Een paar vragen rondom het mixen van een track

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
The RuneSnake
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 25 aug 2014 20:44

Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door The RuneSnake »

Oke, ik werk aan een nieuwe single, en aangezien volgens sommige de mix van mijn vorige single niet zo goed was, zal ik graag wat hulp willen met mixen van de nieuwe track. Even een klein demootje met de basis elementen van de track zodat jullie een idee hebben om welke track het gaat.
https://soundcloud.com/runesnake/robot-town-demo-22-1-16/s-71EpP

Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat de track tijdens het produceren in FL studio met de ASIO4ALL driver, compleet anders klinkt dan als ik hem met mijn normale soundstructuur luister. Ook binnen FL Studio, is daar een verklaring voor, en welke van de 2 is het meest betrouwbaar als ik hem wil delen met jullie zeg maar.
Oke, en dan komt het mixen zelf, ik heb geen idee in welke frequenties welke geluiden moeten staan. Is er een goede site bijvoorbeeld die dit aangeeft voor mijn genre van muziek?
Laten we eerst beginnen met de onderste frequenties, ik heb er nu de subbass, een vrij simpele sawwave die als basis van de bassline moet dienen. Linksboven zie je die in beeld. met een 2de EQ cut ik de aller laagste frequenties hiervan weg.
Ik heb de kick (linksonder) op 100 hz gezet, je ziet vaak bij EDM muziek dat de kick een hele lage staart heeft, maar in dit geval denk ik dat het een goed idee is om de bassline de laagste frequenties te geven, of zie ik dat verkeerd?
Het bovenste deel van de bassline heb ik gepiekt op de 250 frequentie, waar ook ongeveer de snare begint.
En de lead piekt rond de 2k.
Klopt dat allemaal ongeveer, of moet ik het totaal anders doen?
Afbeelding

En dan het tweede probleem, het volume, ik vind het erg moeilijk in te schatten hoe hard je nou precies de leads/percussie/bassline moet zetten qua volume, (ik heb bij deze demo nu ik hem hoor zonder asio het gevoel dat de leads wat te zacht zijn) zijn hier ook regels voor en hoe ik het beste het volume meten, is hier iets van een gratis vst voor of een functie in FL studio?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door MvR »

ten eerste mix je met je oren. wat je nu vooral aan het doen bent is te veel vertrouwen op metertjes enz.

ten tweede, over je ASIO ding: vaag. check even of je op je gewone geluidskaart geen effecten aan hebt staan, zoals EQ's of "game" modi. of van die vage "badkamer" presets. daarnaast moet je ervoor zorgen dat in je Audio Settings onder het tabje Mixer de quality op dezelfde waarde staat als wanneer je rendert. aangeraden is om hoger dan 6-point hermite of iets dergelijks te luisteren en te renderen.

ten derde kan ik helaas niet op afstand beoordelen of je je EQ's goed gebruikt. er komt veel meer bij kijken dan alleen EQ's vaak: compressie, reverb, delay zijn allemaal belangrijke elementen van het maken van een mix.

ten vierde ben je aan het MIXEN. dit betekent dus dat je je EQ's ALTIJD gebruikt in samenspel met de andere geluiden. ga dus NOOIT op solo een baslijn EQ'en. doe dit altijd ten opzichte van je mix.

ten vijfde zijn er wel bepaalde richtlijnen voor volume, maar ook dit is relevant en hangt af van de rest van je mix. bijvoorbeeld dat je kick op -6dB in je mix staat en je bassline niet harder mag zijn dan je kick. stel dat je je kick hard compressed kan hij luider zijn op -6dB dan ongecompressed op -6dB. en moet je bassline bijvoorbeeld op -4 dB staan om een mooie balans te krijgen. relatief dus.

ten zesde is mixen best een kunst. niet iedereen tovert zomaar een goede mix uit zijn hoed. er komt, zoals eerder al zei, best wat bij kijken. je moet ook goed kunnen horen wat je aan het doen bent. dat betekent dat je redelijk 'getrainde' oren moet hebben en dat je met goede monitorspeakers werkt.

