kick goede frequentie toon geven.

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

veel mensen tunen de kick goed. dit doe ik ook.
maar op sommige (noten) klinkt je kick gewoon niet zo lekker. bijv als je vanuit C werkt. ik vind een kick met met een sweep tot 65 herz nogal hoog.

hoe weet ik welke noot(freq) voor mn kick nog meer goed kan gebruiken, werkt dit hetzelfde als akkoorden maken.

dat ik dus ipv van een c freq mn kick een E G F maak? dis zou dan ook kunnen vanuit c bijna alles
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door MvR »

dat ligt aan je toonladder. een G is een 7th van een C en werkt dus goed. maar een C is weer een 7th van een F. het ligt een beetje aan de toonladder dus, maar een F of G zou makkelijk kunnen. ik kijk vaak naar 5th en 7th intervals voor kick tuning als de normale noot niet lekker is.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

thanks dit had ik dus al wel verwacht het werkt dus hetzelfde als bij anderen instrumenten!
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

het is een G lager dan de C geworden waarvan ik de decay wat korter gemaakt heb. f was te laag hoorde je alleen punch thanks voor je tip
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

om even op terug te komen. ik heb nu een melodie vanaf A. alleen hele noten gebruikt. geen idee wat voor freq ik het best bij de melodie kan gebruiken een A klinkt niet en een e vind ik ook ruk
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door MvR »

in dat geval pak je een andere noot uit de toonladder OF gooi je je hele track omhoog of omlaag. stel dat je kick wel lekker is op G, dan kun je misschien je hele track 2 semitones naar beneden shiften.

soms past een "verkeerde" noot qua kick wel in de "juiste" toonladder qua track. het gaat om de kick-bass relatie.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

mijn bass is btw heel basic a naar f naar g dan zou volgens mij een f of een g toch sowiezo moeten werken alleen net niet op de eerste noten.. ? krijg de kick vast wel goed maar theoretisch snap ik dit nog niet
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

sorry dat ik hier nog weer even op terug moet komen. maar moet even weten of ik dit beggrijp. Ik heb hier nu bijv een track D minor. ik kijk dan welke noten hier bij passen. dan zou ik dus een F of een G Kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door MvR »

dan zou ik m op A zetten, omdat dat de kwint is vanaf D. je wilt je kick op de root note of op de kwint (5th)
oli5
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 mei 2016 19:26

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door oli5 »

Even een kort vraagje?
Enige tips om je kick te tunen, want heb dit nog nooit gedaan :p #noob
Welke plugin, of wat moet ik gebruiken om het te tunen?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door MvR »

zelf doe ik dat net Newtone, maar soms zijn de kicks te kort voor Newtone om de juiste noot te vinden. wat je kan doen is de tail losknippen, die pitchen, en dan weer vastplakken. (of gewoon selecteren en pitchen in Edison) de noot van een kick zit hem namelijk in de staart. een kick bestaat uit 3 stukjes: attack, punch/body en tail. de attack is het korte tikje, wat vaak maar iets van 20ms duurt. dan komt de punch, die zorgt voor de klap in je lijf op grote geluidssystemen. dat zit vaak rond de 100Hz, ongeveer een halve tot hele octaaf boven de frequentie van de tail. maar omdat de punch het deel is wat heel snel van een hoge naar lage frequentie gaat, en wat het dus een kick maakt, herken je er geen vaste noot in. die zit dus wel in de tail. daarom hoef je ook alleen maar dat stukje de pitchen.

dit werkt overigens voor elke kick. van akoestische kick, waar geen duidelijke noot hoorbaar is, maar er weldegelijk eentje is, tot hardstyle kick, waar overduidelijk een noot te horen is in de tail.

hoop dat dit voldoende info is voorlopig.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

a jammer dat gaat niet heb namelijk geen bass van 1 noot maar er zit bijv ook een A# in dus dan gaat de A niet.

wel bedankt voor je uitleg
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door MvR »

je staart heeft altijd een duidelijke noot, namelijk waar hij eindigt. dat is voor je gevoel altijd een duidelijke noot. in NewTone bijvoorbeeld zie je als je een kick (of eigenlijk elk monofonisch geluid) inlaadt een gele lijn lopen. DIE moet je volgen. je moet die balken eigenlijk niet vertrouwen. waar die gele lijn stopt, DAT is je noot.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

bedoelde de bassline:P dat die naar bes gaat.. het tunen doe ik zelf met span en pitch envelope.. of layeren met bassizm.

ik dacht dat je ook prima naar een sub-dominant kom gaan vandaar dat ik dacht aan een g.

Btw newtone geeft bij mij iig en hele andere pitch dan bijv voxengo span ;)
Gebruikersavatar
abelvanmierlo
Fruity King
Fruity King
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 24 aug 2008 10:21
Locatie: Waalwijk

Re: kick goede frequentie toon geven.

Ongelezen bericht door abelvanmierlo »

E=mc2
"If you're young, a male and drink wine you're experimental. But when you're middle aged, a male and drink wine you're just gay." ~Abel van Mierlo
Plaats reactie