Mastering & Equalizing Termen
- Jesse
- Admin & Remix Master
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: di 17 jan 2006 14:01
- Soundcloud: https://https://soundcloud.com/questiz
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Mastering & Equalizing Termen
Masteren & Equalizing Termen
Een equalizer
(afgekort EQ, letterlijk gelijkmaker) of toonregelaar is een geluidstechnisch apparaat of een onderdeel ervan dat een of meerdere frequentiegebieden (banden) van het signaal versterkt of verzwakt. Zodoende kan de balans tussen de banden, en dus het timbre, worden aangepast.
Mastering
Een goede master maken is een vak apart. Laat dit doen door iemand die daar verstand van heeft!
Dit is belangrijk, want er zijn steeds meer mensen die óf zelf 'masteren' óf het door een vriend of kennis laten doen, omdat zij een goede computer hebben en software waarmee het geluid bewerkt kan worden. Probeer het maar eens en vergelijk het resultaat dan met CD's die jij graag hoort. Je eigen product zal nogal tegenvallen. Om goed te kunnen masteren moet de juiste apparatuur er zijn, want een computer alleen is echt niet genoeg, moet er software worden gebruikt die echt professioneel is en moet er een fris stel oren aan te pas komen met ervaring op dit vakgebied. Bovendien zijn er, voor het maken van een goede master, verschillende studio monitors nodig. Die heeft niet iedereen...
Pre-mastering
is in feite een onderdeel van mastering. Het afmixen gebeurt meestal in de studio waar u de opnamen laat maken, vervolgens wordt de pre-master gemaakt, en tenslotte wordt in de fabriek de glassmaster gemaakt. In principe bestaat het proces van pre-mastering uit twee onderdelen: geluidsnabewerking en technische bewerking (PQ-codering, CD-tekst etc.).
Geluidsnabewerking
De laatste oneffenheden in de mix worden weggewerkt en de frequentiekarakteristiek en dynamische compressie (zie verderop) worden zeer precies afgesteld voor gebruik op 'gemiddelde' HIFI apparatuur. Er wordt heel nauwkeurig beoordeeld of het geluid in volume en klankkleur bijgeregeld moet worden om deze op zo veel mogelijk geluidsapparatuur goed tot zijn recht te laten komen. Geluidsnabewerking bestaat o.a. uit:
Editing
Bij Editing worden bijvoorbeeld kleine oneffenheden aan het begin en einde van de nummers verwijderd, zoals ruis of slechte fades. Editing is daarnaast een middel om de nummers in de juiste volgorde en met passende pauzes tussen de tracks achter elkaar te zetten. Bovendien worden de subjectieve volumes van de tracks exact op elkaar afgesteld. Het is belangrijk dat u, voordat u uw werk laat (pre-)masteren voor CD, weet in welke volgorde de nummers op de CD moeten komen te staan.
Impact Crew, bedankt voor deze handige informatie!
Een equalizer
(afgekort EQ, letterlijk gelijkmaker) of toonregelaar is een geluidstechnisch apparaat of een onderdeel ervan dat een of meerdere frequentiegebieden (banden) van het signaal versterkt of verzwakt. Zodoende kan de balans tussen de banden, en dus het timbre, worden aangepast.
Mastering
Een goede master maken is een vak apart. Laat dit doen door iemand die daar verstand van heeft!
Dit is belangrijk, want er zijn steeds meer mensen die óf zelf 'masteren' óf het door een vriend of kennis laten doen, omdat zij een goede computer hebben en software waarmee het geluid bewerkt kan worden. Probeer het maar eens en vergelijk het resultaat dan met CD's die jij graag hoort. Je eigen product zal nogal tegenvallen. Om goed te kunnen masteren moet de juiste apparatuur er zijn, want een computer alleen is echt niet genoeg, moet er software worden gebruikt die echt professioneel is en moet er een fris stel oren aan te pas komen met ervaring op dit vakgebied. Bovendien zijn er, voor het maken van een goede master, verschillende studio monitors nodig. Die heeft niet iedereen...
Pre-mastering
is in feite een onderdeel van mastering. Het afmixen gebeurt meestal in de studio waar u de opnamen laat maken, vervolgens wordt de pre-master gemaakt, en tenslotte wordt in de fabriek de glassmaster gemaakt. In principe bestaat het proces van pre-mastering uit twee onderdelen: geluidsnabewerking en technische bewerking (PQ-codering, CD-tekst etc.).
