Volume probleem na opnemen

Voormalige FL Studio Discussies en Vragen en Problemen.
roelklotz
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 18:32

Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door roelklotz »

Goede avond,

Ik loop tegen het volgende probleem aan. Wanneer ik een track produceer in FL en deze afspeel (in FL) dan klinkt deze echt de helft zo zacht als wanneer ik een willekeurige andere track afspeel van een DJ via Windows media Player. Ook als ik mijn track opneem als wav of mp3 bestand en vervolgens afspeel via Windows media Player dan is er nog steeds hetzelfde volume verschil. Hoe kan dit?
Met mijn piek piek geluid zit ik tegen de 0.0 db (afgelezen uit de mixer in FL)
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door Scopes »

Dit komt omdat je track niet gemasterd is.
Je piekvolume is dan misschien wel nul, net zoals de proffesionele tracks, maar je gemiddelde volume (RMS volume) ligt veel lager. En het menselijke gehoor is veel gevoeliger voor gemiddeld volume en neemt deze waar als luidheid.
Je kan je RMS volume opkrikken doormiddel van een limiter of maximizer. Zet deze op je master. Stel de max peak (of ceiling) in op -0.03dB (om evt clipping te voorkomen). Als je nu de treshold naar beneden draait, wordt je track luider.
Word deze zachter... draai dan de output volume van de limiter omhoog totdat je peaks tegen de 0 dB aan hikken.

Voor meer info over limiters etc. Check: http://www.popschoolmaastricht.nl/colle ... pander.php
roelklotz
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 18:32

Re: Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door roelklotz »

Bedankt voor je reactie.
Ik hoeft me dus eigenlijk niet druk te maken. Dit volume word bij het masteren op "professioneel" volume gebracht? Heeft het dan wel zin om zelf te gaan spelen met het RMS volume als de masterenginieer dit eigenlijk doet?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door MvR »

als je tracks naar labels stuurt of wil dat mensen die gaan draaien, is het fijn om ze op een 'normaal' afluisterniveau te hebben. professioneel masteren houdt meer in dan alleen het volume opkrikken. maar dat is misschien wat voor een andere keer. zoals Scopes al zei, leer hoe een limiter werkt. als je al snel hoort bij het limiten dat alles verstuurd gaat klinken (distortion), dan zitten er waarschijnlijk geluiden in je mix met elkaar te botsen. EQ en compressie kan dat dan weer oplossen.

mixen en masteren is iets wat je niet zomaar kan. je moet een hoop weten, maar je moet ook leren om goed te kunnen luisteren. het is een proces wat zeker te leren valt, dat wel. als je maar weet wat je doet.
roelklotz
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 18:32

Re: Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door roelklotz »

Nou ik wil mij de komende tijd toch nog niet bezig gaan houden met masteren. En als ik dit laat doen zal ik dit in het begin laten doen Door en professional. Maar ik zal eens met de limiter aan de slag gaan.
Het verbaast mij alleen wel dat als ik naar professionals luister, zij aangeven niets op de master te zetten.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door Scopes »

Iets op de master zetten is iets anders dan masteren. Google het onderwerp maar eens voor de gein.
En bij het mixen, wat de meeste (dance)producers zelf doen, zet je idd niks tot weinig op de master (uitzonderingen daargelaten)
roelklotz
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 18:32

Re: Volume probleem na opnemen

Ongelezen bericht door roelklotz »

Haha nee, dat snap ik.. Maar we hadden het hier ook over de fruity limiter en maximus op je master.. Daar was mijn reactie dan ook op bedoeld
Plaats reactie