maja toch vind ik jah de "compositie", ik weet niet hoe ik het anders kan noemen, belangrijker :D dan de sound in de meeste gevallen dan toch.

Dus:

De (ver)algemene(nde) stelling van Deskjet:

de noten zelf > de 'sound'


Ma hebt idd genoeg uitzonderingen op deze stelling :D!
Wil je je hond afraden om in de buurt van uitwerpselen te komen, bestrooi ze dan met peper of een beetje tabasco.
Plaats reactie