Mastering & Equalizing Termen

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Jesse
Admin & Remix Master
Admin & Remix Master
Berichten: 4045
Lid geworden op: di 17 jan 2006 14:01
Soundcloud: https://https://soundcloud.com/questiz
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Mastering & Equalizing Termen

Ongelezen bericht door Jesse »

Masteren & Equalizing Termen


Een equalizer

(afgekort EQ, letterlijk gelijkmaker) of toonregelaar is een geluidstechnisch apparaat of een onderdeel ervan dat een of meerdere frequentiegebieden (banden) van het signaal versterkt of verzwakt. Zodoende kan de balans tussen de banden, en dus het timbre, worden aangepast.


Mastering

Een goede master maken is een vak apart. Laat dit doen door iemand die daar verstand van heeft!
Dit is belangrijk, want er zijn steeds meer mensen die óf zelf 'masteren' óf het door een vriend of kennis laten doen, omdat zij een goede computer hebben en software waarmee het geluid bewerkt kan worden. Probeer het maar eens en vergelijk het resultaat dan met CD's die jij graag hoort. Je eigen product zal nogal tegenvallen. Om goed te kunnen masteren moet de juiste apparatuur er zijn, want een computer alleen is echt niet genoeg, moet er software worden gebruikt die echt professioneel is en moet er een fris stel oren aan te pas komen met ervaring op dit vakgebied. Bovendien zijn er, voor het maken van een goede master, verschillende studio monitors nodig. Die heeft niet iedereen...


Pre-mastering

is in feite een onderdeel van mastering. Het afmixen gebeurt meestal in de studio waar u de opnamen laat maken, vervolgens wordt de pre-master gemaakt, en tenslotte wordt in de fabriek de glassmaster gemaakt. In principe bestaat het proces van pre-mastering uit twee onderdelen: geluidsnabewerking en technische bewerking (PQ-codering, CD-tekst etc.).

Geluidsnabewerking

De laatste oneffenheden in de mix worden weggewerkt en de frequentiekarakteristiek en dynamische compressie (zie verderop) worden zeer precies afgesteld voor gebruik op 'gemiddelde' HIFI apparatuur. Er wordt heel nauwkeurig beoordeeld of het geluid in volume en klankkleur bijgeregeld moet worden om deze op zo veel mogelijk geluidsapparatuur goed tot zijn recht te laten komen. Geluidsnabewerking bestaat o.a. uit:

Editing

Bij Editing worden bijvoorbeeld kleine oneffenheden aan het begin en einde van de nummers verwijderd, zoals ruis of slechte fades. Editing is daarnaast een middel om de nummers in de juiste volgorde en met passende pauzes tussen de tracks achter elkaar te zetten. Bovendien worden de subjectieve volumes van de tracks exact op elkaar afgesteld. Het is belangrijk dat u, voordat u uw werk laat (pre-)masteren voor CD, weet in welke volgorde de nummers op de CD moeten komen te staan.

Impact Crew, bedankt voor deze handige informatie!
Gebruikersavatar
djebsmallz
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 04 dec 2007 0:21
Locatie: amsterdam
Contacteer:

wederom een afmix master vraag

Ongelezen bericht door djebsmallz »

Hmm, een heel goede uitleg.
Ik was al van plan om een vraag online te zetten (wat ik dan eigenlijk ook doe) waar zo te zien meer mensen mee zitten.
Vele pagina's heb ik al bekeken en ik ben er min of meer redelijk wijzer van geworden, rest mij toch nog de vraag..het is dus praktisch niet mogelijk om een "geclearde" versie te maken in alleen FL ?

Velen raden mij FL af en van start te gaan met Able. omdat ik serieus wil gaan produceren, van anderen hoor ik weer dat het echt wel kan met FL.
Het gaat er uiteindelijk om wat het eindresultaat is.
Mochten jullie je geroepen voelen om mij een handje te helpen dan zou ik dit zeer op prijs stellen.
Hier is een file http://www.mediafire.com/download.php?hznmghvn21q met een track die ik heb gemaakt, AL mijn nummers klinken erg dof maar dat heeft dus te maken met het afmixen etc ?
Wanneer iemand tips heeft hoe ik dit simpel wat zuiverder kan maken ben ik jullie zeer dankbaar.

