Studio monitoren.. waarom?

Post hier alles over hardware; vragen, problemen, nieuwtjes, etc.
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door Silecx »

Hallo,

Ik ben een beginnende 'DJ/Producer' om het maar zo te noemen. Ik zie in veel filmpjes dat ze van die studio monitoren gebruiken in hun studio, maar waar zijn die goed voor? Ik zelf gebruik de logitech Z-5500 en/of mijn headset. Persoonlijk vind ik headset fijner want daar hoor ik de geluiden beter door.. en wanneer word het aangeraden om zulke monitoren aan te schaffen?

Ik kan zelf ook wel research gaan doen op google, maar waarom zou ik die vraag hier niet stellen? Ik bedoel hier zijn vast wel mensen die hier een antwoord op weten.

Alvast bedankt!

Silecx
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door MvR »

Monitoren zijn bedoelt om een eerlijke weergave van het geluid te weergeven. Daarnaast komen monitoren het dichts in de buurt van installaties die in clubs gebruikt worden. Ik vind zelf dat ik met mijn monitoren alles veel beter hoor dan zo'n logitech setje.
nickster076
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: do 14 feb 2013 16:03
Locatie: Breda

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door nickster076 »

Vanuit mijn ervaring:
Ik heb sinds een paar weken Ms40's gekocht (150 actief setje) , Daarvoor had ik hi-fi van een paar honderd erop
en als ik nu mijn oude projecten inlaadt lijkt het wel of ik doof was. En dan is dat nog maar een beginners setje.
Zelfs bij sommige commerciele nummers komen er geluiden uit die ik normaal nooit gehoord had.
En een headset tja, als je de vervorming van je headset goed kent is het niet onmogelijk.
Ik ken genoeg producers die afmixen op hun koptelefoon maar goed ik begin er niet aan :D
Akoestiek is ook belangrijk en het stereo-geluid..
Correct me if im wrong folks, ik ben zelf ook maar een noob maar denk ik redelijk dichtbij zit.
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door Silecx »

Thanks voor de comments guys!

nickster:

Wat bedoel je precies met: 'als ik nu mijn oude projecten inlaadt lijkt het wel of ik doof was'? Bedoel je dat je track heel saai en droog is en dat er veel meer bij in kan of???

Wat ik wel merk is dat als ik de headset gebruik dat de klanken veel beter hoor dan door mijn Z5500, alhoewel de Z5500 een bazen set is. (Niet zo zeer voor producen.. eigenlijk helemaal niet, maar vanwege de krachtige subwoofer en satellites)

Thanks!
Gebruikersavatar
Umoo
Fruity King
Fruity King
Berichten: 617
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 0:17
Locatie: Assendelft
Contacteer:

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door Umoo »

Heel vaak produce ik met mijn headphones, vooral in de avonden, maar langzamerhand begin ik vaker m'n monitoren te gebruiken, doordat:
1. Ik op m'n monitoren veel beter een stereo-image kan horen en beter af kan mixen. M'n headphones gebruik ik dan achteraf om bijvoorbeeld de sounds te herstellen, omdat ik het nog wel lastig vind om bijvoorbeeld (bass)synths te maken op monitoren..
2. Wanneer ik iets maak met headphones klinken ze minder goed op monitoren en andersom meestal niet. Monitoren geven zoals gezegd een eerlijke weergave van het geluid en ik hou me er aan dat als alles op monitoren goed klinkt het pas echt goed is
Daarnaast vind ik het echter wel veel prettiger werken met headphones onder andere doordat ik er meer in hoor, maar m'n monitoren kan ik zeker niet missen
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door Silecx »

Bedankt voor je comment Umoo!

Als ik s'avonds bezig ga met FL heb ik mijn headset altijd op want mijn bedroom'studio' is niet geluidsdicht. Ik had al wel zon idee dat als het op de monitoren goed klinkt dat het live dan ook goed klinkt, is het zo dat als ik een song produceer op mijn z5500, dat het dan live (stel he.. stel :P) echt bagger klinkt?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door MvR »

Die kans is groter ja
nickster076
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: do 14 feb 2013 16:03
Locatie: Breda

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door nickster076 »

Silecx schreef:Thanks voor de comments guys!

nickster:

Wat bedoel je precies met: 'als ik nu mijn oude projecten inlaadt lijkt het wel of ik doof was'? Bedoel je dat je track heel saai en droog is en dat er veel meer bij in kan of???

Wat ik wel merk is dat als ik de headset gebruik dat de klanken veel beter hoor dan door mijn Z5500, alhoewel de Z5500 een bazen set is. (Niet zo zeer voor producen.. eigenlijk helemaal niet, maar vanwege de krachtige subwoofer en satellites)

Thanks!


Doof in de zin van dat bepaalde frequenties gekleurd waren, in mijn geval waren de hoge freq's zwaar onderdrukt.
Daardoor hoorde ik de dingen niet die ik nu wel hoor.
Ook met bekende tracks, voorbeeldje;
De track Apollo van Hardwell bestaat uit meerdere Bass/Basssynths, en ik hoorde naderhand pas dat die meer gelayerd was en structuur had dan ik dacht. die kwamen gewoon niet naar boven op mijn hifi. Hoop dat ik een beetje logisch klink.
Silecx
Fruity King
Fruity King
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 22:36
Contacteer:

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door Silecx »

Hey,

Oke, nu snap ik wat je bedoeld!
energyzedmusic
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 30 sep 2013 15:57

Re: Studio monitoren.. waarom?

Ongelezen bericht door energyzedmusic »

Monitoren zijn toch wel echt een must als je muziek maakt vanwege de eerlijke weergave. Koptelefoons en logitec setjes boosten bepaalde frequenties om alles spetterender te maken. Maak altijd muziek op je monitoren als je die tot je beschikking hebt!. Als iets goed klinkt op een koptelefoon en slecht op monitoren dan is t ook gewoon slecht vanwege de valse weergave van de koptelefoon of sateliet setje, ze laten alles beter klinken dan het in werkelijkheid is.
Plaats reactie