Geluidsnabewerking
De laatste oneffenheden in de mix worden weggewerkt en de frequentiekarakteristiek en dynamische compressie (zie verderop) worden zeer precies afgesteld voor gebruik op 'gemiddelde' HIFI apparatuur. Er wordt heel nauwkeurig beoordeeld of het geluid in volume en klankkleur bijgeregeld moet worden om deze op zo veel mogelijk geluidsapparatuur goed tot zijn recht te laten komen. Geluidsnabewerking bestaat o.a. uit:
Editing
Bij Editing worden bijvoorbeeld kleine oneffenheden aan het begin en einde van de nummers verwijderd, zoals ruis of slechte fades. Editing is daarnaast een middel om de nummers in de juiste volgorde en met passende pauzes tussen de tracks achter elkaar te zetten. Bovendien worden de subjectieve volumes van de tracks exact op elkaar afgesteld. Het is belangrijk dat u, voordat u uw werk laat (pre-)masteren voor CD, weet in welke volgorde de nummers op de CD moeten komen te staan.
Impact Crew, bedankt voor deze handige informatie!
- djebsmallz
- Newbie
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 04 dec 2007 0:21
- Locatie: amsterdam
- Contacteer:
wederom een afmix master vraag
Hmm, een heel goede uitleg.
Ik was al van plan om een vraag online te zetten (wat ik dan eigenlijk ook doe) waar zo te zien meer mensen mee zitten.
Vele pagina's heb ik al bekeken en ik ben er min of meer redelijk wijzer van geworden, rest mij toch nog de vraag..het is dus praktisch niet mogelijk om een "geclearde" versie te maken in alleen FL ?
Velen raden mij FL af en van start te gaan met Able. omdat ik serieus wil gaan produceren, van anderen hoor ik weer dat het echt wel kan met FL.
Het gaat er uiteindelijk om wat het eindresultaat is.
Mochten jullie je geroepen voelen om mij een handje te helpen dan zou ik dit zeer op prijs stellen.
Hier is een file http://www.mediafire.com/download.php?hznmghvn21q met een track die ik heb gemaakt, AL mijn nummers klinken erg dof maar dat heeft dus te maken met het afmixen etc ?
Wanneer iemand tips heeft hoe ik dit simpel wat zuiverder kan maken ben ik jullie zeer dankbaar.
Ik ben pas begonnen met (het proberen) produceren, enkele uurtjes per week op zijn hoogst, dus wees niet al te streng met kritiek
Keep up the good work peeps
Ik was al van plan om een vraag online te zetten (wat ik dan eigenlijk ook doe) waar zo te zien meer mensen mee zitten.
Vele pagina's heb ik al bekeken en ik ben er min of meer redelijk wijzer van geworden, rest mij toch nog de vraag..het is dus praktisch niet mogelijk om een "geclearde" versie te maken in alleen FL ?
Velen raden mij FL af en van start te gaan met Able. omdat ik serieus wil gaan produceren, van anderen hoor ik weer dat het echt wel kan met FL.
Het gaat er uiteindelijk om wat het eindresultaat is.
Mochten jullie je geroepen voelen om mij een handje te helpen dan zou ik dit zeer op prijs stellen.
Hier is een file http://www.mediafire.com/download.php?hznmghvn21q met een track die ik heb gemaakt, AL mijn nummers klinken erg dof maar dat heeft dus te maken met het afmixen etc ?
Wanneer iemand tips heeft hoe ik dit simpel wat zuiverder kan maken ben ik jullie zeer dankbaar.
Ik ben pas begonnen met (het proberen) produceren, enkele uurtjes per week op zijn hoogst, dus wees niet al te streng met kritiek
Keep up the good work peeps
-
- Fruity Loopist
- Berichten: 170
- Lid geworden op: di 13 nov 2007 13:33
-
- Newbie
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 10:58
- Locatie: Etten-Leur
-
- Fruity King
- Berichten: 747
- Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02
Compressor
Een compressor is een zeer handig effect dat enorm veel gebruikt wordt in hedendaagse muziek. Het verandert de dynamiek van de muziek en is daarom uit den boze bij sommige genres zoals klassieke muziek. Een compressor zal wat luid is verstillen en wat stil is verluiden.
Op een compressor vind je volgende parameters terug:
Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.
Ratio: Met welke intensiteit geluiden gecompresseerd worden. Neem je ratio 5:1, dan zal 5dB boven de threshold omgezet worden naar 1dB boven de threshold, en 10dB naar 2dB.
Attack/Release: Hoe snel de compressor reageert en weer loslaat. (Vrij vanzelfsprekend?)
Gain: Aangezien de compressor steeds maar de input verstilt, zul je het geheel nog verluiden alvorens het naar de output te sturen.
Hoe te werk gaan?
Zet aanvankelijk de ratio hoog en begin de threshold te verlagen tot je hoort dat de compressor effect begint te krijgen. Verlaag dan de ratio terug tot het gewenste niveau (bij drums wil je bv. de attack niet verliezen). De attack/release kies je zodat alles goed klinkt, bij drums betekent dat dus ook vaak een vrij korte attack en release.
Voeg dan gain toe tot je weer een normaal geluidsniveau bereikt, laat de hele mix spelen om dit makkelijk te bepalen.
