Beginnersvragen

Voormalige FL Studio Discussies en Vragen en Problemen.
Maarten
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 dec 2013 18:29

Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Maarten »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus ik hoor dat ik alles goed doe betreffende posten en dergelijke :).

Ik heb een paar weken geleden FL ontdekt en zou het graag willen leren (mijn goede voornemen voor 2014 ;)). Nu had ik een aantal vragen, ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven:
- Op deze site staat veel informatie. Echter doen veel links het niet, bijvoorbeeld viewtopic.php?t=12 (de afbeeldingen) of viewtopic.php?f=1&t=4750 (de tutorials). Is er een manier waarop ik deze toch kan downloaden?
- Wat zijn ''automation clips'' en hoe werken ze? Ik heb al veel op internet gezocht, maar ik word er niet wijzer van. Wat ik tot nu toe eruit haal is dat het het volume van je track bepaald. Dus bijvoorbeeld van ''weinig/zacht'' geluid naar steeds harder. Ik voeg deze in door rechtermuisknop op de volumeknop in het pattern te kiezen en vervolgens in te voegen. Als ik wat probeer van dat grafiekje te maken heb ik niet echt het idee dat het geluid veel veranderd. Heeft dit iets te maken met ''step'' en ''slide'' of doe ik iets anders fout?
- Hoelang duurt het ongeveer voordat je het programma een beetje snapt? Tuurlijk heeft dit te maken het de hoeveelheid tijd die je erin steekt, maar wat is jullie schatting?
- Ik heb eigenlijk geen enkele muzikale achtergrond. Het lijkt mij handig om dit op te veizelen. Hoe kan ik dit het beste doen?
- Er zijn veel tutorials op internet te vinden. Weten jullie ook of het mogelijk is om een curcus ergens te volgen (in Amsterdam)? Ik heb al gezocht op internet, niets kunnen vinden helaas
- Ik wil graag housemuziek maken. Zijn er voor dit genre een soort regels of theorie die handig zijn voor mij om te kennen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Housemotion
Fruity King
Fruity King
Berichten: 803
Lid geworden op: di 29 mar 2011 20:49

Re: Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Housemotion »

1. Die plaatjes zijn waarschijnlijk verwijderd door de host waar ze op stonden, je kan aan de topic oprichter vragen of hij ze opnieuw kan uploaden.
2. Automation clips zijn zoals de naam al zegt inderdaad manieren om geluiden automatisch veranderen. Kan volume zijn ja, maar eigenlijk praktisch ALLES. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen basis tutorials over te vinden zijn, zoek en gij zult vinden. Het heeft niks met step en slide te maken volgens mij.
3. Het principe van hoe het programma werkt kan je vrij snel door hebben. Echter het begrijpen van alle functies en mogelijkheden zal lang duren.. Ik gebruik FL nu een jaar of 6 ofzo, en volgens mij weet ik nog niet alles :p Natuurlijk ligt het eraan hoe leergierig je bent en inderdaad hoeveel tijd je er in steekt ;).
4. Lastig, probeer eens een instrument te leren te bespelen misschien, eventueel lessen erin of online tutorials. Noten lezen, akkoorden theorie doornemen etc. Uiteindelijk komt het bij muziek neer op gewoon gaan doen.
5. Er zijn music production courses ja, weet niet of ze er ook in Amsterdam zijn maar dat lijkt me wel.
6. 4 to the floor :p Ik zou zeggen, goed luisteren hoe andere muziek in elkaar zit maar probeer vooral origineel te blijven ;) In het begin niet zo van belang hoor, maar uiteindelijk wel. Je zou nu zelfs kunnen beginnen met het proberen na te maken van makkelijke loopjes/beats. Van daaruit uitbreiden.

Zo, dan ga ik nu weer verder werken :)
Succes!
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Jay30k »

Maarten schreef:- Hoelang duurt het ongeveer voordat je het programma een beetje snapt? Tuurlijk heeft dit te maken het de hoeveelheid tijd die je erin steekt, maar wat is jullie schatting?


Hier bijna 10 jaar en nog ontdekken we nieuwe dingen...
Maarten
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 dec 2013 18:29

Re: Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Maarten »

Housemotion schreef:1. Die plaatjes zijn waarschijnlijk verwijderd door de host waar ze op stonden, je kan aan de topic oprichter vragen of hij ze opnieuw kan uploaden.
2. Automation clips zijn zoals de naam al zegt inderdaad manieren om geluiden automatisch veranderen. Kan volume zijn ja, maar eigenlijk praktisch ALLES. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen basis tutorials over te vinden zijn, zoek en gij zult vinden. Het heeft niks met step en slide te maken volgens mij.
3. Het principe van hoe het programma werkt kan je vrij snel door hebben. Echter het begrijpen van alle functies en mogelijkheden zal lang duren.. Ik gebruik FL nu een jaar of 6 ofzo, en volgens mij weet ik nog niet alles :p Natuurlijk ligt het eraan hoe leergierig je bent en inderdaad hoeveel tijd je er in steekt ;).
4. Lastig, probeer eens een instrument te leren te bespelen misschien, eventueel lessen erin of online tutorials. Noten lezen, akkoorden theorie doornemen etc. Uiteindelijk komt het bij muziek neer op gewoon gaan doen.
5. Er zijn music production courses ja, weet niet of ze er ook in Amsterdam zijn maar dat lijkt me wel.
6. 4 to the floor :p Ik zou zeggen, goed luisteren hoe andere muziek in elkaar zit maar probeer vooral origineel te blijven ;) In het begin niet zo van belang hoor, maar uiteindelijk wel. Je zou nu zelfs kunnen beginnen met het proberen na te maken van makkelijke loopjes/beats. Van daaruit uitbreiden.

