Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Voormalige FL Studio Discussies en Vragen en Problemen.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door MvR »

Ik zat eens te zoeken op het forum en kwam erachter dat er niets over bepaalde render-opties te vinden zijn. In dit geval wil ik het hebben over de kwaliteit van de render. In de FL Studio Help File staat het ook uitgelegd, maar ik wil graag even een simpelere versie schrijven. Ik heb het trouwens over onderstaand scherm, en dan specifiek onder het tabje 'Quality' de 'Resampling'. Misschien dat ik een andere keer ook nog een stuk over de rest schrijf. Maar eerst de renderkwaliteit dus.

Afbeelding

Aliasing en de Nyquist frequentie
Zoals je ziet als je het drop-down menu aanklikt zijn er veel kwaliteit opties. Laat ik meteen beginnen met zeggen dat 64-point sinc het hoogste is wat nodig is. Alles erboven is meer om aliasing te vergelijken met andere DAW's om stoer te doen wie het beste is. Wat is aliasing? Voor mij lastig om goed uit te leggen, aangezien ik er nooit precies les in gehad heb of de wiskunde erachter heb geleerd, maar aliasing is dat er ongewenste frequenties verschijnen wanneer je een sample hoger dan de zogenaamde Nyquist frequentie pitched. De Nyquist frequentie is de helft van de samplerate waarop je werkt. Als je dus op 44100Hz werkt is de Nyquist frequentie dus 22050Hz. Het menselijk gehoor gaat maar tot ongeveer 20000Hz, dus boven deze frequentie werken is nutteloos. Voor deze reden wordt er op een master vaak een high cut rond de 20kHz (of zelfs lager) gemaakt.

Resampling in FL
Wat heeft dit nu te maken met de resampling opties in FL Studio? Allereerst leg ik uit waarom er keuzes zijn. Hoe hoger de resampling, hoe meer CPU-kracht er gevraagd wordt. 512-point sinc heeft in theorie géén aliasing, maar is tergend traag in de rendering. (verschilt ook weer per PC) De hoogste stand die in principe dezelfde kwaliteit geeft is 64-point sinc. Gemiddeld op CPU en voorkomt bijna alle aliasing. De laagste stand is de Linear mode. Heel licht op CPU, maar heeft vrij veel aliasing. Ik raad deze stand dus af.

Mixer resampling kwaliteit
Wat heel belangrijk is, is dat de kwaliteit in de mixer op dezelfde setting staat als de renderkwaliteit. Je hoort vaak mensen die zeggen dat hun render anders klinkt dan hoe alles in FL zelf klinkt. Dit komt vaak doordat deze twee settings verschillen. Je stelt de mixer resampling kwaliteit in in de Audio Settings: F10 > tabje Audio > onderaan bij het tabje Mixer kun je de resampling kwaliteit instellen.

Welke stand kies ik dan?
Dit is afhankelijk van je CPU. Als je een krachtige PC hebt, raad ik aan om beide settings op 64-point sinc te zetten. Zo voorkom je tijdens het produceren aliasing en heb je geen verrassingen in je render. Probeer bij zwakkere PC's eerst 64-point sinc uit en als dat te zwaar is, ga dan stapsgewijs naar een lagere kwaliteit. Maar zorg dus dat je op dezelfde kwaliteit exporteert! Sommige producers willen trouwens expres aliasing. Vaak vanwege een sounddesignkeuze. In dat geval werk je op Linear of 6-Point Hermite. Die laatste is al flink beter dan Linear, probeer Linear altijd te vermijden, tenzij je dus expres aliasing wilt.

Maar hoe zit het met VST's?
Aliasing komt alleen voor bij samples. VST's creëren live hun geluid en zijn gebaseerd op verschillende vormen van synthese. Er komt geen aliasing voor bij VST's, TENZIJ deze sample-based zijn. Stop bijvoorbeeld een sample in Harmor en pitch deze boven Nyquist en er is aliasing. Harmor heeft zelf geloof ik functies om dat te voorkomen, maar dat weet ik niet zeker.

Concluderend
Aliasing komt voor als je boven de Nyquist frequentie werkt met samples. (Nyquist = helft van sample rate) De beste optie is om je mixer resampling kwaliteit en je render resampling kwaliteit gelijk te zetten. Zo voorkom je verschil in playback en render. Maximaal 64-point sinc, hoger is onnodig. Gebruik Linear en 6-point Hermite alleen als je expres aliasing wilt.


Belangrijk
Zoals ik al eerder zei is dit puur gebaseerd op wat ik in de loop der jaren geleerd en ervaren heb. Ik wil dit graag een dynamisch topic maken, dus als er dingen zijn die niet kloppen of toegevoegd moeten worden, meld het dan en het komt erin!
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door manducator »

De Nyquist theorie legt uit dat de Nyquist rate altijd minstens het dubbel moet zijn van de maximale frequentie (= Nyquist frequentie) die je wil reproduceren.

Dus als je 20000 Hz (daarboven horen mensen niets meer) wil samplen zonder aliasing, moet je minstens 40000 samples nemen, volgens de nyquist theorie.

Maar het is beter om iets meer te nemen dan het dubbele. Waarom, kan je zien in deze video vanaf 8 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=yWqrx08UeUs

44100 Hz is de standaard sinds cd (1982 of zo).

Het was weer eens leuk o hier iets over op te zoeken.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door MvR »

manducator schreef:De Nyquist theorie legt uit dat de Nyquist rate altijd minstens het dubbel moet zijn van de maximale frequentie (= Nyquist frequentie) die je wil reproduceren.

Dus als je 20000 Hz (daarboven horen mensen niets meer) wil samplen zonder aliasing, moet je minstens 40000 samples nemen, volgens de nyquist theorie.


dat is wat ik zei toch? :D in ieder geval dat is wat ik bedoelde.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

volgens mij is het wel als je bijv op 6 hermite werkt en je renderd 512 is dat je track wel die 512 is toch?

Enige is dan idd dat er verschil zit tussen de track in fl en je render?!

((even opanmes intern achterwege gelaten))
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door MvR »

dat klopt ja.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Heb gisteren 2 keer achter elkaar een project geëxporteerd.
Deze heb ik onder elkaar gezet en phase omgedraaid. er was verschil tussen de twee.
Geen enkele setting veranderd.
daarna nog eens met een ander project en weer hetzelfde.
Kan 1 van jullie eens checken of je dit ook hebt?
zou het komen doordat vsti niet geconsolideerd heb? het is alleen bij die lijnen namelijk.
Gebruikersavatar
Fred-E Skywalker
Moderator
Moderator
Berichten: 5522
Lid geworden op: di 16 sep 2008 0:13
Soundcloud: www.soundcloud.com/fred-e-skywalker
Locatie: Groningen.
Contacteer:

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door Fred-E Skywalker »

Wie o wie? Zelf heb ik geen flauw benul eerlijk gezegd Bon Jarno. Hoop en wens dat je een helpend antwoord krijgt hier.

Fijne dag!

-FS-
Bezoek website: www.fredvdwerf.nl
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door MvR »

Ja als je synths gebruikt die midi spelen (en dus live zijn) kunnen deze elke export net in een andere fase staan.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Render kwaliteit: hoe hoog en waarom?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Ik dacht het al .. las zoiets ik in de Manuel
Acht het maakt niet veel uit maar render ik 2 x soms heb ik net even een rare uitschieter in de waveform maar qua geluid niet minder ofzo
Plaats reactie