Wat is het juiste geluid?

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
MrGlevo
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 20:54

Wat is het juiste geluid?

Ongelezen bericht door MrGlevo »

Hallo allemaal ,

Ik vraag me dit al een een tijdje af , en het is belangrijk bij het produceren van muziek , dus ik zou dit wel zeker willen weten.
Ik heb altijd het probleem dat als ik iets maak , dat het op mijn pc- geluidssysteem goed klinkt , maar als ik het dan op headset luister , klinkt dit heel anders en dan toch weer niet zo goed.

Nu heb ik sinds gisteren een nieuw geluidssysteem met een subwoofer en 2 desktop speakers voor de Mid/hoge tonen.
Hierop klinkt alles dan weer helemaal anders , veel doffer en niet zo vol.

Nu weet ik dus niet op welk geluid ik moet voortgaan , zodat het op alle speakers zowat goed klinkt , want dat is toch de bedoeling als je een track maakt.. :?

Is hier een vuistregel of iets voor?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Wat is het juiste geluid?

Ongelezen bericht door Scopes »

Hier is een oplossing voor: monitoren kopen. Dit zijn luidsprekers met een eerlijk geluid. Of ook wel dat er niet geboost of gecut wordt in bepaalde frequentiegebieden, wat met gewone pc-speakers vaak wel het geval is. Met als conclusie dat gewone hifi pc-speakers niet geschikt zijn om strak op af te mixen omdat het gekleurd geluid is. En daardoor klinkt het dus bij jou nu ook op elk setje anders.
Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel de beste.
Gebruikersavatar
dj donkey kong
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3053
Lid geworden op: za 10 dec 2011 20:35
Locatie: zwolle

Re: Wat is het juiste geluid?

Ongelezen bericht door dj donkey kong »

@scopes een setje krk5 kan al een flink verschil maken.
Echte sprookjes bestaan niet. Want het leven is al een groot sprookje.
Gebruikersavatar
MrGlevo
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 20:54

Re: Wat is het juiste geluid?

Ongelezen bericht door MrGlevo »

Dit is inderdaad niet de goedkoopste oplossing :|

Maar toch bedankt bedankt voor de reactie.
Ik denk dat ik me voorlopig dan toch ga baseren op een mijn headset , volgens mij klinkt die nog het meest natuurlijk.
Gebruikersavatar
Buzzer
Master of Melodies
Berichten: 4578
Lid geworden op: do 19 jan 2006 20:36
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wat is het juiste geluid?

Ongelezen bericht door Buzzer »

Iemand die het geluid van zijn speakers goed kent zal op een goedkoop 2.1 desktopspeakersetje ook redelijk kunnen afmixen. Het is puur ervaring, en het goed kennen van je geluid. Hoewel monitoren inderdaad wel beter zijn en het een stuk makkelijker maken zijn ze in mijn ogen alsnog minder belangrijk dan het goed kennen van je geluid, en ervaring. Helaas kun je de laatste 2 niet kopen, en monitoren wel. ;)

Ik zou gewoon je eigen tracks altijd goed vergelijken met professionele tracks. Overigens zou ik niet proberen qua volume in de buurt te komen omdat die tracks gemastered zijn en je de "hardheid" vrijwel nooit kunt evenaren met een simpele afmix. Ik bedoel puur het equalizen.
Gebruikersavatar
DivashCF
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 20:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is het juiste geluid?

Ongelezen bericht door DivashCF »

Tip van mijn kant ik had ook het zelfde probleem.

Ga na een music store of whatever en luister naar de verschillende monitoren. Ga niet zomaar willekeurig op internet zoeken.
Bij musicstore kun je verschillende soorten muziek beluisteren op de monitoren (luister verschillende genres). In mijn geval vond ik van de yamaha (ik weet niet meer welk type) de mid en high perfect. Alleen ik miste de bass/low.

De krk vond ik niet zo mooie mid/high hebben. De KRK had wel een goede en mooie low (iets versterkt natuurlijk). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de KRK. Toen ik RNB muziek afspeelde was ik verkocht, op de yamaha klonk dit nergens naar.

En btw natuurlijk als je veel geld heb te spenderen kun je kiezen uit veel betere.
Plaats reactie