'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Post hier alles over hardware; vragen, problemen, nieuwtjes, etc.
leonard
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3048
Lid geworden op: za 14 jun 2008 13:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door leonard »

Hey Flérs,

Ik heb wat extra tips en informatie nodig over hardware :D, Ik word binnenkort 21 en mijn ouders vroeger zich af of ik niet een leuk extra dingetje wil hebben voor mij muziek, dus ik ging me een beetje orienteren.

Ik heb nog nooit met hardware synthesizers gewerkt alleen met de digitale zoals sylenth1, maar ik vind het ook deels gewoon leuk om met iets fysieks te kunnen spelen en leren :).
Tot nu toe ben ik op zoek gegaan naar synths die rond de 500 euro of lager zitten kwa prijs.

Een aantal synths waar ik al naar gekeken heb zijn Novation Mininova (eventueel Ultranova) / Novation Bass station 2 / GAIA SH-01 / Korg Microkorg / M-audio Venom.

Hoewel ze allemaal hun eigen features hebben die goed zijn voor of synth creation of iets meer gericht op het live-spelen (ik ben vooral opzoek naar synth creation maar een combi van beide is natuurlijk prima. Totaal geen synth creation is een nee voor mij).

Het enige waar ik vooral mee zit in de keuze is hoe het samen werkt met FL Studio. Omdat ik niet erg veel kennis heb van hoe hardware samenwerkt met FL. mijn midi keyboard is gewoon puur als controller maar bijvoorbeeld met een synth is het soms wat lastiger. aangezien hij een controller is en ook een audio source. Hoe werkt dat bijvoorbeeld als je 2 verschillende patches wil gebruiken in je tracks en dat soort vragen.

Ik ben ook wel benieuwd wat voor synths jullie zouden voorstellen of waar ik naar uit moet kijken en dat soort dingen en meningen :D.

Groeten, Leonard
Gebruikersavatar
Ivan Armilis
Fruity King
Fruity King
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 26 jun 2013 18:06
Soundcloud: soundcloud.com/armilisivan
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door Ivan Armilis »

deze is inprincipe wel gaaf maar licht eraan wat je zoekt moog is meer voor basslines http://www.bax-shop.nl/synthesizer/moog ... tails.html
Snapchat: ivanb.024
Instagram: ivanarmilis
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door Scopes »

Korg ms 20 mini lijkt mij een vette synth. Is denk ik ook rond de 500 euro
Gebruikersavatar
Ivan Armilis
Fruity King
Fruity King
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 26 jun 2013 18:06
Soundcloud: soundcloud.com/armilisivan
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door Ivan Armilis »

deze lijkt me ook gaaf vooral voor die prijs http://www.bax-shop.nl/synthesizer/artu ... tails.html
Snapchat: ivanb.024
Instagram: ivanarmilis
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door Euphorica »

Van de synths die je daar noemt is de Novation Bass station 2 de beste keus imo,lekker dik klinkende analoge mono synth!
Arturia minibrute zou je ook nog kunnen checken,is ook analoog en mono.
Als je al een midi keyboard hebt kun je ook kijken naar racksynths en tabletops.
Waldorf rocket is wel een aanrader maar daar moet je geen lieve geluidjes van verwachten,en heeft bv geen attack knop.
Je kan ook nog kijken naar een nordrack2x die valt 2ehands wel onder je budget en dan heb je een zeer veelzijdige polyfone va synth.

Hardware werkt perfect samen met FL studio maar zorg dat je een goede geluid\midi interface en een snelle pc hebt om geen last te hebben van latency problemen.
Verdiep je maar alvast in het gebruik van de FL midi out plugin en de audio routing mogelijkheden van je interface en de FL mixer ;)
Er zijn hier op het forum meerdere topics over dus dat gaat wel goed komen :)
2 patches uit één synth kan wel maar dan moet je synth een layer functie hebben(nordrack 2x heeft dit bvb),maar in de meeste gevallen neem je de synth op zodra je tevreden bent met de sound en midipartij en dan kun je door naar de volgende patch,je zal dus je workflow moeten aanpassen.
Succes!
leonard
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3048
Lid geworden op: za 14 jun 2008 13:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door leonard »

Bedankt voor de reacties alvast :) mijn verjaardag is in ieder geval pas over een maand dus nog genoeg tijd om me te verdiepen en met zo'n aankoop doe ik dat liever dan iets kopen waar je niet tevreden mee bent.

In principe vind ik het geen groot probleem dat ik bv mijn workflow een beetje moet aanpassen en met MIDI out etc gaan werken, het zal op het begin vast wat raar zijn maar alles went wel. En ik wil ook beter worden in het in-spelen van dingen dus daar kan ik ook meteen mee oefenen. Ik had idd ook al ergens op het forum gelezen dat je bv je piano roll melodie kan laten afspelen door je synthesizer etc.

Wel nog even zorgen dat mijn PC alle goede uitgangen heeft (volgens mij wel) en kijken in hoeverre kabels worden meegeleverd. Ik heb verder een 4x4 gb quad core processor dus totaal 16 gb, volgens mij moet dat wel genoeg zijn voor de performance. Ik heb er nu in ieder geval nooit last van.

Miss nog even doorkijken naar wat voor rack-synths er zijn aangezien ik toch all een keyboard heb.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Sorry voor het rare antwoord maar als je alleen eurodance handsup maakt zou ik niet aan een hardware synth beginnen voor die paar superzaagjes..

wil er echt graag 1 zou ik een doen met veel knoppen. En niet dat je alsnog op een schermpje zit te knoeien met duzend menuutjes en maar 5 knoppen bijv... Die van Roland zou ik doen sh maar dan zou ik gaia doen
Sjoelie
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1101
Lid geworden op: do 24 apr 2008 16:06

Re: 'Starter' synthesizer voor redelijke prijs?

Ongelezen bericht door Sjoelie »

Ik heb een Roland Jp8000, en ben er zeer tevreden over. Ik gebruik hem echter niet heel vaak... Mja voor 500 euro kan je er zeker 1 vinden

https://www.youtube.com/watch?v=KG37nvFebzc

Hij is ook lekker veelzijdig, klinkt als een beest, bijna alles zn eigen knopje (misschien net iets te ouderwets naar je smaak)
Plaats reactie