Ik ben pas begonnen met (het proberen) produceren, enkele uurtjes per week op zijn hoogst, dus wees niet al te streng met kritiek :D
Keep up the good work peeps :fl:
Need a Allround Eclectic DJ ? check my site http://www.dj-eb-smallz.nl
http://dj-eb-smallz.hyves.nl
terraformer
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 170
Lid geworden op: di 13 nov 2007 13:33

Ongelezen bericht door terraformer »

hey, ja ligt aan het afmixen, eq'en enzo. maar vooral ook de kwaliteit van de samples. ik heb er een hele hoop, maar kies vaak voor dezelfde omdat die gewoon het helderste klinken enzo. maar ben zelf ook nog best wel beginner :p
Tweetie076
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 10:58
Locatie: Etten-Leur

Ongelezen bericht door Tweetie076 »

Het masteren is vooral erg kl*te... Maar damn, zooo handig :D
When you play both of the chess sides, you always win..
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Compressor
Een compressor is een zeer handig effect dat enorm veel gebruikt wordt in hedendaagse muziek. Het verandert de dynamiek van de muziek en is daarom uit den boze bij sommige genres zoals klassieke muziek. Een compressor zal wat luid is verstillen en wat stil is verluiden.

Op een compressor vind je volgende parameters terug:

Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.

Ratio: Met welke intensiteit geluiden gecompresseerd worden. Neem je ratio 5:1, dan zal 5dB boven de threshold omgezet worden naar 1dB boven de threshold, en 10dB naar 2dB.

Attack/Release: Hoe snel de compressor reageert en weer loslaat. (Vrij vanzelfsprekend?)

Gain: Aangezien de compressor steeds maar de input verstilt, zul je het geheel nog verluiden alvorens het naar de output te sturen.


Hoe te werk gaan?
Zet aanvankelijk de ratio hoog en begin de threshold te verlagen tot je hoort dat de compressor effect begint te krijgen. Verlaag dan de ratio terug tot het gewenste niveau (bij drums wil je bv. de attack niet verliezen). De attack/release kies je zodat alles goed klinkt, bij drums betekent dat dus ook vaak een vrij korte attack en release.
Voeg dan gain toe tot je weer een normaal geluidsniveau bereikt, laat de hele mix spelen om dit makkelijk te bepalen.

Cheers!
Gebruikersavatar
Yuroun
Fruity God
Fruity God
Berichten: 2908
Lid geworden op: za 21 jul 2007 20:53
Soundcloud: https://soundcloud.com/sevarandeep
Locatie: Roermond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yuroun »

Crispy Liquids schreef:Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.


Makkelijker gezegd: de Threshold bepaalt wanneer de compressor zijn werk moet doen.
"Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie." - Ludwig van Beethoven
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Yuroun schreef:
Crispy Liquids schreef:Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.


Makkelijker gezegd: de Threshold bepaalt wanneer de compressor zijn werk moet doen.

Nja dan lijkt het alsof het tijdsgebonden is :p
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Waarom vind ik hier niks over het begrip knee?
Meh
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 264
Lid geworden op: do 02 jul 2009 16:00

Re: Mastering & Equalizing Termen

Ongelezen bericht door Meh »

Wil niks bumpen ofzo. Maar een compressor hoort niet thuis in 't rijtje Equalising of Mastering. Een compressor hoort bij de Dynamics dus wellicht zou daarvoor een ander topic aangemaakt kunnen worden. Een compressor verkleind je dynamiek, net als een limiter. (denk maar aan fruity limiter).

Een gate(nee geen trancegate) en Expander vergroot je dynamiek weer juist. Overigens een normale gate verwakt je ruis en zal dus ook daarvoor gebruikt worden.

Dynamiek vergroten leg je meer focus voor 't geluid waar het om draait(wat jij eruit willen laten springen) Het verzwakt achtergrond geluid(en) waardoor je dus 'n cleaner geluid krijgt. Dynamiek verkleinen doet het omgedraaide versterkt het achtergrond geluid doormiddel de harde uitschieters in te dammen. En zo het volume verloop te equaliseren.

Beide zijn dus in feiten verzwakkers de 1 verzwakt het achtergrond geluid en de ander verzwakt de hoge pieken. (hey maakt een compressor infeiten je geluid zachter dus)

Zo even stukje Dynamics.

Mvg,
Meh.
Meh
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 264
Lid geworden op: do 02 jul 2009 16:00

Re:

Ongelezen bericht door Meh »

Ezyo schreef:Waarom vind ik hier niks over het begrip knee?


