Structuur

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Structuur

Ongelezen bericht door Silecx »

Hallo mensen,

Ik heb een vraag over de opbouw van een liedje, dat je in verschillende delen kunt ''hakken''

Ik lees vaak dat mensen zeggen, ''Bij deze melodie zou ik wel uitkijken hoelang je de break laat gaan'' of Break is net iets te lang!

Maar een break is toch het rustige gedeelte van een liedje? Bijvoorbeeld het gedeelde dat na de drop komt, waar het liedje wat kalmer is?

Andere mensen bedoelen met de break dus weer de drop zelf.. dit snap ik niet helemaal.. kan iemand mij hier wat helderheid in brengen?

Je hebt een Intro > buildup > drop > break > buildup > drop > outro ? En je kan de drop ook wel een climax noemen dacht ik toch?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Structuur

Ongelezen bericht door MvR »

het ligt helemaal aan het genre waar je in werkt. een trance break kan wat langer zijn dan een electro house break. het heeft allemaal te maken met de sfeer van het stukje muziek waar je aan werkt. wil je de track hard laten beuken zou ik de break wat korter houden om volledig stilstaan (of zelfs het weglopen van publiek) te voorkomen. met trance is dit bijvoorbeeld juist een gedeelte die veel mensen goed doet voelen, waarna het óók nog eens hard terug komt. trance platen hebben vaak ook maar 1 climax.

oh en mensen die zeggen dat ze met de break de drop bedoelen zijn gewoon stom.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Structuur

Ongelezen bericht door Euphorica »

Let the music be your guide!
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Re: Structuur

Ongelezen bericht door Silecx »

Mensen allereerst bedankt voor jullie reacties!

MvR schreef:het ligt helemaal aan het genre waar je in werkt. een trance break kan wat langer zijn dan een electro house break. het heeft allemaal te maken met de sfeer van het stukje muziek waar je aan werkt. wil je de track hard laten beuken zou ik de break wat korter houden om volledig stilstaan (of zelfs het weglopen van publiek) te voorkomen. met trance is dit bijvoorbeeld juist een gedeelte die veel mensen goed doet voelen, waarna het óók nog eens hard terug komt. trance platen hebben vaak ook maar 1 climax.

oh en mensen die zeggen dat ze met de break de drop bedoelen zijn gewoon stom.


Kijk dit is dus precies wat ik bedoel, jij zegt: wil je de track hard laten beuken zou ik de break wat korter houden om volledig stilstaan (of zelfs het weglopen van publiek) te voorkomen.

Vervolgens zeg je: oh en mensen die zeggen dat ze met de break de drop bedoelen zijn gewoon stom.

Wat bedoel jij dan met de break? Want dat is nou wat ik niet snap, ik heb het niet over hoe je een liedje moet opbouwen, maar wat men precies bedoelt met ''break''... dat is toch het zelfde als een climax? En een climax is dat niet het zelfde als een drop? :P
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Structuur

Ongelezen bericht door MvR »

climax = drop ja.

break is een rustpunt. een stukje in de nummer waarin geen beat loopt. (kan wel trouwens, dat is de muzikale vrijheid) maar een break is een wat rustiger moment voordat je gaat opbouwen naar de drop. snap je het nu beter?
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Re: Structuur

Ongelezen bericht door Silecx »

Ja, dat dacht ik dus al, maar dan snap ik niet waarom mensen met een break de drop bedoelen >.< terwijl het wel goede producers zijn.. dan moet je op zn minst dit wel weten vind ik
Plaats reactie