latency en "feel"
Geplaatst: do 08 dec 2016 22:13
Ik heb me een beetje verdiept in het onderwerp van latency.
En ik vindt het toch gek. Als je counterstrike speelt dan is de tijd die het duurt voordat je op je usb muis hebt geklikt en je het geluid van een kogel hoort misschien minder dan een miliseconde. Maar zodra je je midi keyboard via usb in je computer stopt dan moet je blij zijn als je de latency terug kan brengen tot 5, 6 miliseconde. Begrijpelijk aangezien het geluid van serum, virus, nexus veel ingewikkelder is dan het geluid van een kogel. Maar toch is dit erg vervelend, want in de muziek is timing niet onbelangrijk. Bijna alle electronische muziek klinkt naar mijn mening erg "houterig", want de meeste mensen tekenen de noten zodat ze exact op de tel zitten. De noten verschuiven kan, maar is vanuit een muzikaal perspectief toch niet echt lekker omdat je nooit echt ritmische "feel" in het nummer krijgt. Timing die om de echte waardes van de noten heen zweeft en je onbewust aanbrengt door het echt in te spelen. Bijv een laid-back bass die nét na te tel wordt gespeeld zodat het bass geluid erg zwaar klinkt.
Is het niet mogelijk om het geluid te versimpelen als een soort van voorbeeldgeluid, zodat je de latency terugbrengt naar "computerspelwaardes", waarna je het als je het opgenomen hebt weer terugbrengt naar de echte waarde? Zijn alle DAWS er op ingesteld om het geluid meteen al zo te laten klinken als in de uiteindelijke versie? Zijn er instellingen in DAWS waarmee je de latency terug kan brengen tot een miliseconde, door gewoon een geluid van lagere kwaliteit af te spelen tijdnes het opnemen? Of zit je echt altijd vast aan een dure geluidskaart met DSP https://ask.audio/articles/how-to-achieve-true-zero-latency-monitoring-in-your-daw
zoals in dit artikel wordt aangeraden?
En ik vindt het toch gek. Als je counterstrike speelt dan is de tijd die het duurt voordat je op je usb muis hebt geklikt en je het geluid van een kogel hoort misschien minder dan een miliseconde. Maar zodra je je midi keyboard via usb in je computer stopt dan moet je blij zijn als je de latency terug kan brengen tot 5, 6 miliseconde. Begrijpelijk aangezien het geluid van serum, virus, nexus veel ingewikkelder is dan het geluid van een kogel. Maar toch is dit erg vervelend, want in de muziek is timing niet onbelangrijk. Bijna alle electronische muziek klinkt naar mijn mening erg "houterig", want de meeste mensen tekenen de noten zodat ze exact op de tel zitten. De noten verschuiven kan, maar is vanuit een muzikaal perspectief toch niet echt lekker omdat je nooit echt ritmische "feel" in het nummer krijgt. Timing die om de echte waardes van de noten heen zweeft en je onbewust aanbrengt door het echt in te spelen. Bijv een laid-back bass die nét na te tel wordt gespeeld zodat het bass geluid erg zwaar klinkt.
Is het niet mogelijk om het geluid te versimpelen als een soort van voorbeeldgeluid, zodat je de latency terugbrengt naar "computerspelwaardes", waarna je het als je het opgenomen hebt weer terugbrengt naar de echte waarde? Zijn alle DAWS er op ingesteld om het geluid meteen al zo te laten klinken als in de uiteindelijke versie? Zijn er instellingen in DAWS waarmee je de latency terug kan brengen tot een miliseconde, door gewoon een geluid van lagere kwaliteit af te spelen tijdnes het opnemen? Of zit je echt altijd vast aan een dure geluidskaart met DSP https://ask.audio/articles/how-to-achieve-true-zero-latency-monitoring-in-your-daw
zoals in dit artikel wordt aangeraden?