Welke studio monitor?

Post hier alles over hardware; vragen, problemen, nieuwtjes, etc.
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Hey,

Ik heb eigenlijk altijd headphones gebruikt tijdens het producen, maar nu is maar eens tijd voor een paar monitors. Ik heb een beetje research gedaan en kwam uit bij of de krk rokit 6, Yamaha hs5 of hs7. Ik wil een zo neutraal geluid mogelijk en ik produce in een kleine kamer (17m2). Ik las dat de krk's een sub boost hebben, maar vroeg me af in hoeverre dit echt merkbaar is? Mijn neiging gaat uit naar de Yamaha hs7, maar ik ben bang dat mijn ruimte te klein is voor deze speaker. Echter, bij de hs5 is er weer gebrek aan sub.. Iemand aanbevelingen? Misschien andere monitors die ik nog niet heb genoemd? :)

Oja en aangezien er ook een audio interface bij moet, sta ik hier ook open voor aanbevelingen!
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Ajna »

Ik ben van KRK Rokit 6 (te veel sub) overgegaan naar Yamaha HS7 monitoren vanwege het neutrale geluid. Het was in het begin natuurlijk weer even wennen, heb er echter nog geen moment spijt van gehad! Is er geen muziekzaak in de buurt waar je het verschil in diverse monitoren kunt horen?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door MvR »

Ajna schreef: wo 18 sep 2019 12:29 Ik ben van KRK Rokit 6 (te veel sub) overgegaan naar Yamaha HS7 monitoren vanwege het neutrale geluid. Het was in het begin natuurlijk weer even wennen, heb er echter nog geen moment spijt van gehad! Is er geen muziekzaak in de buurt waar je het verschil in diverse monitoren kunt horen?
Ook de Yamaha's zijn verre van neutraal, maar zeker wel neutraler dan Rokit's (de tweede generatie tenminste. De eerste en derde heb ik zelf nooit gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen.)

Zelf heb ik Yamaha HS8 staan, maar ik zit in een vrij grote ruime, dus dan kan dat ook. Anders zijn de HS7 echt wel een goede keus. Niet te duur en een goede sound. En inderdaad net genoeg sub, ook al is je ruimte klein, ik zou voor dat maatje gaan.

Ik heb al jaren een Focusrite Scarlett interface staan. Ben een paar maanden geleden overgegaan naar de tweede generatie en alle kinderziektes die in de eerste gen zaten, zijn eruit gewerkt. Je moet zelf even kijken hoeveel ins en outs je wilt hebben. Ik heb zelf de 2i4, maar de 2i2 moet ook al genoeg zijn. Voordeel van de 2i4 is dat er ruimte is voor uitbreidingen qua aansluitingen. Dus een soort future proofing.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Ajna »

Ik had de eerste generatie, te veel sub en minder details te horen, alhans dat was mijn ervaring. Akoestische instrumenten kwamen ook niet echt goed tot hun recht.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Scopes »

Hangt ook puur van je budget af. Heb zelf een setje focal shape 65 staan en ben daar zeer tevreden over. Hiervoor een setje krk rk6 gehad, maar deze zijn verre van neutraal. Desalniettemin heb ik wel veel plezier gehad aan de krk's en best wel goede mixen er op gemaakt. Het is imo ook een kwestie van je monitoren (en de akoestiek van je kamer) goed leren kennen.

Ik zal naar een goede zaak gaan waar meerdere setjes staan en degene die binnen jou budget passen vergelijken met elkaar op muziek die je goed kent.
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Thanks voor de snelle reacties! Naar een speciaalzaak gaan is inderdaad een optie, maar dan alsnog ben ik bang dat ik zelf niet hoor wat nou precies 'neutraal' klinkt. Ik zal eens even kijken bij bax ofzo, bedankt!
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Wat ik zelf vooral belangrijk vind is dat ik duidelijk sub kan horen. Als ik met headphones mix (sennheiser HD650) en het dan afspeel op een geluidsinstallatie klinkt het laag allemaal super muddy en dat hoop ik met monitors eruit te kunnen halen.
Gebruikersavatar
Fred-E Skywalker
Moderator
Moderator
Berichten: 5522
Lid geworden op: di 16 sep 2008 0:13
Soundcloud: www.soundcloud.com/fred-e-skywalker
Locatie: Groningen.
Contacteer:

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Fred-E Skywalker »

Het is (volgens mij) een kwestie van persoonlijke smaak qua geluid.
Zelf heb ik een set Fostex PM 0.5. MK2 voor FL Studio - PC. Voor
mijn draaitafel heb ik Alesis Elevate 5. De Fostex bevallen mij heel
goed en geven mijn oren een heldere sound. Ook in de sublaag.
En ze nemen weinig ruimte in.

https://www.broadcastpartners.nl/nl/53/ ... fgeschermd

Anyway. Succes met het uitzoeken van betaalbare en goede monitors kerel!

