lichte vervoming

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

lichte vervoming

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

ben alle oude tracks opnieuw amixen ''masteren''

door het harder maken vervormen de waveforms wel wat, maar heb professionele tracks bekeken en hebben dit ook sinus komt een beetje square in zeg maar (wel minimaal)

is dit erg of geld zolang het goed klinkt klink het goed.. heeft natuurlijk met soft clipping en limiting te maken? en mischien tapesaturation?

en, in een filmpje zag ik iemand suasage fattner 2% naar de limiter gebruiken, iemand ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door MvR »

het ligt ook volledig aan de muziekstijl. in EDM is het tegenwoordig geaccepteerd dat deze distortion voorkomt, dus dan geldt in principe de regel 'als het goed klinkt is het goed'. maar je vervorming moet wel subtiel blijven, vind ik. als tijdens een drop de hele tijd zware distortion aanwezig is (en hiermee bedoel ik dus niet een hardstyle kick oid) is dat zeer vermoeiend voor je oren. speel met mate.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

oke wachte ook op antwoord van jou :) had namelijk een track van je geanaliseerd mooi nummer: who nocks,, heel licht in de kick maar zie het alleen hindert niet
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door MvR »

oké nice ;) die kick heeft van zichzelf al wat distortion, maar het klopt inderdaad dat ik hem expres wat tape sat heb gegeven, plus nog een beetje exciting, zodat de subtiele vervorming er al was (en ik het onder controle kon houden) voor ik het ging limiten. ik zorg dus door middel van deze "pre-distortion" dat niet mijn limiter zorgt voor de vervorming, maar dat ik dat zelf al doe. ik kan m qua loudness net zo hard trekken zonder deze pre-distortion, maar nu weet ik tenminste zelf hoe het gaat klinken. daarnaast past het ook wel een beetje bij de stijl als het wat vervormd klinkt.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

doe ik tegenwoordig ook met nieuwe tracks (sonnox inflator
maar dan moet je synths etc ook gaan limiten.

heb 1 track echt problemen mee heeft de kick een enorm harde tik tov de amp krijg ik ook niet meer goed dus ben ik begonnen met lichte limiting op master prec. de pieken van de kick
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door MvR »

wat je ook kan doen (heb ik ook gedaan bij de kick uit The One Who Knocks) is om eerst je kick hard de compressen met een hoge attack, zodat je een harde punch krijgt. daarna limit ik hem weer hard om alles weer netjes rechts te krijgen. misschien een onorthodoxe manier, maar het klinkt lekker. krijg je een harde transient van.

snap alleen even niet waarom je per se je synths moet gaan limiten als je wilt exciten? niet dat het slecht is hoor, je verliest alleen veel dynamiek. leg eens uit!
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door manducator »

[quote="MvR"]wat je ook kan doen (heb ik ook gedaan bij de kick uit The One Who Knocks) is om eerst je kick hard de compressen met een hoge attack, zodat je een harde punch krijgt. daarna limit ik hem weer hard om alles weer netjes rechts te krijgen. misschien een onorthodoxe manier, maar het klinkt lekker. krijg je een harde transient van.[quote]

Dat is niet onorthodox, dat is sounddesign. ;)

Wat je ook eens kan proberen, is een clipper voor de limiter te plaatsen. Een goede clipper is deze:

http://lvcaudio.com/plugins/clipshifter/

Een gratis alternatief is deze:

http://www.gvst.co.uk/gclip.htm

Een clipper klinkt vaak transparanter en je kan er al een paar dB mee clippen vooraleer je de limiter zijn werkt laat doen.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door MvR »

noem het wat je wilt, het klinkt goed haha!

interessant over die clipper. eens proberen als ik weer een track af heb
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

wat ik bedoelde met synths ook limiten.. als je een hele harde kick hebt (over 10 rms db) en je gaat de rest er op af mixen schieten die pieken natuurlijk al snel keihard over het volume waarop je kick piekt - en heb al regelmatig gehoord dat dat niet echt bevorderlijk is voor je geluid?!

word vaak gezegd dat je onder het volume van je kick moet blijven met instrumenten.. weet niet of er word bedoeld of de pieken van bijv een synth er niet over het piek volume moeten komen , of dat het gewoon niet harder mag klinken als de kick ..

wat word hier mee bedoeld -hoop dat jullie de vraag begrijpen..?
hebben jullie wel eens iets harder pieken als je kick? een paar keer er overheen schiet.. ?

ikzelf heb zelf nl mijn kick altijd op -5 pieken en laat al het andere daaronder, maar doordat het dan vaak te zacht klinkt tov van de harde kick, ga ik op die synths ook limiten



- manducator over die clipper heb dit wel eens met T-racks gedaan en werkte idd beter zoals ik het nu doe!
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door manducator »

Bon Jarno schreef:hebben jullie wel eens iets harder pieken als je kick? een paar keer er overheen schiet.. ?

ikzelf heb zelf nl mijn kick altijd op -5 pieken en laat al het andere daaronder, maar doordat het dan vaak te zacht klinkt tov van de harde kick, ga ik op die synths ook limiten


Goh, ik let er wel op dat er bij het mixen niets in het rood gaat, maar verder let ik niet zo heel veel op de cijfertjes want mixen doe je toch met je oren.

Ik zet de kick meestal zo dat hij piekt op -12 dBFS. Dan breng ik de rest in de mix op het gehoor. Het eindresultaat klinkt dan 'zacht', meestal zitten de pieken op de master ergens tussen -3 en -6 dBFS. Dus niets in het rood. Echt luid maken doe ik dan bij het masteren.

Ik hou ervan om de mix- en mastersessie gescheiden te houden; als de mix goed is, sla ik het op als 1 wav bestand en open deze in een nieuwe sessie voor te masteren.

Bon Jarno schreef:- manducator over die clipper heb dit wel eens met T-racks gedaan en werkte idd beter zoals ik het nu doe!


Tof, werkt bij mij ook altijd goed.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

maart kan dus dat je synths harder pieken?

als ik trouwen synhts limit zijn het bepaalde pieken alleen niet continu 10en..daarna pas delay reverb
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: lichte vervoming

Ongelezen bericht door manducator »

Bon Jarno schreef:maart kan dus dat je synths harder pieken?


Gebeurt bij mij niet gauw, maar ik kan mij wel voorstellen dat dat kan gebeuren. Waarom zou een dubstepbassline niet kunnen pieken boven de kick?
Plaats reactie