NFF FAQ

Hier staan de regels die over het hele forum gelden.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

NFF FAQ

Ongelezen bericht door Suriel »

NFF Frequently Asked Questions


Vooraf

We krijgen hier veel dezelfde vragen op het forum. Kijk dus altijd eerst hier of je vraag erbij staat. Als dit niet het geval is kun je je vraag met gerust hart stellen.

Als je niet weet wat er bedoeld wordt met bijvoorbeeld 'Playlist' en 'Step Sequencer' en/of als je niet weet hoe je een effect op een sample/synth zet verwijs ik je graag door naar de eerste vraag.

Voor de overzichtelijkheid zijn alle vragen en de daarbij horende antwoorden in een citaatblokje gezet.




Inhoudsopgave


- [Sectie 1] Basis FL Vragen -

- In deze sectie zullen alle basis vragen over Fruityloops/FL Studio aan bod komen die vaker gesteld zijn of zijn toegevoegd om dat te voorkomen. Het merendeel aan vragen gaat in principe over configuraties binnen FL en het gebruik van standaardfuncties.



- [Sectie 2] FL Vragen m.b.t. Produceren -

- Zoek hier als je niet weet hoe je iets moet maken, denk aan een synth, een kick, een speciaal soort effect etc.



- [Sectie 3] Niet-FL Vragen -

- Zoek hier als je vraag niet over Fruityloops/FL Studio gaat.






- [Sectie 1] Basis FL Vragen -




- Ik wil me gaan verdiepen in FL Studio 7(/8,) maar ik heb geen idee waar te beginnen. Weet echt nog helemaal niets en afgezien op wat tutorials na ben ik nog niets wijzer geworden. Bestaat er een goede handleiding?


Geen reden tot paniek, het is aan te raden eerst eens wat te klooien met een demosong. Deze vind je in je browser onder 'Projects > Coolstuff.' Als je hier op uitgekeken bent dan kun je zelf eens wat dingen proberen, als je ergens niet uitkomt op de F1 toets duwen, op het forum kijken (eerst FAQ + Search) en anders je vraag posten. Voor een korte introductie kun je Eelcow's beginners Tutorial doen, Sonari's beginners Tutorial en/of Maz's Uplifter & Envelope Tutorial.

Wat betreft je tweede vraag, jazeker is er een goede handleiding, de handleiding van Fruity zelf namelijk! Hier zit ook 'Getting Started' deel in.

Je kunt op de F1-toets duwen als je FL open hebt staan, als het goed is komt dan de Manual te voorschijn. Je kunt ook gebruik maken van de Online Reference Manual, let wel dat deze altijd van de laatste versie is.

Voor het gemak staan de laatste 6 handleidingen ook hier online:

Handleiding FL 3 (RAR)
Handleiding FL 4 (RAR)
Handleiding FL 5 (PDF)
Handleiding FL 6 (RAR)
Handleiding FL 7 (PDF)
Handleiding FL 8 (PDF)

In de rars zit het Help bestand dat je ook via F1 kunt oproepen.

Een andere manier om FL wat onder de knie te krijgen is het bestuderen van de coolstuff-projecten. Deze vind je in je browser onder "Projects" > "Cool stuff." Kijk goed hoe ze zijn opgebouwd, welke effecten en plugins zijn gebruikt, hoe ze zijn ingesteld en hoe de playlist eruitziet. Je kunt ook bestaande melodietjes op gehoor na proberen te maken.

Natuurlijk is het ook verstanding om de andere tutorials op Flstudio.nl even door te nemen. Verder moet je niet denken dat je met een aantal dagen / weken al een goed nummer neer kunt zetten. Het kost veel tijd en geduld om alles te leren, wil je dat bereiken dan zul je veel moeten oefenen en zorgen dat je je een beetje hebt ingelezen vantevoren!



- Hoe installeer ik een VST(i) plugin?


Het is het makkelijkste om 1 hoofdmap aan te maken en alle plugins in submappen te plaatsen. Installeer je Vst(i)'s dus in één map. Ga naar Options > File Settings en selecteer bij "VST plugins extra search folder" de map waar je de plugins in geïnstalleerd hebt. Ga nu naar Channels -> Add one -> More. Klik nu onderin op Refresh -> Fast Scan (Recommended). Je kunt nu de betreffende VST's aanvinken zodat ze in je Channel lijst komen te staan.



- Hoe importeer ik een bestaand nummer in FL?


Het is mogelijk om hele nummers in FL te laden (in mp3- en wav-formaat) maar dan importeer je alleen het geluid. Het is dus niet zo dat je dan kunt zien hoe het nummer is gemaakt, hier heb je het .flp bestand voor nodig (als het nummer al met FL is gemaakt.) Je kunt ook een midi-bestand in de Piano Roll laden, dit bevat enkel informatie (dus geen geluid) over welke noten gespeeld moeten worden, de aanslaggevoeligheid, door welke instrumenten etc.