Zo, dan ga ik nu weer verder werken :)
Succes!


Allereerst: sorry voor de late reactie!

Bedankt voor je antwoorden. Ik ben zelf wat aan het klooien met het programma. Het gaat wel oke. Wat ik lastig vind is een melodie maken. Ik heb nu wel les, maar wat kan ik zelf nou doen om een beetje in een stroomversnelling te komen? Ik lees nu ook een boek, en dat helpt wel, maar soms vind ik het een beetje saai. En goed, het moet toch leuk zijn :D . Iemand tips, graag!
Slippah
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 16:25

Re: Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Slippah »

Maarten schreef:
Housemotion schreef:1. Die plaatjes zijn waarschijnlijk verwijderd door de host waar ze op stonden, je kan aan de topic oprichter vragen of hij ze opnieuw kan uploaden.
2. Automation clips zijn zoals de naam al zegt inderdaad manieren om geluiden automatisch veranderen. Kan volume zijn ja, maar eigenlijk praktisch ALLES. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen basis tutorials over te vinden zijn, zoek en gij zult vinden. Het heeft niks met step en slide te maken volgens mij.
3. Het principe van hoe het programma werkt kan je vrij snel door hebben. Echter het begrijpen van alle functies en mogelijkheden zal lang duren.. Ik gebruik FL nu een jaar of 6 ofzo, en volgens mij weet ik nog niet alles :p Natuurlijk ligt het eraan hoe leergierig je bent en inderdaad hoeveel tijd je er in steekt ;).
4. Lastig, probeer eens een instrument te leren te bespelen misschien, eventueel lessen erin of online tutorials. Noten lezen, akkoorden theorie doornemen etc. Uiteindelijk komt het bij muziek neer op gewoon gaan doen.
5. Er zijn music production courses ja, weet niet of ze er ook in Amsterdam zijn maar dat lijkt me wel.
6. 4 to the floor :p Ik zou zeggen, goed luisteren hoe andere muziek in elkaar zit maar probeer vooral origineel te blijven ;) In het begin niet zo van belang hoor, maar uiteindelijk wel. Je zou nu zelfs kunnen beginnen met het proberen na te maken van makkelijke loopjes/beats. Van daaruit uitbreiden.

Zo, dan ga ik nu weer verder werken :)
Succes!


Allereerst: sorry voor de late reactie!

Bedankt voor je antwoorden. Ik ben zelf wat aan het klooien met het programma. Het gaat wel oke. Wat ik lastig vind is een melodie maken. Ik heb nu wel les, maar wat kan ik zelf nou doen om een beetje in een stroomversnelling te komen? Ik lees nu ook een boek, en dat helpt wel, maar soms vind ik het een beetje saai. En goed, het moet toch leuk zijn :D . Iemand tips, graag!







Ik kan ook geen muziek lezen maar telkens ik een melodie wil maken, ga ik steeds op zoek naar theorie omtrent noten. Als ik de theorie heb doorgenomen, tracht ik die daarna om te zetten in praktijk. Dat wil zeggen dat je lang op je keyboard zal tokkelen en zoeken naar wat goed klinkt maar uiteindelijk zal je daarvoor beloond worden! :-) Geduld en en de wil om het te kunnen zijn belangrijk :-)
Maarten
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 dec 2013 18:29

Re: Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Maarten »

Ik kan ook geen muziek lezen maar telkens ik een melodie wil maken, ga ik steeds op zoek naar theorie omtrent noten. Als ik de theorie heb doorgenomen, tracht ik die daarna om te zetten in praktijk. Dat wil zeggen dat je lang op je keyboard zal tokkelen en zoeken naar wat goed klinkt maar uiteindelijk zal je daarvoor beloond worden! :-) Geduld en en de wil om het te kunnen zijn belangrijk :-)


Mee eens! Het hangt echt samen met motivatie. Als je maar lang genoeg oefent en oefent en nog eens oefent gaat het op een gegeven moment beter.

Wat bedoel je precies met theorie?

Wat ik nu doen is melodieën van liedjes namaken met hulp van Youtube. Ik denk dat je daar ook een zeker inzicht van krijgt.
Slippah
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 16:25

Re: Beginnersvragen

Ongelezen bericht door Slippah »

Maarten schreef:
Ik kan ook geen muziek lezen maar telkens ik een melodie wil maken, ga ik steeds op zoek naar theorie omtrent noten. Als ik de theorie heb doorgenomen, tracht ik die daarna om te zetten in praktijk. Dat wil zeggen dat je lang op je keyboard zal tokkelen en zoeken naar wat goed klinkt maar uiteindelijk zal je daarvoor beloond worden! :-) Geduld en en de wil om het te kunnen zijn belangrijk :-)


Mee eens! Het hangt echt samen met motivatie. Als je maar lang genoeg oefent en oefent en nog eens oefent gaat het op een gegeven moment beter.

Wat bedoel je precies met theorie?

Wat ik nu doen is melodieën van liedjes namaken met hulp van Youtube. Ik denk dat je daar ook een zeker inzicht van krijgt.



Dat is zeker al een zeer goede techniek om bepaalde inzichten te verwerven! Ik ga ook vooral op zoek naar informatie omtrent akkoorden en dergelijke. Dat doe ik door gewoon in google te zoeken. :)
Plaats reactie