Samples niet hoorbaar op ieder medium

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door Jay30k »

Afbeelding

Hoi,

Ik eens een vraag, waar ik eigenlijk al heel lang mee loop:

Hoe kan het dat sommige samples (of ander audio) goed hoorbaar zijn op de ene set speakers, maar totaal niet worden weergeven op een ander?

En als iemand het weet: hoe kan je dit tegengaan, zodat het op ieder medium hoorbaar is? (misschien gebruik van een bepaalde plugin ofzo).

Thanks in advance!
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door Scopes »

Wat voor geluiden gaat het voornamelijk om?

Het kan een kwestie van frequentiebereik zijn of een dip die de frequenties van bepaalde speakers.
Phase problemen kan ook een optie zijn.
Een goeie mastering door een goeie master engineer lost meestal deze problemen op. Maar das wel een duur grapje.
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door Jay30k »

Het is bij een eigen nummer, waar ik mij me er heel erg aan stoor.
Vanaf 3:30 Tussen die reese note slides, zitten van die one shot sounds. Die hoor ik dan uitstekend op m'n monitros, maar in sommige gevallen (bijvoorbeeld in de auto, door de speakers van mn telefoon en enz,) zijn die totaal niet hoorbaar.

Maar er is niet een plugin of een manier met een andere editor om die samples zeg maar "neutraal" te krijgen voor ieder medium? Thanks voor je uitleg nog btw Ma'zea ;)

[soundcloud]https://soundcloud.com/jay30k/jay30k-they-are-you-ft-gloomer[/soundcloud]
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Re: Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door Silecx »

Ik dacht dat dit heeft te maken met bepaalde frequenties zoals scopes al aangaf.. maar ik heb eens goedkope oortjes erbij gehaald, en daar hoor ik het wel gewoon op..

maar van die manier om met een plugin samples neutraal te krijgen weet ik niet, ik denk dat dit probleem gewoon een kwestie van mixen is

veel kan ik je niet helpen maar ik dacht ik post ff wat ik er van denk
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door manducator »

Ik zou er ook niet direct een oplossing voor weten.

Het enige dat je kan doen is kijken welke de belangrijkste frequenties zijn van de geluiden die wegvallen en dan die frequenties cutten in de andere sounds. Of de andere geluiden een beetje sidechainen.

Effe offtopic; ik kan natuurlijk niet checken hoe luid dit nummer afgemixt is maar het gaat wel erg luid denk ik want ik hoor behoorlijk wat distortion (luister eens naar 4:09 bijvoorbeeld). Misschien iets minder luid doen, of clipper voor limiter zetten?

Je mag mij altijd een loopje doorsturen om eens op te experimenteren, kijken hoe luid ik het kan krijgen zonder al te veel distortion.
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Re: Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door Ezyo »

Ik neem aan dat je nearfields gebruikt. In dat geval kan het zijn dat sommige geluiden in de ruimte verdwijnen (als het ware). In het geval van je telefoon kan ik het me voorstellen dat de speaker gewoon niet nauwkeurig genoeg is om die specifieke samples weer te geven.
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Samples niet hoorbaar op ieder medium

Ongelezen bericht door Jay30k »

Silecx schreef:Ik dacht dat dit heeft te maken met bepaalde frequenties zoals scopes al aangaf.. maar ik heb eens goedkope oortjes erbij gehaald, en daar hoor ik het wel gewoon op..


Thanks voor het proberen en dan denk ik dat dit antwoord er dan dicht bij in de buurt komt in dit geval:

Ezyo schreef:Ik neem aan dat je nearfields gebruikt. In dat geval kan het zijn dat sommige geluiden in de ruimte verdwijnen (als het ware). In het geval van je telefoon kan ik het me voorstellen dat de speaker gewoon niet nauwkeurig genoeg is om die specifieke samples weer te geven.


Thanks Ezyo

manducator schreef:Ik zou er ook niet direct een oplossing voor weten.

Het enige dat je kan doen is kijken welke de belangrijkste frequenties zijn van de geluiden die wegvallen en dan die frequenties cutten in de andere sounds. Of de andere geluiden een beetje sidechainen.

Effe offtopic; ik kan natuurlijk niet checken hoe luid dit nummer afgemixt is maar het gaat wel erg luid denk ik want ik hoor behoorlijk wat distortion (luister eens naar 4:09 bijvoorbeeld). Misschien iets minder luid doen, of clipper voor limiter zetten?

Je mag mij altijd een loopje doorsturen om eens op te experimenteren, kijken hoe luid ik het kan krijgen zonder al te veel distortion.


Goed dat je het zegt, en bedankt voor het aanbod. Voordat ik dat album release, stuur ik nog het één en ander door naar Jan, eventueel jij en nog een paar, om even te pijlen of alles goed klinkt.. Zal deze week wel gebeuren, niet alles gelijk. Track voor track

Thank anyways guys!
Plaats reactie