- Ik wil een nummer remixen door er een leuke beat, vocal, etc. overheen te laten lopen. Hoe gaat dat hele nummers inladen precies in zijn werk?


Op de eerste plaats kun je beter kijken of je geen loopjes kunt maken van het nummer, FL heeft niet de beste timestretch voor langere stukken en vaak zal de uitkomst lelijk klinken of half ernaast lopen. Loopjes knippen kun je in Edison doen, of natuurlijk in een extern audio bewerkingsprogramma.

Als je echter geen enkele andere mogelijkheid ziet, dit toch wilt proberen of het bestand al netjes op tempo hebt, dan kun je 2 dingen doen.
Je kunt het als 'Audio Clip' inladen door het bestand in het deel onder de playlist te slepen. Hier zal het dan verschijnen als waveform en in je Step Sequencer kun je het als onderste Channel als Audio Clip terugvinden.

Je kunt het in principe ook gewoon toevoegen in een Sampler, dan moet je vervolgens de eerste step aanvinken in een (leeg) pattern en het pattern vervolgens in je gewone Playlist toevoegen. Als sample zal het nu gewoon tot het einde doorlopen, ondanks dat de lengte van het pattern maar 1 maat is. Let overigens op dat "Use loop points" in het "SMP" tabblad van de sampler uitgevinkt staat.



- De afstand tussen de blokjes in de playlist en pianoroll lukt niet mooi tussen de lijntjes.


Zet de Snap Settings (linksbovenin) op Line. "Beat" is ¼ maat oftewel 4 steps, "Step" is ¼ Beat oftewel 1/16 maat. Als je 1/3 of 1/6 gebruikt heb je de mogelijkheid om makkelijk in triolen te spelen in de pianoroll.



- Als ik op de afspeelknop klik speelt hij niet af maar verschijnen er 3 puntjes in de afspeelknop en in de display linksboven staat vervolgens "Waiting for input."


Afbeelding

Het hokje in de rode cirkel uitvinken. Je kunt hier ook ctrl+I voor gebruiken.



- Als ik in Windows een ander programma aanklik zoals bijvoorbeeld Winamp, WMP of mijn browser terwijl FL afspeelt dan stopt FL met afspelen. Hoe kan ik dit voorkomen?


Ga naar Options > Audio settings en klik "Auto close device" uit, zie screenshot.



- Ik kan niet opslaan!


Dan maak je helaas nog gebruik van een Demo versie van FL. Deze werkt precies hetzelfde als de full, behalve dat je geen projecten of Channel settings kunt opslaan. Koop dus de originele versie op http://www.fruityloops.com!



- De browser in FL doet vreemd, hij scrollt met elke handeling die ik in mijn project verricht mee in 'Current Project.'


Je hebt de browser snapsetting op 'Auto' staan. Verander dit in 'Snap 1' (boven in de browser.)



- Mijn FL reageert ontzettend traag, gaat erg schokkerig, stottert of kraakt, help?


Kijk eerst bij Options > Audio Settings, en kijk of je de buffer lenght wel goed hebt staan. Zet hem zonodig iets naar rechts (2500 samples is het gemiddelde). Als dit geen effect heeft, kun je hier eens kijken. Als niks helpt en je pc voldoet wel aan de minimale eisen voor FL, probeer dit eens, en als zelfs dát niet help, post dan hier.



- FL is vastgelopen! Hoe krijg ik mijn project terug?


Dit is helaas niet mogelijk. Het advies luidt dan ook om vaker op te slaan en liefst om de zoveel tijd als nieuwe versie (ctrl-n,) dit voorkomt problemen zou je .flp corrupt raken.



- Mijn .flp is corrupt! Hoe krijg ik mijn project terug?


Heb je het project meerdere malen opgeslagen, als laatste geopend gehad en die keer ook opgeslagen, dan kun je in C:\Program Files\Imagine-Line\FL Studio 7\Thrash Bin het bestandje "backup.flp" vinden. Dit is een tijdelijke backup van de .flp die je als laatst geopend hebt als je het .flp bestand hebt overschreven met een nieuwe save. Anders is dit niet mogelijk, dit kun je voorkomen door vaker je .flp op te slaan als nieuwe versie (ctrl-n.)



- Er zit een irritant geluid om de zoveel tijd door mijn nummer heen, hoe kan dit?


Dit komt doordat je een demo versie of een niet-geregistreerde versie van een vst(i) hebt gebruikt.



- Hoe krijg ik een sample/loop op het juiste tempo?


Klik in de Sampler in het eerste tabblad ("SMP") met de rechtermuisknop op de Time knop en kies voor "Autodetect." Het kan voorkomen dat de snelheid 2x zo hoog staat, dan kun je dit bijstellen door de Mul knop een kwartslag terug te draaien (50%.) Als de snelheid helemaal niet klopt kun je het natuurlijk geheel handmatig doen met de Mul knop. Zou het een vocaal betreffen dan kan de Fruity Slicer soms handiger zijn om het mooi in de maat te krijgen.



