Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do 23 nov 2017 1:04

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
[Artikel] Akoestische behandeling van je kamer 
Auteur Bericht
Moderator & Master of Chillout

Antwoord met een citaat
Aangezien er de laatste tijd meer vragen over akoestische behandeling komen op dit forum, ben ik even op zoek geweest naar een handig en leerzaam artikel over dit onderwerp.

http://music.tutsplus.com/tutorials/beginners-guide-to-acoustic-treatment--audio-1274

Nog 1:

http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/beginnersacoustics.htm

8) :fl:

zo 16 feb 2014 13:25
Profiel
Newbie
Newbie

Antwoord met een citaat
bedankt voor de handige link
zoals al in een eerdere post had ik aangegeven dat ik weinig bass hoor in de sweet spot
maar inderdaad in elke hoek van de kamer klinkt hij erg lekker, zou het plaatsen van bass traps mijn probleem kunnen verhelpen? ik heb zo juist 5 platte panelen besteld van 50x50 om de achterwand en zijwanden te behandelen om wat weerkaatsing tegen te gaan, en is het zo dat hoge en middrange frequencies door de weerkaatsing van wanden/plafon en vloer de bass frequencies in de weg kunnen zitten door de onbehandelde ruimte waar ik nu zit?mijn kamer is 220x300 met een harde vloer en helaas een groot raam
heb al redelijk wat gelezen maar kan geen enkel antwoord vinden of het plaatsen van bass traps de bass beter hoorbaar maakt in de sweetspot

mvg kevin

za 28 feb 2015 13:51
Profiel

Antwoord met een citaat
Dat je je bass op de sweetspot niet hoort, heeft waarschijnlijk te maken met staande golven.
Als je bijv. een toon van 70 Hz afluistert op je monitoren en je hoort op je werkplek bijna geen bass, ga dan eens een halve meter naar achteren. Grote kans dat je hem nu wel hoort.
Dit alles heeft te maken met je luisterpositie. Die is misschien nog wel belangrijker dan een beetje schuim in de hoeken en tegen de wanden (trouwens: de basstraps van auralex zijn een lachertje. Werken pas vanaf 200 a 300 HZ).
Ik heb zelf gebruik gemaakt van de 38% regel. Dit houd in:
Meet de lengte van je ruimte op (altijd in de lengte gaan zitten)
Pak 38% van die lengte (als je lengte dus 5 meter zou zijn is dit 1.9 meter vanaf de wand) en zet een kruis met tape op de vloer. Als het mogelijk is in het midden van de zijmuren.
Hou dit aan als je luisterpositie of je werkplek.
Zet daarbij je speakers minimaal een halve meter van de muur af en pas evt je bureau er op aan.

Niet voor iedereen weggelegd, maar zo kan je iig rekening houden met je staande golven en betere mixbeslissingen maken.

Wat zijn staande golven?

frequentie staande golven berekenen: snelheid vh geluid (340) delen door de lengte van je kamer.
bijv. bij 5 m kamer: 340/5=68Hz (en elke vermeerdering daarvan; 68Hz, 136Hz, 204Hz, 272Hz enz)

za 28 feb 2015 17:19
Profiel
Newbie
Newbie

Antwoord met een citaat
Bedankt weer voor deze info ik heb echt alle mogelijke settings geprobeerd nu in deze ruimte
en het blijft zoals het is, zou het kunnen zijn dat mijn monitoren te groot zijn voor mijn ruimte?
Of heeft dat geen impact op staande golven in een kleine ruimte?

Gr kevin

ma 09 maart 2015 20:42
Profiel
Fruity King
Fruity King

Antwoord met een citaat
kevin1979 schreef:
Bedankt weer voor deze info ik heb echt alle mogelijke settings geprobeerd nu in deze ruimte
en het blijft zoals het is, zou het kunnen zijn dat mijn monitoren te groot zijn voor mijn ruimte?
Of heeft dat geen impact op staande golven in een kleine ruimte?

Gr kevin

de variabelen bij staande golven zijn de grootte (en vorm) van je ruimte en de frequentie van de golf. Grootte van de monitors verandert daar niets aan.

di 10 maart 2015 9:20
Profiel
Newbie
Newbie

Antwoord met een citaat
bedankt voor je feedback :-) denk dat er dan maar 1 ding op zit en dat is mn kelderbox gaan verbouwen dan denk ik ,dat is een ruimte van 4,50 bij 4,00 met 2 hele kleine ramen van 40 cm bij 30 cm ende ruimte is ongeveer 2 meter hoog,ik zit nu in een langwerpige kamer van 2,00 bij 3,10 en krijg het hier gewoon echt niet voor elkaar:-(

di 10 maart 2015 20:42
Profiel
Newbie
Newbie

Antwoord met een citaat
Akoestiek is een hele uitdaging! Aan de andere kant zijn er heel veel studio's waar de akoestiek echt niet optimaal is maar waar toch goed wordt geproduceerd.

ma 20 jul 2015 18:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]