Keyboard of Piano les?

Discussieer hier over muziek.
Lupuz
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 120
Lid geworden op: za 23 jan 2010 21:19

Keyboard of Piano les?

Ongelezen bericht door Lupuz »

Ik produceer (hobbiest) Hardstyle, ik wil beter worden en ik wil keyboard leren spelen, ik heb een M-Axiom 49 keyboard en vroeg me af of ik keyboard of piano les moet nemen, en hoe duur dit is?

Bedankt,
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Ongelezen bericht door Ajna »

Je zou eens bij je in de buurt kunnen gaan informeren wat het kost. Prive les bij een gediplomeerd pianodocent(e) zal duurder zijn dan les op een muziekschool, of bij een conservatoriumstudent(e)
Misschien zou je eerst eens een paar proeflessen kunnen gaan volgen.
Ik weet niet of het heel wijs is om echte pianolessen te gaan volgen terwijl je zelf geen piano hebt, je moet ook thuis studeren, spelen op een piano is toch iets anders dan op een (midi)keyboard. Voor puur de (basis)muziektheorie (notenleer etc) ligt dit net een beetje anders.
Laat jezelf gewoon heel goed informeren.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

zonder piano kan je inderdaad geen piano les volgen

of je moet een oefenlokaal ter beschikking hebben in de muziekschool ofzo.

Maar dan moet je wel de wilskracht hebben om er elke dag naar toe te gaan
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Ongelezen bericht door Ajna »

Simon schreef:

Maar dan moet je wel de wilskracht hebben om er elke dag naar toe te gaan


Er wordt inderdaad iedere dag oefenen/studeren van je verwacht!
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

En merk ook op dat een hoger prijskaartje / diploma van de leerkracht zich niet altijd in betere lessen omzet! Heel wat mensen die dan misschien wel conservatorium en weet ik wat nog gedaan hebben, hebben nog nooit zelf een nummer gemaakt. Jarenlang lessen volgen en oefenen, om uiteindelijk slechts het 'mechanisch' kunnen te bereiken. Let daar dus goed mee op, misschien leert een niet gediplomeerde of goedkopere leerkracht je net wel om echt te jammen.

Even een praatje slaan met je leerkracht en je zult wss al snel weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Ik weet niet hoe het in nederland gesteld staat, maar ik vind wel dat de muziekscholen in belgië(voor zover mijn ervaring reikt), heel sterk zijn in muziektheorie en die dingen, maar in keuze van muziek heel conservatief zijn.

Dus als je doel vooral is om elektronische muziek te maken ben je in een muziekschool misschien niet op de juiste plaats
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Lupuz
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 120
Lid geworden op: za 23 jan 2010 21:19

Ongelezen bericht door Lupuz »

Simon schreef:Ik weet niet hoe het in nederland gesteld staat, maar ik vind wel dat de muziekscholen in belgië(voor zover mijn ervaring reikt), heel sterk zijn in muziektheorie en die dingen, maar in keuze van muziek heel conservatief zijn.

Dus als je doel vooral is om elektronische muziek te maken ben je in een muziekschool misschien niet op de juiste plaats


Waar dan wel?
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Ongelezen bericht door Ajna »

Simon schreef:Ik weet niet hoe het in nederland gesteld staat, maar ik vind wel dat de muziekscholen in belgië(voor zover mijn ervaring reikt), heel sterk zijn in muziektheorie en die dingen, maar in keuze van muziek heel conservatief zijn.