- Hoe zorg ik ervoor dat een (deel van een) sample zich zolang blijft herhalen als de lengte van een noot in de Piano roll?


Dit doe je door 'loop points' in te stellen bij de Channel settings van de Sampler in het "SMP" tabblad. Klik in het subvak "Loop" "Use loop points" aan en bepaal de punten waartussen wordt herhaald door aan de "CRF" knop te draaien in het "Precomputed effects" subvak. Als je dit vak (nog) niet in je Sampler hebt staan, ga dan naar Options > General settings en klik de onderste optie bij "Advanced" aan, "Show legacy precomputed effects." Zie ook de screenshot.



- Waar vind ik een overzicht van de parameters die ik gekoppeld heb aan een controller?


In je browser onder: Current project > Automation > Remote control. Zie ook deze screenshot.



- Is het mogelijk een FX kanaal te kopiëren?


Jawel, klik linksboven in de mixer: File > Save mixer track state as.



- Als ik als .wav exporteer zit er een ruis door mijn sample/nummer!


Zet de te exporteren bitrate lager, je geluidskaart kan het afspelen van die bitrate niet aan.



- Hoe kan ik opnemen tijdens het afspelen?

  1. Selecteer in je playlist (F5) het pattern dat je wilt hebben lopen terwijl je opneemt.
  2. Zet het zo vaak neer achter elkaar als je nodig denkt te hebben in je playlist.
  3. Zet Fruity op 'song' modus. (shift-L)
  4. Selecteer een leeg pattern en zorg ervoor dat je de synth hebt geselecteerd in dat pattern waar je mee wilt spelen via je midi-controller.
  5. Klik op record.
  6. Klik op play.
  7. Fruity neemt nu op in song modus, als je nu speelt op je midi-controller dan zal wat jij speelt direct verschijnen in de pianoroll van je geselecteerde synth. Die pianoroll staat dan natuurlijk in het pattern dat je geselcteerd had om in op te nemen. Zorg ervoor dat dit niet hetzelfde pattern is als het pattern dat je laat lo(o)pen in je playlist.



- Ik heb een sample gebruikt maar deze blijft steeds over zichzelf heen lo(o)pen!


Staan je looppoints uit? Je kunt dan nog kiezen voor 'Cut itself' in het tabje 'MISC' van je sampler of de envelope van je sample aanpassen in het 'INS' tabje van de sampler.



- Als ik een sample inlaad dan is deze na het inladen ineens gestretched!/Ik kan de toonhoogte van mijn sample niet aanpassen! Hoe zorg ik dat mijn sample normaal klinkt?


Sommige samples worden bij het inladen in de Sampler automatisch gestretched, dat gebeurt wel eens. Dan heeft de sample namelijk 'tempo informatie' en FL leest deze automatisch in. Je kunt de sample weer 'normaal' krijgen door het knopje "Time" in het subvak "Time stretching" van het tabblad "SMP" van de Channel settings voor de desbetreffende Sampler helemaal terug naar links draaien. Je kunt er ook voor zorgen dat de tempo informatie helemaal niet meer wordt ingelezen. Dit kun je instellen bij Options -> General Settings -> subvakje 'Advanced' -> 'Read sample tempo information.'



- Is het mogelijk om een deel van een pattern of zelfs een heel pattern te kopiëren of moet ik dan alles handmatig overnemen?


Dat is zeker mogelijk. Je kunt meerdere Channels selecteren door met de rechter muisknop te klikken op de Channel selector (zie 12.) Nu kun je gewoon Ctrl-C gebruiken om te kopiëren, een ander pattern selecteren en Ctrl-V gebruiken om te plakken. Ctrl-X is knippen en deze (en meer) commando's werken ook in de Piano roll en de Playlist. Zie ook het basic shortcuts overzicht voor meer informatie hierover.

Wat ook kan, om een pattern geheel te kopiëren zodat er een nieuw pattern ontstaat met alles erin wat in het originele pattern ook stond, is in de Playlist het te kopiëren pattern selecteren en dan op Ctrl-Shift-C drukken. Nu is de kopie direct onder het origineel komen te staan en zijn alle volgende patterns 1 rij omlaag gegaan. Je zult dan ook zien dat alles in de Playlist netjes met de volgende gebruikte patterns mee omlaag schuift.



- Is het mogelijk om 2 .flp bestanden samen te voegen?


Nee, dit is helaas niet mogelijk.



- Telkens als ik mijn nummer opnieuw afspeel springt een parameter terug naar een bepaalde positie. Hoe kan dit en hoe kan ik dit verhelpen?