Cheers!
Een compressor is een zeer handig effect dat enorm veel gebruikt wordt in hedendaagse muziek. Het verandert de dynamiek van de muziek en is daarom uit den boze bij sommige genres zoals klassieke muziek. Een compressor zal wat luid is verstillen en wat stil is verluiden.
Op een compressor vind je volgende parameters terug:
Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.
Ratio: Met welke intensiteit geluiden gecompresseerd worden. Neem je ratio 5:1, dan zal 5dB boven de threshold omgezet worden naar 1dB boven de threshold, en 10dB naar 2dB.
Attack/Release: Hoe snel de compressor reageert en weer loslaat. (Vrij vanzelfsprekend?)
Gain: Aangezien de compressor steeds maar de input verstilt, zul je het geheel nog verluiden alvorens het naar de output te sturen.
Hoe te werk gaan?
Zet aanvankelijk de ratio hoog en begin de threshold te verlagen tot je hoort dat de compressor effect begint te krijgen. Verlaag dan de ratio terug tot het gewenste niveau (bij drums wil je bv. de attack niet verliezen). De attack/release kies je zodat alles goed klinkt, bij drums betekent dat dus ook vaak een vrij korte attack en release.
Voeg dan gain toe tot je weer een normaal geluidsniveau bereikt, laat de hele mix spelen om dit makkelijk te bepalen.
Cheers!
- Yuroun
- Fruity God
- Berichten: 2908
- Lid geworden op: za 21 jul 2007 20:53
- Soundcloud: https://soundcloud.com/sevarandeep
- Locatie: Roermond
- Contacteer:
Crispy Liquids schreef:Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.
Makkelijker gezegd: de Threshold bepaalt wanneer de compressor zijn werk moet doen.
"Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie." - Ludwig van Beethoven
-
- Fruity King
- Berichten: 747
- Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02
Yuroun schreef:Crispy Liquids schreef:Threshold: In dB, hiermee bepaal je op welk gebied de compressor zal werken. Stel je bv. -17dB in, dan zal alle geluid op -17dB en erboven bewerkt worden door de compressor. Alles beneden -17dB wordt niet bewerkt door de compressor maar gaat rechtstreeks naar de output.
Makkelijker gezegd: de Threshold bepaalt wanneer de compressor zijn werk moet doen.
Nja dan lijkt het alsof het tijdsgebonden is
Re: Mastering & Equalizing Termen
Wil niks bumpen ofzo. Maar een compressor hoort niet thuis in 't rijtje Equalising of Mastering. Een compressor hoort bij de Dynamics dus wellicht zou daarvoor een ander topic aangemaakt kunnen worden. Een compressor verkleind je dynamiek, net als een limiter. (denk maar aan fruity limiter).
Een gate(nee geen trancegate) en Expander vergroot je dynamiek weer juist. Overigens een normale gate verwakt je ruis en zal dus ook daarvoor gebruikt worden.
Dynamiek vergroten leg je meer focus voor 't geluid waar het om draait(wat jij eruit willen laten springen) Het verzwakt achtergrond geluid(en) waardoor je dus 'n cleaner geluid krijgt. Dynamiek verkleinen doet het omgedraaide versterkt het achtergrond geluid doormiddel de harde uitschieters in te dammen. En zo het volume verloop te equaliseren.
Beide zijn dus in feiten verzwakkers de 1 verzwakt het achtergrond geluid en de ander verzwakt de hoge pieken. (hey maakt een compressor infeiten je geluid zachter dus)
Zo even stukje Dynamics.
Mvg,
Meh.
Een gate(nee geen trancegate) en Expander vergroot je dynamiek weer juist. Overigens een normale gate verwakt je ruis en zal dus ook daarvoor gebruikt worden.
Dynamiek vergroten leg je meer focus voor 't geluid waar het om draait(wat jij eruit willen laten springen) Het verzwakt achtergrond geluid(en) waardoor je dus 'n cleaner geluid krijgt. Dynamiek verkleinen doet het omgedraaide versterkt het achtergrond geluid doormiddel de harde uitschieters in te dammen. En zo het volume verloop te equaliseren.
Beide zijn dus in feiten verzwakkers de 1 verzwakt het achtergrond geluid en de ander verzwakt de hoge pieken. (hey maakt een compressor infeiten je geluid zachter dus)
Zo even stukje Dynamics.
Mvg,
Meh.
Re:
Ezyo schreef:Waarom vind ik hier niks over het begrip knee?
Omdat de knee lastig uit te leggen is. En zeer vaak hoor je niet zo goed een verschil tussen 'n hard knee of een soft knee zeker niet als je de compressor op je master kanaal heb staan bijvoorbeeld.