ten slotte kan ik één ding zeggen over je Bass EQ (tweede van bovenste rij), daar boost je in de 200Hz range. dit zorgt alleen maar voor modderigheid. je zou daar eerder moeten cutten dan boosten. cutten is sowieso altijd een beter idee dan boosten. probeer eens een mooie mix te maken puur met balans (volume). dus zonder EQ, compressie, wat dan ook. puur balans. als je dan gaat cutten bij sounds die elkaar in de weg zitten heb je gegarandeerd al een betere mix dan dat je op elk geluid grote EQ dips en boost gaat maken. soms heeft een sound helemaal geen EQ nodig (behalve een low cut, dat vaak wel om headroom op te leveren)

kortom: ik kan je vanaf hier niet helpen, maar lees wat ik hierboven zei en dat helpt je misschien al.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door MvR »

graag gedaan trouwens nog...
The RuneSnake
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 25 aug 2014 20:44

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door The RuneSnake »

Oh sorry als ik je de indruk heb gegeven dat ik het niet gelezen heb, dat heb ik namelijk wel, en ik wil je bedanken voor de nuttige tips. Ik was even heel druk een paar dagen.
Zeker de tip van het cutten vind ik handig, dat klinkt inderdaad een stuk beter. Ik vraag me alleen nog wel af hoe ik het volume van de percussie moet doen in verhouding met de kick. Het lijkt me dat de kick over het algemeen gezien een hoger volume heeft dan de andere drums, die daar ongeveer 2 db onder zitten, of moeten die ongeveer even duidelijk klinken? Als laatste zal ik graag nog willen weten wat ik zal moeten doen met de aller laagste frequenties, sommige mensen zeggen namelijk dat je de frequenties onder de 40 hz namelijk compleet moet wegfilteren, klopt dat?
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door Euphorica »

Nee je moet niet alles onder 40Hz wegcutten,bij EQ moet je altijd rekening houden met de key van je track, Een lage D-noot heeft bijvoorbeeld de fundamental op ong 37Hz, als je die gaat cutten met een steile HP op 40Hz verliest ie kracht en definitie, ik gebruik bijna nooit highpass op mijn laag alleen als het heel druk is onder de 30Hz, bij psytrance doe ik het wel meer maar dan alleen op de bassline, niet op de kick.
Andere elementen gebruik ik uiteraard wel veel highpass op, alles wat geen laag nodig heeft of de kick en bass in de weg kan zitten highpass ik, de curve\steilheid van het filter is afhankelijk van het materiaal, iets wat natuurlijk moet klinken werkt beter met een flauwe curve (3dB/oct-12dB/oct),een digitale synthpartij met te veel drukte in het laag\midlaag kun je bvb prima cutten met een 48dB/oct curve.
Je moet bij highpassen goed je oren gebruiken en rekening houden met de key van de track, op welke frequentie speelt de laagste noot van de af te mixen partij? op die plek zet je meestal de highpass ;)
Percussie kun je meestal vrij zacht in de mix zetten, is een beetje afhankelijk van het doel, is het een opvul dingetje of iets wat heel bepalend is voor het ritme van je track, als je percussie wat distortion geeft en\of compressed kun je het makkelijk heel duidelijk in de mix krijgen met een laag peak volume, ook onnodige frequentie wegfilteren kan hier goed bij helpen.
Ok ik moet weg :p
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door MvR »

had het zelf niet beter kunnen zeggen :D
dcstar93
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 feb 2016 12:33
Soundcloud: https://soundcloud.com/jairs
Locatie: Bleiswijk

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door dcstar93 »

MvR schreef:ten vierde ben je aan het MIXEN. dit betekent dus dat je je EQ's ALTIJD gebruikt in samenspel met de andere geluiden. ga dus NOOIT op solo een baslijn EQ'en. doe dit altijd ten opzichte van je mix.


Even een (dom :p ) vraagje tussendoor; geld dit voor alle geluiden?
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door Scopes »

Ja.
The RuneSnake
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 25 aug 2014 20:44

Re: Een paar vragen rondom het mixen van een track

Ongelezen bericht door The RuneSnake »

Hey, bedankt voor je nuttig tips, ga ik zeker iets aan hebben.
Plaats reactie