Die parameter heeft dan een 'initiële positie' toegewezen gekregen. Dat wil zeggen dat deze, hoe je hem ook verzet of automate later in het nummer, altijd aan het begin van het nummer dezelfde stand inneemt. Dit kan handig zijn maar ook zeer frustrerend. Als je het wilt instellen kun je rechts klikken op een parameter en kiezen voor "Init song with this position." Als je het weg wilt halen ga je in je browser naar Current Project > Automation > Initialized controls en kun je rechts klikken op de 'init' van een parameter en deze verwijderen.



- Hoe laat ik een toon naar een andere toon glijden?


Met Fruity Generators kun je dit doen door de Channel Settings te openen, onder het tabje "MISC" "Porta" aan te klikken en met de "Slide" knop de lengte bepalen van het werkelijke glijden. Met deze optie aan zal elke noot naar de volgende toeglijden.

Je kunt ook in de Piano roll een enkele noot laten glijden. Doe dit door op Shift-S te drukken, nu staat er een pijltje achter je potloodje. Als je nu een noot tekent dan glijdt de noot die op datzelfde moment speelt naar die noot toe, zonder dat de 'glijdnoot' zelf geluid voortbrengt.

Bij VST(i)'s ligt dit anders, bovenstaande methodes werken hier namelijk niet voor. De meeste moderne synths hebben echter ook een Glide (Portamento) optie vergelijkbaar met die in het "MISC" tabje van je Channel settings. Als je alsnog maar een aantal noten wilt laten gliden dan kun je op de momenten dat die noten spelen de pitch van de Wrapper automaten.



- Is het mogelijk om meerdere Samplers/Synths te automaten zonder dat ik voor elke apart een Automation Clip of Event edit moet aanmaken?


Ja, dit kan makkelijk op 2 manieren. Als de Channels allemaal hetzelfde afspelen in de Piano roll of de Step Sequencer, kun je een Layer aanmaken (Channels > Add one > Layer.) Zorg dat de Channel settings van de Layer openstaat en selecteer nu de Channels die je met de Layer wilt besturen en de Layer zelf (klik met de rechtermuisknop op de Channel selectors (zie 12.)) Klik vervolgens op "Set children" in de Channel settings van de Layer (zie screenshot. Vervolgens kun je de noten/steps bij alle Channels weghalen en gewoon 1 keer bij de Layer neerzetten, als het goed is spelen nu alle Channels die je als 'child' hebt ingesteld hetzelfde af als de Layer. Je kunt nu ook het volume, de pitch en de pan regelen via de Layer, je hoeft alleen nog maar de gewenste parameter van de Layer te automaten. Als je een 'child' overigens tóch iets anders laat spelen, dan heeft de Layer hier geen effect meer op.

Als met een Layer werken onhandig zou zijn is het ook mogelijk om dit via een FX Channel te doen, we gaan er voor het gemak even van uit dat je Channels wilt automaten en dus 2 FX Channels (1 en 2) gebruikt. Zie screenshot: Onder het 'FX Channel mix' knopje van elk FX Channel (behalve Master) zit een geel pijltje, dit staat standaard op de Master (plaatje 1.) Dit kun je aanklikken, nu zal het pijltje grijs zijn geworden en het Channel mix knopje zijn verdwenen. Nu 'route' Insert 1 dus niet meer naar de master output (dus geen geluid) en kun je naar elk ander kanaal routen door vervolgens ditzelfde pijltje weer bij een ander FX Channel aan te klikken, bijvoorbeeld Insert 3. Doe dit ook voor Insert 2 (plaatje 2.) Nu lopen FX#1 en #2 via #3 naar de master, als je nu het volume van FX #3 automate (plaatje 3) heb je automatisch het volume van #1 en #2 onder controle.







- [Sectie 2] FL Vragen m.b.t. Produceren -




- Hoe laat ik een melodie of sample opkomen van hard naar zacht of van hoog naar laag?


Hier zijn 2 mogelijkheden voor: je kunt een Automation Clip maken voor een parameter of de verloop van een parameter binnen een pattern aanpassen.


Automation Clips

Je doet dit door met je rechtermuisknop te klikken op de parameter die je wilt automaten, bijvoorbeeld de cutoff of het volume. Kies "Create Automation Clip" uit het menuutje. Nu verschijnt er een Automation Clip in je Step sequencer en zijn de andere synths/samplers weg, deze kun je weer terug in beeld halen door de Channel Display aan te passen onderin de Step Sequencer. Als je de playlist opent dan zie je dat in het deel daaronder nu de Automation Clip zelf is komen te staan. Je past de grootte aan door het rechterpunt horizontaal te verslepen. Als je rechts klikt op een punt kun je ook de vorm van de curve aanpassen. Als je een LFO als Automation Clip wilt dan kun je dit instellen in de Channel van je Automation Clip in je Step Sequencer. Zie ook onze tutorial hierover.


