Uniek geluiden maken(VRAAG)

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Vankoz
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 dec 2015 15:35

Uniek geluiden maken(VRAAG)

Ongelezen bericht door Vankoz »

Hallo allemaal

Ik ben dagelijks bezig met fl studio. Ik doe het nu voor een jaartje en het begint goed te lukken, maar ik luister vaak naar grote artiesten, maar vooral naar een iets specialere melbourn stijl achtig neem als voorbeeld zoofunktion, dirty audio en deorro. Hoe begin je aan zo een track? Hoe produceer je zo een speciaale geluiden? Luitser maar eens naar zoofunktion don't let me in de drop de lead vind ik gaaf, maar hoe maak je zo een drop. Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? en zeker op vlak voor melody en het maken van z'on uniek geluid. Is dit trouwens mogelijk met Sylenth?

Sorry voor vele vragen en bedankt voor hulp. :lol:
The RuneSnake
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 25 aug 2014 20:44

Re: Uniek geluiden maken(VRAAG)

Ongelezen bericht door The RuneSnake »

Wees niet bang om dingen te vragen (of je probeersels aan ons te laten horen), we zullen niet bijten XD
Ik ben zelf geen melbourn producer, maar ik kan misschien wel wat meer algemene tips geven.

Voor het beginnen aan een nieuwe track heb ik eigenlijk 2 methodes. De eerste methode is om de track op basis van iets dat wat al in je hoofd zit. Soms is dat heel concreet een song, die kan dan heel amateuristisch met wat beatboxen en neuriën opneem, en vervolgens probeer om te zetten naar synths en eventueel een vocalist voor zoek. Het kan ook zijn dat je een idee hebt van bijvoorbeeld een track met steelsynths of een funky sound met een bepaald tempo enzo. Daar komt dan meestal ook de tweede methode bij kijken. Improviseren, net zolang aanklooien tot er iets zinnigs uitkomt. De meeste tracks bestaan bij toeval, soms wat random noten of piano gepruts, andere keer een vastslaande computer, verkeerd geplande delay of perongeluk een klik op de verkeerde preset.

Het maken van een speciale synth hoeft niet moeilijk te zijn. Als je een standaard preset of wave/saw/sine gebruikt, dan heb je inderdaad nog niet per se een interessante synth. Sommige plugins zoals Nexus 2 bieden een groot aantal presets, sommige daarvan hebben best een interessant geluid. Je kan ook een standaard sound nemen en daar een hoop distortion en filters op gooien, gewoon een kwestie van aan klooien. Fl studio heeft ingebouwde plugins zoals Fast Distortion en verschillende filters, phasters en eq's die hiervoor goed bruikbaar zijn. Sylenth is ook een mooie plugin, die dingen zoals reverb, distortion, filters, phasters, eq en een chorus al ingebouwd heeft, dus daarmee kan je inderdaad zulke geluiden maken. Het is gewoon een kwestie van uitproberen, of misschien zijn er wel youtube tutorials over te vinden ergens.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Uniek geluiden maken(VRAAG)

Ongelezen bericht door MvR »

ik kom hier dinsdagavond of woensdag even op terug! dan zit ik pas weer aan een PC en kan ik makkelijker mijn verhaal typen. wat The Runesnake al zegt zal je misschien al een hoop helpen, maar ik wil er even wat dieper op ingaan. krijg je nog tegoed dus!
Gebruikersavatar
Room 23
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 29 feb 2012 17:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Uniek geluiden maken(VRAAG)

Ongelezen bericht door Room 23 »

Is inderdaad een leuke uitdaging. Soms denk ik dat ik best een leuk geluidje heb gemaakt. Vervolgens luister ik naar een professioneel nummer en denk ik 'godverdomme, hoe doet ie dat toch'. ;) Interessante geluiden hebben bijvoorbeeld pitchshifts, panning, volume gates, de benodigde filtering of distortion, frequency modulation. Als je hier mee gaat oefenen en je erin vast bijt moet je zowat alles kunnen maken wat je kan bedenken uiteindelijk.
http://soundcloud.com/room_23

Behind the curtain of everyday consiousness is hidden another unutterably strange mental universe.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Uniek geluiden maken(VRAAG)

Ongelezen bericht door MvR »

ok ik zou er nog op terugkomen. even specifiek over die lead uit die ZooFunktion track.

vrij basic eigenlijk. zeker te doen met Sylenth 1. je maakt een supersaw (zaagtand waveform, 8 voices, detune) en linkt deze aan een filter. (door bij Input Select 'A' te kiezen) in de ADSR functie links onderin selecteer je de Cutoff A en draai je de knop links van de tekst naar links. open de decay naar smaak. misschien even met de grote Cutoff knop wat spelen voor het gewenste resultaat. in essentie is dit 'm al, maar ZooFunktion heeft er nog dingen als EQ, distortion, reverb en waarschijnlijk stereo widening op gedaan.
Vankoz
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 dec 2015 15:35

Re: Uniek geluiden maken(VRAAG)

Ongelezen bericht door Vankoz »

Bedankt voor de hulp :D
Plaats reactie