[Artikel] EQ altijd handig

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Ja, een roll-off is het geleidelijk laten aflopen van frequenties onder/boven een opgegeven waarde.
Als je een roll-off t/m 100 Hz hebt, dan is dat idd een high-pass (high-shelf met instelbare gain) filter.
ssienn
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: di 31 mar 2009 10:45

Ongelezen bericht door ssienn »

Ik ben nu bezig om op elke track een EQ toe te passen. Ik gebruik hiervoor de Parametric EQ 2 omdat deze een monitor heeft (Handig dus). Ik wil graag weten of het volgende klopt:

- Ik heb gelezen/geleerd dat je niet meer dan 6 db moet boosten ergens. En waar je boost moet je ook ergens een cut geven. Voor een cut maakt het aantal db niet uit vooral als het frequenties zijn waar de sample niet thuishoort. Klopt dit?

- Daarnaast merk ik dat de EQ ook invloed heeft op hoeoveelheid DB dat af te lezen is op de DB meter van FL studio. Ik heb gezien in een tutorial dat ik ervoor moet zorgen dat de pieken onder de -3 db moeten blijven voordat ik ga masteren. Ik gebruik de EQ hier ook regelmatig voor. Zit ik ernaast?
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Ongelezen bericht door Scopes »

dat eerste heb ik nog nooit van gehoord. lijkt me ook een beetje bullshit.
ik heb vaak genoeg dat ik alleen een beetje in het hoog boost. en dan cut ik verder niks. en van dat 6db weet ik niet. ik houd me iig nooit an dit soort vuistregels. ik EQ altijd op gehoor.

en dat 2de: gewoon je master volume fader lager zetten op het allerlaatst. Let daar bij op dat je hoogste pieken niet boven de -3dB uitkomen.
Een EQ veranderd de dynamiek van je masteroutput (als je de EQ op je master zet) en dat is niet ten goede van je eind afmix.
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Deze vuistregel zou je wel aan kunnen houden:
Cutten met een smalle(re) bandbreedte en boosten met een brede(re) bandbreedte.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Nee er zijn geen regels ;)
Wat jij zegt is ook onzin, je zit waarschijnlijk in de war met de richtlijn van:
Cutten\boosten in het sublaag\laag smalle Q, Cutten\boosten in het hoog brede Q , en dan nog EQ doe je met je oren.
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Ik zeg toch, 'zou kunnen'. Ik verplicht niemand iets, ik probeer alleen maar een tip te geven.
Doe niet alsof ik gek ben, ik weet wat ik duidelijk probeer te maken.
http://www.hometracked.com/2008/01/31/eq-cut-narrow-boost-wide/
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Je bent wel gek imo ;) En dat artikel zegt me niet zo veel, Als je breed gaat boosten in bv laag word het al snel te modderig dus daar werkt de theorie van dat artikel al niet, het is puur de visie van de schrijver en dus geen vuistregel.
Ik vertrouw altijd mijn oren en doe met de sound wat het nodig is in een mix, en uit ervaring blijkt dat een smalle boost in het laag veel strakker uitkomt dan een brede.
Als je in het hoog smal gaat boosten gaat het al snel resoneren, het ligt er naruurlijk ook aan hoe sterk de cut of boost is.
Dus doe het vooral met je oren dan kun je het haast niet fout doen.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Ongelezen bericht door Scopes »

ik probeerde met mn oren aan het knopje te draaien...

maar das nog lastiger dan ik dacht :?



;)
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Da's ook toevallig, ik gebruik ook mijn oren.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Wat lul je dan met je vuistregel :p
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Dat 't voor mij in veel/sommige gevallen werkt.
Lar5
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1069
Lid geworden op: wo 03 feb 2010 20:09
Locatie: FL Studio

Ongelezen bericht door Lar5 »

Heeft iemand het rijtje van Jesse (pag. 1) van de richtlijnen voor trance qua Hz ook voor house? of kan iemand dat voor mij opstellen. Ik produce nl op een gezinscomputer, en ik mag geen speakers, dus ik moet 't doen met een koptelefoon. Of is dat rijtje ook voor house te gebruiken?
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Met een deftige koptelefoon kun je voldoende alles horen hoor. Sterker nog, als je een nummer maakt op klote-laptop speakers en het klinkt goed, dan mag je ervanuitgaan dat het minstens evengoed zal klinken op hifi.

Wat bij koptelefoon echter relevanter is, is de filter in je brain. Na nauwelijks een uurtje begin je alles anders te horen, en ga je verkeerde keuzes maken. Daarom ff pauzeren of andere keer voorzien voor het mixen & masteren.

Regeltjes zijn er niet echt, en al zeker niet per genre. Als je de pdf checkt dan zie je bij elk gebied wat het min of meer met je geluid zal doen, wel, is dat van toepassing op het genre dat je producet dan boost je dat gebied wat. Maar elk geluid is anders en het kan ook zijn dat het gewoon kut klinkt als je dat doet, hoe ongelofelijk specifiek op jouw genre die vuistregel ook afgestemd is.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

wat betekend pull eigenlijk in de eerste post van asbak? ik neem aaan cutten?
Crispy Liquids
Fruity King
Fruity King
Berichten: 747
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 1:02

Ongelezen bericht door Crispy Liquids »

Bon Jarno schreef:wat betekend pull eigenlijk in de eerste post van asbak? ik neem aaan cutten?

Je hebt Pull & Boost
en anderzijds Cut & Pass
Plaats reactie