Edit Events

Je doet dit door een leeg pattern te nemen (tenzij je de automation elke keer wilt horen als je het pattern afspeelt,) en met je rechtermuisknop te klikken op de parameter die je wilt automaten, bijvoorbeeld de cutoff of het volume. Kies "Edit Events" uit het menuutje. Nu verschijnt een nieuw scherm waarin je een verloop van de waarde van je parameter kunt uitzetten. Als je links sleept teken je 'freestyle,' als je rechts sleept trek je lijnen. Je kunt ook hier een LFO instellen, doe dit door op ctrl-o te duwen of gebruik te maken van het Events menuutje dat je kunt oproepen door de meest linksboven zittende knop in het editor scherm te klikken. Je kunt je Events op elk moment terug oproepen via je browser: Current project > Automation > Pattern #.



- Hoe link ik een parameter van een VST plugin aan een automationclip/peak controller / Hoe kan ik voor Edit Events kiezen?.


Je doet dit door linksboven in het menu van de Wrapper van je VST(i) op "Browse Parameters" te klikken. Je krijgt nu in de browser een lijst te zien waar je de te linken parameter uit kunt selecteren. Vervolgens selecteer je deze met je rechtermuisknop en kies je voor de functie die je wilt gebruiken. Als alternatief kun je ook even de parameter veranderen en in het menu van de wrapper kijken bij "Last tweaked parameter."



- Ik las iets over verschillende maatsoorten, wat is wat en hoe stel ik deze in FL in?


Een maatsoort is de verdeling van het aantal steps per beat en het aantal beats per bar. Als je een 4/4 beat hebt, dan heb je 4 steps in een beat en 4 beats in een bar, 16 steps per maat dus. De meest gangbare maatsoorten zijn 3/4, 4/4 en 4/3.
  • 4/4 X - - - X - - - X - - - X - - -
  • 4/3 X - - X - - X - - X - -
  • 3/4 X - - - X - - - X - - -
Dit kun je instellen bij: Options > Project general settings



- Hoe laat ik mijn synth/sample stotteren?


Het ligt er een beetje aan wat je hiermee bedoelt welke techniek je het beste kunt gebruiken. Als je heel veel hele korte aanslagen wilt gebruiken kun je in de piano roll de noot selecteren die je wilt 'choppen' en op alt+u drukken. Als je een string hebt die je wilt 'choppen' kun je de 'Mute/solo' knop van het desbetreffende kanaal linken aan de LFO van een peak controller. Anders kun je als effect de scuzzphut gebruiken of een andere gating plugin, de FL Love Philter bijvoorbeeld heeft ook gating opties.



- Wat is 'Sidechainen' en hoe werkt dit in FL?


Sidechainen is in principe de waarde van een parameter aansturen met de volume-uitslag van een element. Dit wordt veruit het meeste gedaan met een kick als element en de threshold van een compressor als parameter. Zo kun je ervoor zorgen dat elke keer dat de kick aanslaat de threshold van de compressor 'wegvalt' en weer opkomt met het zachter worden van de kick. De compressor wordt vervolgens op bijvoorbeeld een bas of een pad gezet en zo creëer je een 'zuigend' effect. Goed voorbeelden hiervan zijn Benny Benassi - Satisfaction en Eric Prydz - Call on me.

Om dit in FL te doen is niet heel moeilijk. Zet je kick in een mixerkanaal en zet hetgeen wat je wilt sidechainen in een ander mixerkanaal. Zet in het mixerkanaal van je Kick de Fruity Peak Controller en in het mixerkanaal van het te sidechainen element een compressor. Klik nu rechts op de Threshold knop van de compressor en kies "Link to controller" uit het menuutje, nu komt een "Remote control settings" schermpje te voorschijn. Kies hier bij "Internal controller" voor "Peak ctrl ('fx kanaal') - Peak" en bij "Mapping formula" voor "Inverted." Druk op accept. Zorg ervoor dat je het mute knopje van je Peak Controller uitzet, dit staat standaard aan (rechtsonder in de Peak Controller,) en dat de Ratio knop van je compressor op meer dan 1.0 : 1 staat (want anders heeft de compressor geen effect.) Probeer nu wat te spelen met de Peak, Base , Vol , TNS en Dec knoppen van je Peak Controller totdat je het gewenste effect hebt. Zie ook deze tutorial of dit topic.



- Hoe maak ik een [whatever] track?


Deze vraag is niet te beantwoorden, probeer zoveel mogelijk dingen na te maken van de stijl die je vet vindt, zoek op het forum of er misschien niet al een topic over is (Hardstyle topics hebben we in overvloed) en als je een specifiek element wilt maken en je weet zeker dat er nog geen topic over is, dan kun je dit altijd vragen.



- Hoe maak ik een vette vocaal als in [willekeurig nummer]?


De meeste vocalen zijn gewoon ingesproken door mensen met een gave stem. Vaak gebruikte effecten om dit meer naar voren te laten komen zijn o.a. het omlaag pitchen van de stem, zachte distortion/overdrive, reverb, eq. Ook wordt er vaak een snelle chorus gebruikt. Om een 'electronische' stem te maken kun je de FL Speech synth proberen, of als effect de FL Vocoder op je vocaal.