Omdat de knee lastig uit te leggen is. En zeer vaak hoor je niet zo goed een verschil tussen 'n hard knee of een soft knee zeker niet als je de compressor op je master kanaal heb staan bijvoorbeeld.
Als je de grafiek van de compressor kent en je zou dus een hard knee gebruiken, zou deze in feiten een boog trekken waar je normaal gesproken lijnen heb staan.(ja er zijn plugins van comp. die nog het orginele grafiek weergeven.)

Maar vaak is het zo dat je een soft knee gebruikt voor bijvoorbeeld vocalen. En een hard knee voor ritmische dingetjes.

Verdere uitleg kan ik jouw persoonlijk niet geven. Omdat het toch vaak pingelen is met de knobs.
Gebruikersavatar
DivashCF
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 20:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mastering & Equalizing Termen

Ongelezen bericht door DivashCF »

Super uitleg!
The Darkestmind
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: di 07 aug 2012 9:35
Locatie: Hoogeveen

Re: wederom een afmix master vraag

Ongelezen bericht door The Darkestmind »

djebsmallz schreef:Hmm, een heel goede uitleg.
Ik was al van plan om een vraag online te zetten (wat ik dan eigenlijk ook doe) waar zo te zien meer mensen mee zitten.
Vele pagina's heb ik al bekeken en ik ben er min of meer redelijk wijzer van geworden, rest mij toch nog de vraag..het is dus praktisch niet mogelijk om een "geclearde" versie te maken in alleen FL ?

Velen raden mij FL af en van start te gaan met Able. omdat ik serieus wil gaan produceren, van anderen hoor ik weer dat het echt wel kan met FL.
Het gaat er uiteindelijk om wat het eindresultaat is.
Mochten jullie je geroepen voelen om mij een handje te helpen dan zou ik dit zeer op prijs stellen.
Hier is een file http://www.mediafire.com/download.php?hznmghvn21q met een track die ik heb gemaakt, AL mijn nummers klinken erg dof maar dat heeft dus te maken met het afmixen etc ?
Wanneer iemand tips heeft hoe ik dit simpel wat zuiverder kan maken ben ik jullie zeer dankbaar.

Ik ben pas begonnen met (het proberen) produceren, enkele uurtjes per week op zijn hoogst, dus wees niet al te streng met kritiek :D
Keep up the good work peeps :fl:



Ik persoonlijk raad FL niet af, je hoort vaak dat programma is niet goed gebruik deze, maar als je dan vraagt om de redenen krijg je geen redenen maar enkel meningen. Het is maar net wat je zelf het fijnst vind om mee te werken.
Echt voledig masteren met FL studio is bijna niet mogelijk zoals hier al gezegd word ben je studiomonitoren nodig en een goed gehoor.
Ik zou je aanraden gewoon lekker te oefenen en oefenen zo kom je er vanzelf wel.
I'm a hardstyle lover
I do what I do
I got my hand on the trigger
When it's pointing at you
To be a part of the hard
You got to pay the price
This is what I do
This is my life
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Mastering & Equalizing Termen

Ongelezen bericht door MvR »

een dance plaat masteren is zeker wel mogelijk in FL.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Mastering & Equalizing Termen

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

ik was het een tijd niet eens met die stelling van mark..maar het klopt wel wat hij zegt het is mogelijk. vooral omdat veel producers danceplaten een beetje op de master afmixen ipv andersom..

wel zou ik het ditheren overlaten aan een wavegeorienteerd programma. waarin je makkelijk een fade in en out maakt. daarna alleen nog ditheren en klaar.

dus masteren(qua geluid) in fl exporteren als 32 bit float fade in en out in een wave programma. met dither bij het opslaan.

Een nummer optimaliseren kan dus wel in fl. Alleen professioneel masteren is meer dan dat,
en dat kan niet met fl maar heb je ook niet nodig zoals:

hoogwaardig branden met tussenspauzes iSRC code toevoegen.

Maar masteren in de zin van optimaliseren is wel tot ver mogelijk denk ik. maar dit is imo geen masteren, dit is wat op je masterkanaal zetten om het hoogste eruit te halen
VisserT
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 24 mar 2013 19:14

Re: Mastering & Equalizing Termen

Ongelezen bericht door VisserT »

Mastering:
" Laat dit doen door iemand die daar verstand van heeft!"

ja zo ga ik het nooit leren natuurlijk :p
Plaats reactie