Nieuwe laptop... welke specs ????

Post hier alles over hardware; vragen, problemen, nieuwtjes, etc.
XL Avenue
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 22 okt 2016 9:51

Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door XL Avenue »

mijn laptop is overleden, ben aan het oriënteren voor een nieuwe ( geen mac ) , ik zal hem gebruiken voor FL Studio 12 met de bekende VST's en een grote sample library. Ook zal ik er een stuk videobewerking op doen (gopro e.d.)

ik zat zelf te denken aan :

- i7 6700HQ
- 16 gb of 32 gb ram
- Nvidia videokaart
- 512 GB SSD + 1 TB HDD of 1 TB SSD

Asus Rog series misschien een goede ?

Is het handig om FL studio + plugins samen met windows op een aparte SSD te zetten los van de
samples? of misschien windows op een SSD en FL studio met plugins + samples op een andere SSD?

ik heb verder al een focusrite externe geluidskaart

budget tussen de €1500,- en €2000,-
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door MvR »

Je noemt de juiste dingen al op. Prima specs. Ik zou zelf alleen Windows, FL en zware plugins op de SSD zetten, de rest op een 1TB schijf.
XL Avenue
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 22 okt 2016 9:51

Re: Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door XL Avenue »

Ok, heb je voor windows / FL Studio / VST / en evt videosoftware genoeg aan 256 GB SSD ? Of beter een grotere ? Laden samples niet trager vanaf een HDD ?

Ik zie dat veel laptops tegenwoordig minder usb poorten hebben, zag bijvoorbeeld een asus zenbook met maar USB C poort, ik heb een m-audio 49 en een focusrite , kunnen deze ook op een USB-C poort aangesloten worden ?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door MvR »

XL Avenue schreef:Ok, heb je voor windows / FL Studio / VST / en evt videosoftware genoeg aan 256 GB SSD ? Of beter een grotere ? Laden samples niet trager vanaf een HDD ?

Ik zie dat veel laptops tegenwoordig minder usb poorten hebben, zag bijvoorbeeld een asus zenbook met maar USB C poort, ik heb een m-audio 49 en een focusrite , kunnen deze ook op een USB-C poort aangesloten worden ?


256 GB is voldoende. Samples laden trager vanaf een HDD dan een SSD, maar het is niet merkbaar, omdat samples zo klein zijn in data grootte. Lekker op een HDD gooien dus.

Een USB C poort werkt niet. Zenbooks zijn sowieso niet bedoeld voor muziekproductie of video editing.
XL Avenue
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 22 okt 2016 9:51

Re: Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door XL Avenue »

ok , ik denk dat ik voor een dell XPS i7 met 32GB ram ga, echter hier zit alleen maar een 256 GB SSD schijf in en geen plaats meer voor een andere schijf, dus enige optie is een externe hard schijf
voor de samples , samplebanks, videobestanden e.d.

is een externe SSD met thunderbolt aansluiting dan een goeie optie en de interne SSD puur als opstartschijf voor windows , FL studio en plugins te gebruiken ?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door MvR »

XL Avenue schreef:ok , ik denk dat ik voor een dell XPS i7 met 32GB ram ga, echter hier zit alleen maar een 256 GB SSD schijf in en geen plaats meer voor een andere schijf, dus enige optie is een externe hard schijf
voor de samples , samplebanks, videobestanden e.d.

is een externe SSD met thunderbolt aansluiting dan een goeie optie en de interne SSD puur als opstartschijf voor windows , FL studio en plugins te gebruiken ?


sure. maar ik zou gewoon lekker voor een externe schijf van 1TB gaan (niet-SSD)
Gebruikersavatar
marks
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1552
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 12:19
Soundcloud: Arksss
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Nieuwe laptop... welke specs ????

Ongelezen bericht door marks »

Een externe harde schijf is zo gek nog niet, denk at je met deze specs prima uit de voeten kan komen als ik je verhaal zo lees.

Qua merken is altijd preference, ik heb laptops van 10 jaar oud voorbij zien komen en laptops met een jaar kapot zien gaan.

En kan bijna garanderen dat het niet aan een merk zo zeer zou liggen.

Dell is naar mijn mening wel een degelijk merk, vind de vorm van die dingen wel mooi en zien er robuust uit.
Plaats reactie