- Hoe maak ik een goede Hardstyle synth?


Zie dit topic. Verder is dit de vaakst gegeven informatie:
  • Nexus
  • Z3ta+ Supadupa preset
  • Pro-53 Zwitscher preset (lage tonen gebruiken en voices volopen zetten)
  • Pro-53 Megadance preset (voices & analog volopen)
  • V-station Tutorial
Onthoud verder dat je in principe met elke synth een hardstyle lead kunt maken, als je er maar goed mee omgaat.



- Hoe maak ik een vette Hardstyle kick?


Zie hier, hier en hier voor uitgebreide informatie. Het algemene idee is µtonic en/of Junglist/Hydra in combinatie met VST distortions als TriDirt, QuadraFuzz of Bitcrusher te gebruiken voor de staart en (meestal) een sample voor de punch.



- Hoe maak ik een mooie Trance/House/Techno kick?


Dit kan makkelijk met Fruitykick, Fruity Drumsynth of samples te gebruiken. Als je al wat gevorderd bent kun je het ook met de 3xOsc of een andere synth met een pitch envelope.



- Hoe maak ik zo'n geluid aan het einde van een break dat omhoog gaat?


Dat heet 'uplifter' en hoe je dit maakt kun je in deze Tutorial ontdekken.



- Is het mogelijk om meerdere tempo's in 1 track te gebruiken?


Ja, je kunt dit doen door het master tempo te automaten. Let wel op dat 1% correspondeert met 9.99bpm en niet met 1bpm. Het is overigens alleen mogelijk om verschillende tempo's achter elkaar in een nummer te gebruiken, je kunt geen patterns met verschillende tempo's hebben.



- Als ik iets filter hoor ik veel storend gekraak.


Je hebt waarschijnlijk een te hoge resonance. Zet deze dus iets terug, bij een freefilter is 1 of 2 streepjes van de 'Q' knop genoeg.



- Hoe kan ik goed EQ'en?


EQ'en is een kwestie van bezig zijn en goed je oren gebruiken. Iedereen benadert het anders en er is niet per definitie een goede of slechte manier. Er zijn wel een aantal richtlijnen voor, welke je in dit topic kunt vinden.







- [Sectie 3] Niet-FL Vragen -




- Hoe krijg ik een goede structuur/opbouw in een nummer?


Hier is geen exact antwoord op te geven, maar in de meeste gevallen bestaat een nummer uit een intro-break-refrein-2ebreak-bridge-2erefrein-outro.

Dit kan natuurlijk afwijken, maar om het goed onder de knie te krijgen is het t beste om veel naar muziek te luisteren en kijken hoe het in professionele nummers is opgebouwd.



- Wat is afmixen/masteren?


Afmixen is het mooi op elkaar afstemmen van elementen in je nummer. Dit doe je door te zorgen dat de volumes van de elementen mooi in balans zijn zodat niets er bovenuitspringt of te ver naar de achtergrond wordt gedrukt en het netjes equalizen van de elementen door op te letten dat er niet te veel frequenties botsen (bijvoorbeeld de kick met de bas, maar ook een snare kan al snel te veel lage tonen hebben die je weg zult moeten eq'en, zorg dus dat de elementen wat 'uit elkaar' liggen in het frequentiespectrum) en dat het geheel mooi scherp en vol klinkt zonder dat er te veel hoge of lage frequenties aanwezig zijn. Ook kun je gebruik maken een compressor om bepaalde elementen wat meer samen te drukken.

Masteren is het afwerken van een geluidsmix naar een constante totaalklank. Hierbij wordt de verhouding tussen alle frequenties beluisterd en zichtbaar gemaakt en wordt er met diverse tools (zoals een equalizer, compressor, limiter, etc.,) hardware en software, kleine klankcorrecties gedaan. In principe is masteren dus het optimaal laten klinken van de afmix. Dit doe je dan ook alleen op de master of in externe programma's als bijvoorbeeld Adobe Audition. Hoe dit precies moet is voor te meesten echter te ingewikkeld om het goed en professioneel te doen, daarom zijn er ook speciaal opgeleide masteringtechnici. Wat meer informatie kun je hier lezen.



- Hoe werkt compressie precies?


In principe drukt een compressor het inkomend geluid boven een bepaalde grens ('threshold') terug naar een lagere grens die je instelt naar 'ratio' van het inkomend signaal. Als een inkomend signaal dus 10db boven de threshold zit, zit het uitgaande signaal bij een ratio van 2:1 5db boven de threshold. Als je dus geluiden door een compressor laat lopen leidt dat tot een soort van 'samendrukken' van die geluiden. Gezien het deel van het inkomend signaal dat onder de threshold zit 'normaal' doorkomt, en het deel dat erboven zit naar ratio terug wordt 'geduwd' krijg je dat de verschillen tussen de hardere en de zachtere delen van het inkomend signaal worden verminderd. Voor meer informatie kun je dit eens lezen.