Alle goeds, Fred.
Bezoek website: www.fredvdwerf.nl
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door MvR »

Fred-E Skywalker schreef: wo 18 sep 2019 14:22 Het is (volgens mij) een kwestie van persoonlijke smaak qua geluid.
Het is toch wel aantoonbaar wat je wel of niet kunt horen wanneer je bepaalde speakers gebruikt of niet, dus ben het niet eens met dit statement.
Scopes schreef: wo 18 sep 2019 12:57 Het is imo ook een kwestie van je monitoren (en de akoestiek van je kamer) goed leren kennen.
Dit geldt namelijk pas wanneer je bovengemiddelde kwaliteit speaker gebruikt. Het is alsof je zegt dat een skelter en een auto hetzelfde zijn, want ze hebben allebei vier wielen, terwijl er al een ongelofelijk verschil zit tussen twee soorten auto's. De basis moet goed zijn, daarna komen smaak en voorkeur pas kijken.
Jorrit27 schreef: wo 18 sep 2019 14:15 Wat ik zelf vooral belangrijk vind is dat ik duidelijk sub kan horen. Als ik met headphones mix (sennheiser HD650) en het dan afspeel op een geluidsinstallatie klinkt het laag allemaal super muddy en dat hoop ik met monitors eruit te kunnen halen.
Zelf mix ik sub bass JUIST op de koptelefoon, omdat je dan veel preciezer kunt luisteren. Studio monitors zijn vooral belangrijk om een duidelijk beeld van het stereoveld te krijgen. En om alles meer als één geheel te kunnen horen. Voor precisie gebruik je de koptelefoon en voor algemeen beeld gebruik je de speakers.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Ajna »

Bij Bax zijn er diverse reviews te lezen, misschien helpt je dit weer iets verder! Succes!
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

MvR schreef: wo 18 sep 2019 14:34 Zelf mix ik sub bass JUIST op de koptelefoon, omdat je dan veel preciezer kunt luisteren. Studio monitors zijn vooral belangrijk om een duidelijk beeld van het stereoveld te krijgen. En om alles meer als één geheel te kunnen horen. Voor precisie gebruik je de koptelefoon en voor algemeen beeld gebruik je de speakers.
Maar hoe komt het dan dat het door mijn headphones clean klinkt en door de speakers niet? Aan de kwaliteit van m'n headphones kan het niet liggen zou ik zeggen.. Misschien wel door de kwaliteit van de geluidsinstallatie die het afspeelt. Maar iig, de bas en punch is altijd veel meer aanwezig op speakers dan op m'n headphones..
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door MvR »

Jorrit27 schreef: wo 18 sep 2019 14:41
MvR schreef: wo 18 sep 2019 14:34 Zelf mix ik sub bass JUIST op de koptelefoon, omdat je dan veel preciezer kunt luisteren. Studio monitors zijn vooral belangrijk om een duidelijk beeld van het stereoveld te krijgen. En om alles meer als één geheel te kunnen horen. Voor precisie gebruik je de koptelefoon en voor algemeen beeld gebruik je de speakers.
Maar hoe komt het dan dat het door mijn headphones clean klinkt en door de speakers niet? Aan de kwaliteit van m'n headphones kan het niet liggen zou ik zeggen.. Misschien wel door de kwaliteit van de geluidsinstallatie die het afspeelt. Maar iig, de bas en punch is altijd veel meer aanwezig op speakers dan op m'n headphones..
Kan liggen aan je headphones of aan je huidige speakers. Je headphones zijn best goede lijkt mij en ik weet niet wat voor speakers je nu hebt, maar mijn gok zegt dat de headphones eerlijker zijn.

Laat anders eens een stukje horen waarin de sub op je headphones clean zijn en op je speakers niet?
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Ik moet zeggen, ik werk momenteel aan Techno-achtige tracks die vrij bass heavy zijn. Dit zijn twee voorbeelden van projectjes waar ik aan werk. Die tweede moet nog wel wat beter gemixt worden, maar toch klinkt het op m'n headphones veel cleaner dan op speakers. Maar misschien denken jullie wat is deze herrie haha

Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door MvR »

Ok dat eerste dingetje klinkt nice. Sub bass klinkt daar ook goed in, dus dat is een mooi voorbeeld om te volgen.

Dat tweede stukje is te subby. Muddy inderdaad. Ook op mn headphones is dat tweede ding te vol en muddy. Nou past het wel bij dat stijltje, dus het kan nog best door de beugel, maar het zou cleaner kunnen.
Gebruikersavatar
Fred-E Skywalker
Moderator
Moderator
Berichten: 5522
Lid geworden op: di 16 sep 2008 0:13
Soundcloud: www.soundcloud.com/fred-e-skywalker
Locatie: Groningen.
Contacteer:

Re: Welke studio monitor?

Ongelezen bericht door Fred-E Skywalker »

Hoi MvR:

Je citeerde mij over de kwaliteit van een goede monitor. Dat kun je inderdaad ook horen. Als je tenminste vergelijkt met andere speakers in ongeveer dezelfde prijsklasse. Mijn Alesis Elevate 5 zijn van een veel mindere kwaliteit dan mijn Fostex PM 0.5 speakers. Ook de behuizing. Dus daar heb je ook gelijk in. Mijn mening is meer dat je kwalitatief goede speakers kiest ( uiteindelijk ) op eigen gehoor. En als je dan verschillende speakers hebt beluisterd, geeft je eigen voorkeur de doorslag. Mijn Alesis zijn honderden euro's goedkoper. Gebruik ze voor het draaien van vinyl. De Fostex zijn i.d.d. van een heel ander niveau.

Alle goeds,
Fred.

p.s: Nog veel succes met het beslissen van welke monitors het worden!
Bezoek website: www.fredvdwerf.nl
Plaats reactie