Als je de grafiek van de compressor kent en je zou dus een hard knee gebruiken, zou deze in feiten een boog trekken waar je normaal gesproken lijnen heb staan.(ja er zijn plugins van comp. die nog het orginele grafiek weergeven.)
Maar vaak is het zo dat je een soft knee gebruikt voor bijvoorbeeld vocalen. En een hard knee voor ritmische dingetjes.
Verdere uitleg kan ik jouw persoonlijk niet geven. Omdat het toch vaak pingelen is met de knobs.
-
- Newbie
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 07 aug 2012 9:35
- Locatie: Hoogeveen
Re: wederom een afmix master vraag
djebsmallz schreef:Hmm, een heel goede uitleg.
Ik was al van plan om een vraag online te zetten (wat ik dan eigenlijk ook doe) waar zo te zien meer mensen mee zitten.
Vele pagina's heb ik al bekeken en ik ben er min of meer redelijk wijzer van geworden, rest mij toch nog de vraag..het is dus praktisch niet mogelijk om een "geclearde" versie te maken in alleen FL ?
Velen raden mij FL af en van start te gaan met Able. omdat ik serieus wil gaan produceren, van anderen hoor ik weer dat het echt wel kan met FL.
Het gaat er uiteindelijk om wat het eindresultaat is.
Mochten jullie je geroepen voelen om mij een handje te helpen dan zou ik dit zeer op prijs stellen.
Hier is een file http://www.mediafire.com/download.php?hznmghvn21q met een track die ik heb gemaakt, AL mijn nummers klinken erg dof maar dat heeft dus te maken met het afmixen etc ?
Wanneer iemand tips heeft hoe ik dit simpel wat zuiverder kan maken ben ik jullie zeer dankbaar.
Ik ben pas begonnen met (het proberen) produceren, enkele uurtjes per week op zijn hoogst, dus wees niet al te streng met kritiek
Keep up the good work peeps
Ik persoonlijk raad FL niet af, je hoort vaak dat programma is niet goed gebruik deze, maar als je dan vraagt om de redenen krijg je geen redenen maar enkel meningen. Het is maar net wat je zelf het fijnst vind om mee te werken.
Echt voledig masteren met FL studio is bijna niet mogelijk zoals hier al gezegd word ben je studiomonitoren nodig en een goed gehoor.
Ik zou je aanraden gewoon lekker te oefenen en oefenen zo kom je er vanzelf wel.
I'm a hardstyle lover
I do what I do
I got my hand on the trigger
When it's pointing at you
To be a part of the hard
You got to pay the price
This is what I do
This is my life
I do what I do
I got my hand on the trigger
When it's pointing at you
To be a part of the hard
You got to pay the price
This is what I do
This is my life
- MvR
- Moderator
- Berichten: 8036
- Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
- Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
- Locatie: Waddinxveen
Re: Mastering & Equalizing Termen
een dance plaat masteren is zeker wel mogelijk in FL.
Re: Mastering & Equalizing Termen
ik was het een tijd niet eens met die stelling van mark..maar het klopt wel wat hij zegt het is mogelijk. vooral omdat veel producers danceplaten een beetje op de master afmixen ipv andersom..
wel zou ik het ditheren overlaten aan een wavegeorienteerd programma. waarin je makkelijk een fade in en out maakt. daarna alleen nog ditheren en klaar.
dus masteren(qua geluid) in fl exporteren als 32 bit float fade in en out in een wave programma. met dither bij het opslaan.
Een nummer optimaliseren kan dus wel in fl. Alleen professioneel masteren is meer dan dat,
en dat kan niet met fl maar heb je ook niet nodig zoals:
hoogwaardig branden met tussenspauzes iSRC code toevoegen.
Maar masteren in de zin van optimaliseren is wel tot ver mogelijk denk ik. maar dit is imo geen masteren, dit is wat op je masterkanaal zetten om het hoogste eruit te halen
wel zou ik het ditheren overlaten aan een wavegeorienteerd programma. waarin je makkelijk een fade in en out maakt. daarna alleen nog ditheren en klaar.
dus masteren(qua geluid) in fl exporteren als 32 bit float fade in en out in een wave programma. met dither bij het opslaan.
Een nummer optimaliseren kan dus wel in fl. Alleen professioneel masteren is meer dan dat,
en dat kan niet met fl maar heb je ook niet nodig zoals:
hoogwaardig branden met tussenspauzes iSRC code toevoegen.
Maar masteren in de zin van optimaliseren is wel tot ver mogelijk denk ik. maar dit is imo geen masteren, dit is wat op je masterkanaal zetten om het hoogste eruit te halen
Re: Mastering & Equalizing Termen
Mastering:
" Laat dit doen door iemand die daar verstand van heeft!"
ja zo ga ik het nooit leren natuurlijk
" Laat dit doen door iemand die daar verstand van heeft!"
ja zo ga ik het nooit leren natuurlijk