- Hoe maak ik een fatsoenlijke melodie?


Als je hier grote problemen mee hebt is het aan te raden je eens in te lezen over wat muziektheorie, met name iets weten van akkoordenschema's kan al veel helpen. Verder kun je anderen hun melodiën proberen na te maken, dit traint het zelf melodiën maken sterk omdat je zo onderbewust leert hoe een goede melodie in elkaar steekt. Zou het echt niet opschieten, kun je ook nog altijd Buzzers Melody Tutorial 1 en Melody Tutorial 2 eens bekijken. Wellicht dat dit je al op weg zal helpen.



- Wie heeft voor mij de melodie van die en die track?


Zoek het MIDI bestand ervan op. Hier staat alleen informatie in als welke noten gespeeld moeten worden, deze kun je dus wél in je piano roll laden maar niet in je sampler (als sample.)



- Maakt het uit welke FX volgorde ik toepas?


Ja, als je eerst een distortion doet en dan een reverb dan krijg je het vervormde geluid met galm, andersom krijg je het geluid met galm, en dan pas vervormd.



- Hoe maak ik zo'n geluid dat de sample op je af komt 'glijden' zoals ze vaak bij (hs) vocals doen?


Dat is een reversed reverb, de sample dus omgekeerd, daar reverb over en dit in zijn geheel weer terug reversen. Om dat in Flp te doen heb je naast een reverb dus ook een reversing-effect nodig. Backman is hiervoor aan te raden. Ik heb ook al een mixer preset hiervoor opgeslagen en die mag je hier downloaden.



- Bestaan er ook programma's om uit een muziekstuk alleen de vocals eruit te knippen?

Nee, je kunt het beste zoeken naar een acapella.


- Bestaan er ook programma's om de vocals uit een nummer te filteren (een instrumental/karaoke versie dus)?

Ja, alleen zijn de resultaten hiervan vaak slecht. Dit komt omdat de vocalen tegenwoordig vaak stereo zijn en deze zich in het middenveld van het frequentiespectrum bevinden. Daarnaast zitten er vaak veel effecten als galm en echo op. Hierdoor wordt het moeilijk de zang te filteren. Er is hier echter wel een functie voor, en wel in het freeware audiobewerkingsprogramma Audacity, welke hier wordt uitgelegd. Ook Adobe Audition heeft hier een functie voor: Klik. Nogmaals: de resultaten zijn vaak slecht en de kwaliteit van het geluid wordt vaak ontzettend verkracht. Bij oudere nummers (<jaren '80) zijn de resultaten vaak beter, omdat de zang toen nog vaak mono was.



- Ik heb vaker 'audio bewerkingsprogramma' of een variant op deze term zien langskomen. Zijn daar ook freeware (gratis) versies van?


Jazeker, en de bekendste is waarschijnlijk wel Audacity. Je kunt natuurlijk ook altijd Edison proberen, de FL audio editor!





Opmerking: Voor vragen omtrent muziektheorie (toonladders, akkoorden) kun je in het topic van The Boss kijken: Klik.

Als iemand nog een goede vraag weet, meld deze in dit topic en mits goedbevonden voeg ik hem toe.


Deze FAQ is gemaakt door Maz, en een beetje door Jesse. Het is niet toegestaan deze lijst te kopieëren en te plaatsen op uw eigen forum. Bent u dit toch van plan, neem dan contact op met een admin.
Laatst gewijzigd door Suriel op za 24 mei 2008 15:32, 14 keer totaal gewijzigd.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Pfff, dat was best veel werk. Goed, als iemand een fout (al is het maar een dubbele spatie) ziet staan kan dit eveneens gemeld worden. Misschien dat ik binnekort nog een inhoudsopgave ga maken maar ik vind het voor nu wel even goed. Iedereen heeft een zoekfunctie in zijn browser en in principe moet toch iedereen de hele FAQ gelezen hebben.

Ik hoop dat jullie het wat vinden.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Netjes man! :D

Ik ontdekte wel dit foutje:
3/3 X - - - X - - - X - - -


dit moet 3/4 zijn :D
Laatst gewijzigd door Euphorica op za 24 mei 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
neilio
Fruity God
Fruity God
Berichten: 2040
Lid geworden op: vr 15 dec 2006 14:48

Ongelezen bericht door neilio »

Quote:
- Hoe maak ik zo'n geluid dat de sample op je af komt 'glijden' zoals ze vaak bij (hs) vocals doen?