Dus als je doel vooral is om elektronische muziek te maken ben je in een muziekschool misschien niet op de juiste plaats


In Nederland zijn er ook muziekscholen die zelfs cursussen geven in het maken van muziekproducties in diverse stijlen. (door ervaren docenten)
Het programma is gericht op individuele begeleiding/instructie te geven achter de computer, er wordt o.a ook met fl studio gewerkt.
Men is er wel een voorstander van dat de leerling zelf een midi-keyboard heeft. Leuk initiatief!
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Ongelezen bericht door Scopes »

Simon schreef:zonder piano kan je inderdaad geen piano les volgen


Ik heb toen ik een jaar of 10- 11 was pianoles gehad op een... keyboard. Ik geef toe, op een piano klinkt het 10 x mooier, maar de theorie blijft hetzelfde en ik heb er zeker wel van geleerd. Vind het alleen jammer dat ik het nooit series doorgezet heb, want toen ik eenmaal wat ouder werd verloor ik mn motivatie ervoor. Maar nu (zo ongeveer 15 jaar later) heb ik er nogsteeds veel profijt van. En ik ben weer dagelijks aan het oefenen.
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Nja, maar let wel op met cursussen "electronic music producer" enzo. Dat kan geweldig tegenvallen. Als je al goed weg kan met je DAW is dat niet altijd een goede keuze.

Dingen zoals:
chris @ FL Forums schreef:I had quite a bit of time, because aparently launching software on computers is new to most of the people.

one guy could not find the file button on cubase 4, dispite it being in the same place as basically all windows applications.

xD
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Scopes schreef:
Simon schreef:zonder piano kan je inderdaad geen piano les volgen


Ik heb toen ik een jaar of 10- 11 was pianoles gehad op een... keyboard. Ik geef toe, op een piano klinkt het 10 x mooier, maar de theorie blijft hetzelfde en ik heb er zeker wel van geleerd. Vind het alleen jammer dat ik het nooit series doorgezet heb, want toen ik eenmaal wat ouder werd verloor ik mn motivatie ervoor. Maar nu (zo ongeveer 15 jaar later) heb ik er nogsteeds veel profijt van. En ik ben weer dagelijks aan het oefenen.


ja natuurlijk, als je het alleen wil leren om keyboard te spelen dan is een keyboard perfect.

Maar je kan niet deftig klassieke piano leren op een keyboard
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Ongelezen bericht door Ajna »

Simon schreef:


Maar je kan niet deftig klassieke piano leren op een keyboard


Dat deftige klassieke wil niet iedereen leren ;)

@Lupuz

Als je echt wil leren spelen, dan denk ik dat je toch eens moet gaan informeren bij een muziekschool.
Tijdens een proef/kennismakingsles kun je vertellen je wat je wensen zijn, zodat ze daar kunnen bepalen welk instrument en lesmateriaal bij je past.
Je kunt eerst ook starten met keyboard en later "doorgroeien" naar piano. Belangrijk is ook, dat je er achter komt of het je wel ligt, je zal de eerste niet zijn die met een paar weken weer snel afhaakt.
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

Ajna schreef:
Simon schreef:


Maar je kan niet deftig klassieke piano leren op een keyboard


Dat deftige klassieke wil niet iedereen leren ;)



dat weet ik, maar hij vroeg of hij keyboard of piano les wil nemen.

en mij lijkt het vanzelfsprekend dat als je echte piano les neemt, dat dat een richting is waarvoor je echt een piano nodig hebt, dus mijn advies is om met een keyboard geen piano les te volgen
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Jah, hmm. Tegenwoordig zijn er wel goeie "hybride" keyboards zeg maar, keyboards met alles erop en eraan zoals een echte piano. Dus waar je je pedalen aanhangt en waarvan de toetsen ook echt hetzelfde gevoel geven van een piano.

Met zo'n keyboard kun je dan wel weer pianoles volgen, ook al is het 'maar' een keyboard. Wel interessant denk ik, niet iedereen heeft plaats & geld voor een echte piano natuurlijk. Een keyboard raakt ook niet ontstemt :-)
Lupuz
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 120
Lid geworden op: za 23 jan 2010 21:19

Ongelezen bericht door Lupuz »

Oke, nog een vraag, ik heb dus een Axiom 49, hij word nu een beetje stoffig, hoe kan ik hem schoonmaken? ^^ kan dit met een vochtig doekje? of hoe kan ik dit het beste doen?
Plaats reactie