je track in een bepaalde key

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

je track in een bepaalde key

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

yoo allemaal
Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit te klooien, wat zorgt ervoor dat een track in een bepaalde key zit?
Oke dus stel: Ik heb een sample waarbij staat C (dit is dus de key van de sample, dat begrijp ik nog) en ik maak een melodie met deze sample in de pianoroll ook op key C. Stel deze melodie is de climax van de track en daarvoor, voor de buildup zit nog een synthmelodie. Deze synthmelodie moet 'passen' bij de key van de sample, maar hoe zorg ik daarvoor? Is daar een bepaalde truc voor? want vaak heb ik een coole melodie maar past hij niet bij de key van de sample. Dus eigenlijk, hoe zorg ik dat mijn melodie ook in key c komt (ook als ik bijvoorbeeld 3 toetsen tegelijk aansla). Deze vraag is niet specefiek voor key C, ik neem C gewoon als voorbeeld.

Thanks, en als je niet goed snapt wat ik bedoel moet je het even zeggen!
Gebruikersavatar
Blueyed
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3413
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 13:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/dronetracer
Locatie: Groningen en omgeving
Contacteer:

Re: je track in een bepaalde key

Ongelezen bericht door Blueyed »

Is inderdaad een hele goeie vraag. Ik heb geen idee, maar ben wel benieuwd naar het antwoord.
Sjoelie
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1101
Lid geworden op: do 24 apr 2008 16:06

Re: je track in een bepaalde key

Ongelezen bericht door Sjoelie »

Ik wilde er eerst niet op in gaan, maar
In het geval van een one shot sample is die letter er achter de rootnote, dus welke noot die sample is (kan je eventueel in newtone ofzo controleren) Jij wilt daarmee een melodie maken, dat kan dus doe je dat bijvoorbeeld in C (C majeur) CDEFGABC weetjewel? Dat heet een toonladder. Zodra je die toonladders kent kan je in een bepaalde scale gaan werken.

Of snap ik gewoon niks van jullie vragen? en sta ik nu voor lul :|
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: je track in een bepaalde key

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Sjoelie schreef:Ik wilde er eerst niet op in gaan, maar
In het geval van een one shot sample is die letter er achter de rootnote, dus welke noot die sample is (kan je eventueel in newtone ofzo controleren) Jij wilt daarmee een melodie maken, dat kan dus doe je dat bijvoorbeeld in C (C majeur) CDEFGABC weetjewel? Dat heet een toonladder. Zodra je die toonladders kent kan je in een bepaalde scale gaan werken.

Of snap ik gewoon niks van jullie vragen? en sta ik nu voor lul :|


haha nee je begrijpt hem verkeerd. Ik wil van die one shot sample gewoon een simpele melodie maken op dezelfde key, stel D#5. Stel dat deze melodie inkomt bij de drop en ik daarvoor in het intro en break een andere synth melodie heb, bijvoorbeeld een piano. Stel ik wil in deze piano melodie steeds 3 toetsen aanslaan, hoe zorg ik er dan voor dat deze piano melodie ook in de key D#5 komt, zonder dat ik de hele tijd de toets D#5 hoef aan te slaan, dus als de melodie steeds van acoorden en noten verandert?
Sjoelie
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1101
Lid geworden op: do 24 apr 2008 16:06

Re: je track in een bepaalde key

Ongelezen bericht door Sjoelie »

Door in D# majeur of mineur te werken...

Of snap ik hem nou echt niet :x
Bijlagen
toonladders.JPG
toonladders.JPG (150.27 KiB) 2089 keer bekeken
Plaats reactie