Dat is een reversed reverb, de sample dus omgekeerd, daar reverb over en dit in zijn geheel weer terug reversen. Om dat in Flp te doen heb je naast een reverb dus ook een reversing-effect nodig. Backman is hiervoor aan te raden. Ik heb ook al een mixer preset hiervoor opgeslagen en die mag je hier downloaden.

veelste veel moeite.....

gewoon exporteren en dan reversen
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Euphorica schreef:Netjes man! :D

Ik ontdekte wel dit foutje:
3/3 X - - - X - - - X - - -


dit moet 3/4 zijn :D


Dankje =)
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

neilio schreef:gewoon exporteren en dan reversen


Je kunt beter de sample eerst reversen, vervolgens reverb eroverheen zetten en dan reversen, als je een synth hebt waar je dit overheen wilt doen en je wilt het niet exporteren dan is dit de beste manier. Exporteren kan ook natuurlijk maar het is in principe overbodig.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Ongelezen bericht door Ajna »

Netjes en overzichtelijk Maz! :)
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Dankjewel Anja! Afbeelding

Ik raad overigens iedereen aan de FAQ eens rustig door te lezen, ook de gevorderden. Ook ik was voordat ik begon niet op de hoogte van alle informatie die er in staat.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
e-Gloomy-nations
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 20977
Lid geworden op: zo 22 jan 2006 19:33
Soundcloud: https://soundcloud.com/gloomer2000
Locatie: Belgium
Contacteer:

Ongelezen bericht door e-Gloomy-nations »

een titanenwerk. Nice !
Youtube :
http://www.youtube.com/user/Gloomer2000

Soundcloud :
https://soundcloud.com/gloomer2000

Discography, free downloads :
https://gloomer2000.bandcamp.com/music

Gloomy's Blog :
https://messagefromone.blog
Gebruikersavatar
Michiel
Master of Percussion & Chillout
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 jun 2006 20:38
Locatie: Achterhoek

Ongelezen bericht door Michiel »

De meeste basics staan er wel in, denk ik.



-"Maz's Uplifter & Envelope Tutorial In je tutorial zelf schreef je juist dat je wat basis kennis moest hebben...

-bij vst's instaleren zou je nog ff aan kunnen geven dat de plugin eruit ziet als een .ddl bestand.


Je kunt ook in de Piano roll een enkele noot laten glijden. Doe dit door op Shift-S te drukken, nu staat er een pijltje achter je potloodje. Als je nu een noot tekent dan glijdt de noot die op datzelfde moment speelt naar die noot toe, zonder dat de 'glijdnoot' zelf geluid voortbrengt.


Je kan van generators meerdere noten laten glijden, door te werken met verschillende kleuren noten.



Quote:
- Als ik als .wav exporteer zit er een ruis door mijn sample/nummer!


Zet de te exporteren bitrate lager, je geluidskaart kan het niet aan.


Hoe bedoel je dit? Een geluidskaart heeft namelijk bij het renderen geen functie. Het wordt gecodeerd volgens de fl studio audio-engine. Bedoel je dat de soundcart de playback niet aan kan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gaatjeniksaan
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1296
Lid geworden op: ma 17 dec 2007 16:45
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen bericht door Gaatjeniksaan »

Goedzo.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Michiel schreef:-"Maz's Uplifter & Envelope Tutorial In je tutorial zelf schreef je juist dat je wat basis kennis moest hebben...


Hoe je een channel/effect moet toevoegen bijvoorbeeld, dat staat er ook bij. Ik bedoel dus echt de meest simpele handelingen kunnen uitvoeren.


Michiel schreef:-bij vst's instaleren zou je nog ff aan kunnen geven dat de plugin eruit ziet als een .ddl bestand.


Zou kunnen maar ik zie het nut er niet zo van in, als je de vst gewoon op de juiste plaats installeert dan zie je de .dll toch niet, en anders kom je er vanzelf wel achter lijkt me?


Michiel schreef:Je kan van generators meerdere noten laten glijden, door te werken met verschillende kleuren noten.


Klopt, maar wat ik zei staat in tegenstelling tot álle noten laten glijden.


Michiel schreef:Hoe bedoel je dit? Een geluidskaart heeft namelijk bij het renderen geen functie. Het wordt gecodeerd volgens de fl studio audio-engine. Bedoel je dat de soundcart de playback niet aan kan?


Jep, maargoed, die samples weer gebruiken in Flp is ook onzinnig want het klinkt dan toch nergens naar. Dus vooralsnog is een export in lagere bitrate aan te raden lijkt me.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Ongelezen bericht door Simon »

mooi werk mazzy, dat moderatorschap is volledig terecht :fl:
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Gebruikersavatar
Dimas
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3704
Lid geworden op: di 30 jan 2007 15:08
Locatie: Assen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dimas »

- Ik heb een sample gebruikt maar deze blijft loopt steeds over zichzelf heen!

Foute zin ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
neilio
Fruity God
Fruity God
Berichten: 2040
Lid geworden op: vr 15 dec 2006 14:48

Ongelezen bericht door neilio »

tis geen foute zin, maar het kan anders (beter) geformuleerd worden, maar dit is toch een faq voor beginners.
Plaats reactie