Eerst midi-keyboard of laptop?

Post hier alles over hardware; vragen, problemen, nieuwtjes, etc.
Brammeijer97
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 nov 2015 17:22

Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door Brammeijer97 »

Beste mensen,

Ik zit nogal te twijfelen of ik nou eerst een laptop of een keyboard moet kopen..
Als ik voor de laptop ga wil ik een MacBook Pro 15 inch kopen t.w.v 2500 euro
Als ik een keyboard wil kopen wil ik zo'n 500 euro uitbesteden.
Verder heb ik een MacBook air 13 inch met 128 gb opslag.

FL Studio gaat nog net op de macbook air, wel valt die soms uit... ivm 4GB Ram geheugen.

Als ik dus de macbook pro koop heb ik wel een goede laptop meteen, maar hou ik weinig geld over voor een keyboard..

Wat is jullie advies?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door MvR »

wil je per se een Macbook? vanwege welke redenen? en als je al zo veel geld uit gaat geven, kun je net zo goed meteen 200 extra besteden voor een mooi midi-keyboard.

Windows laptops zijn 1) goedkoper in prijs/kwaliteit verhouding 2) beter voor FL Studio (geen bootcamp gezeur. de versie voor Mac's is ook nog eens in bèta en verre van bug vrij)

een vaste PC, zeker als je m zelf bouwt, is zelfs nóg goedkoper. voor 600 euro heb je een net zo sterke PC als die Macbook. inclusief goedkoop schermpje. dus als je niet per se mobiel wilt zijn, zou ik voor een PC gaan.
Brammeijer97
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 nov 2015 17:22

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door Brammeijer97 »

Klopt heb je wel gelijk in,

Dus het verschil tussen windows en apple is niet groot met het draaien van fl studio?
Laatst zei iemand bijvoorbeeld dat apple wel stabieler werkt met het draaien van dj programma's, photoshop..

Wat zijn dan bijvoorbeeld goede pc's/desktops met goede specificaties waar ik op moet letten?

Op een macbook kan je met parallels wel windows draaien, maar het lijkt me nu niet echt een must have om een laptop te hebben nu ik jou verhaal hoor.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door MvR »

als je bootcamp draait op je Macbook, heb je in principe gewoon Windows en dat werkt prima. FL Studio werkt daar ook prima op. dat Apple stabieler werkt met dj programma's (welke?) en photoshop is gewoon onzin. wat wel waar is, is dat Apple producten populair zijn met gebruikers van o.a. photoshop. Windows PC's draaien net zo goed photoshop.

waar je op moet letten met een goede desktop (ik was dat woord even kwijt, dank) voor FL Studio is vooral CPU en RAM geheugen. als je een kant-en-klare desktop wilt kopen bij bijvoorbeeld de Media Markt, dan raad ik dat af. die PC's zijn altijd gemaakt met specs om 'iedereen' tevreden te maken. hij kan dus redelijk surfen, je kan er redelijk op gamen, redelijk op multitasken etc.. de duurdere modellen die ze verkopen zijn vaak geoptimaliseerd voor gaming, maar omdat er dan een stickertje van -ik zeg maar wat- Asus op staat, kost het meteen weer net zoveel als een iMac ofzo. kortom; zelf (laten) samenstellen op een website zoals www.azerty.nl of www.alternate.nl is én vaak goedkoper én je kan hem optimaliseren voor FL Studio. Je hebt namelijk geen zware videokaart nodig om FL te draaien (mits je natuurlijk ook wilt gamen erop). Wat verder nog handig is, is een SSD (~120GB) voor je OS en een 1TB> harde schijf. dan kun je FL Studio zelf bijvoorbeeld op die SSD installeren en al je samples enzo op die HDD plaatsen.

anyway, wat belangrijk is, is dat je zelf moet bepalen of je een laptop nodighebt. voor vragen over specifieke onderdelen kun je beter naar www.tweakers.nl gaan, of vragen op het forum van de maker van FL Studio zelf, in het Looptalk subforum, dat is http://forum.image-line.com/viewforum.php?f=100

ik weet zelf op dit moment niet wat de betere CPU's enzovoort zijn, dus daar kan ik niet goed mee helpen. sorry.

succes!
Brammeijer97
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 nov 2015 17:22

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door Brammeijer97 »

Heel erg bedankt voor je antwoord.

Inderdaad een desktop zelf in elkaar bouwen is het best! Je kan dan zelf je mogelijkheden bepalen wat bij een media markt niet echt mogelijk is omdat het voor de commerciële doeleinden is voorbestemd.

Ik ga even rondkijken!
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door MvR »

graag gedaan! :D succes.
Chindo
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 18 dec 2015 16:42

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door Chindo »

€2500,- en dan maar 128gb :D alleen al mijn FL Studio folder is 200gb
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Eerst midi-keyboard of laptop?

Ongelezen bericht door MvR »

Chindo schreef:€2500,- en dan maar 128gb :D alleen al mijn FL Studio folder is 200gb


En gebruik je al die 200GB? vast niet. Ik heb ooit ook mega veel samples en VST's gehad, maar heb er bij de aanschaf van mijn nieuwe PC toentertijd maar ongeveer 10% van overgezet. Ik gebruikte veel samples niet, omdat ze niet goed waren of gewoon niet te gebruiken. Veel VST's gebruikte ik ook nooit. Ik heb ondertussen een beetje mijn vaste 'toolkit' ontwikkeld. Af en toe gebruik ik nog wel eens dingen die daar niet in zitten, maar als het niet opvalt in de track heeft dat toch geen zin. M.a.w. als ik een sample of VST gebruik buiten mijn toolkit wil ik dat dat de hook van de track wordt.

Soms moet je jezelf limiteren in je opties om creativiteit en workflow te stimuleren. De mooiste schilderijen zijn ook gemaakt met maar een paar kwasten en tubes verf.
Plaats reactie