Mastering

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Intensive Melodies
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 249
Lid geworden op: di 04 jun 2013 19:05

Mastering

Ongelezen bericht door Intensive Melodies »

Ik hoor heel vaak dat op het laatst masteren heel belangrijk is. Ik master gewoon vanaf het begin, en als ik het naast andere professionele tracks zet, klinkt het ook gewoon goed. Is het heel belangrijk om te doen? Ik zet meestal op het begin een simpele maximuspreset, limiter erop, en op het einde verfijn ik dat dan. Is het echt zo belangrijk om dat als laatste te doen?

Bedankt
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Mastering

Ongelezen bericht door MvR »

ik zet in ieder geval niet in het begin hem erop. wat kan gaan gebeuren is dat je snel gaat vergeten dat je een limiter op je master hebt staan en dus niet door heeft dat dingen eigenlijk aan het clippen zijn. vooral subbass heeft hier heel snel last van. (als je een cleane sub wilt, that is)

wat ik zelf doe is: zodra ik de key-elementen van mijn track heb en het spectrum goed gevuld is (ik zit dan op zo'n 50% van de track vaak) dán doe ik een limiter erop om te checken hoe het op dat moment klinkt. klinkt het goed? prima, laat ik hem erop. maar elke keer als ik een nieuw geluid toevoeg doe ik hem toch eerst even uit. ik wil mn geluid onbewerkt beginnen en meteen met een limiter erop zou er al eventuele vervorming kunnen ontstaan.

ik denk dat Euphorica hier het beste antwoord op kan geven overigens.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Mastering

Ongelezen bericht door Euphorica »

Nou vooruit dan maar weer :p
Vanaf het begin een limiter op je mix is af te raden(en zowiezo geen presets gebruiken want er is geen mix hetzelfde),je krijgt een verkeerd beeld van hoe je mix echt klinkt kwa dynamiek en ook de kleur van de klank kan anders zijn(bv als de limiter te hard werkt),de enige reden om constant een limiter op je mix te houden kan zijn om je oren of speakers te beschermen en dan zet je de treshold op 0dBfs zodat ie alleen werkt als de boel gaat clippen,maar dat heeft niks met mastering te maken.
Ik houd wel vanaf de eerste noot rekening met de mastering en check tussendoor af en toe verschillende limiter en compressie settings om voorkennis te vergaren voor de uiteindelijke master,zodra ik verder ga met afmixen of sound design gaat de limiter weer op bypass!
Ja het is belangrijk om de mastering als laatste te doen en dat kun je beter doen op de gerenderde stereo file ipv op de masterchannel van je project,dat geeft minder afleiding en geeft meer cpu kracht voor de mastering plugins,je gaat pas masteren als je 100% tevreden bent over je mix! Het is ook zeker aan te raden om je mix door een ander te laten masteren omdat die beter kan oordelen dan diegene die de afmix gedaan heeft,en een ervaren mastering engineer heeft in de meeste gevallen een betere studio,betere apparatuur,meer kennis en goede oren ;)
Ik weet niet wat je skills zijn en ken je muziek niet maar ik denk dat ik zo 20 punten kan noemen die beter zouden kunnen\moeten aan je mix\master als ik die naast een pro track zou leggen,dus als jij het met deze werkwijze goed genoeg vind klinken ben je waarschijnlijk te snel tevreden :p
Gebruikersavatar
Blueyed
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3413
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 13:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/dronetracer
Locatie: Groningen en omgeving
Contacteer:

Re: Mastering

Ongelezen bericht door Blueyed »

Misschien moet er een speciale mastering topic komen? Dit wordt heel vaak gevraagd namelijk.
Intensive Melodies
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 249
Lid geworden op: di 04 jun 2013 19:05

Re: Mastering

Ongelezen bericht door Intensive Melodies »

Is het erg om gewoon de masteringplugins uit te zetten tijdens het werken? Dan probeer ik nu wel even uit hoe het is om eerst te renderen zonder mastering, om daarna te gaan masteren.
Intensive Melodies
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 249
Lid geworden op: di 04 jun 2013 19:05

Re: Mastering

Ongelezen bericht door Intensive Melodies »

Ik probeer het wel bij een ander nummer, een nieuw nummer.

Voor nu; laat alle kritiek / tips maar komen, i'm ready.
[soundcloud]https://soundcloud.com/dubnious/surprise-motherfucka/s-nRXnC[/soundcloud]

Ohja, ik (eigenlijk wij, maar ik doe de mastering) produce nu ongeveer een jaar. Pas een halfjaar weet ik van mastering. Ik weet dat er veel dingen beter kunnen, maar als 14 jarige, pas net producer, ben ik toch best tevreden. Ik ben dus kritisch maar tegelijkertijd ook reëel. Het is oke, maar natuurlijk niet zo goed als de echte grote jongens (Hardwell, Nicky Romero, Afrojack ik noem maar wat).
Intensive Melodies
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 249
Lid geworden op: di 04 jun 2013 19:05

Re: Mastering

Ongelezen bericht door Intensive Melodies »

Player werkt niet, link wel.
Plaats reactie