432 hz... Nonsense?

Discussieer hier over muziek.

432 hz: Credible or Bullsh!t?

Credible
5
42%
Bullshit
7
58%
 
Totaal aantal stemmen: 12

Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Jay30k »

Terug naar 432 Hz (Dutch)



Geluid en muziek bestaan uit trillingen, hoe hoger het aantal trillingen per seconde, hoe hoger de toon. De eenheid hiervoor is de Hertz, afgekort Hz.

432 Hz is de natuurlijke "stemtoonhoogte" in het universum, in tegenstelling tot 440 Hz, dat in de hedendaagse muziek gebruikt wordt op bijvoorbeeld muziekcd's en mp3'tjes.

Met de stemtoonhoogte wordt bedoeld de vaste toonhoogte bij muziekinstrumenten van de kamertoon, dat is de muzieknoot A boven de middelste C, wetenschappelijk A4 genoemd.

In 1939 is in Duitsland en Engeland besloten om de frequentie van 440 Hz als stemtoonhoogte in de muziek in te voeren, nadat de eerste aanzet hiertoe al in de 19e eeuw werd gegeven. Hun poging om dit wereldwijd te laten overnemen mislukte toen. Later, in 1953, is in Londen op een congres van musici alsnog besloten 440 Hz internationaal als ISO 16-standaard te hanteren. Vele protesten van (onder meer) Franse musici, die voor 432 Hz als standaard waren, mochten helaas niet baten.

De meeste muziekinstrumenten zijn hierdoor tegenwoordig standaard ingesteld op 440 Hz, wat niet altijd zo geweest blijkt te zijn. Als je instrumenten bijvoorbeeld vindt uit veel vroegere tijden (zoals van de oude Grieken en Egyptenaren), en tegenwoordig in nog afgelegen gebieden op aarde, blijken deze instrumenten meestal op 432 Hz gestemd te zijn.

Wat zijn nu de voordelen van 432 Hz boven 440 Hz?

1. Muziek in 432 Hz ligt volgens de meerderheid van de muziekliefhebbers prettiger in het gehoor, is zachter, mooier en helderder dan muziek in 440 Hz, dit blijkt ook uit onderzoek. Wel moet je een goed gehoor hebben om dit verschil te kunnen ervaren. In de praktijk blijkt dat het verschil vooral te horen is bij rustige en klassieke muziek, en wat minder bij harde muziek.

2. Omdat 432 Hz een grotere helderheid heeft dan 440 Hz hoef je muziek in 432 Hz minder hard af te spelen om aangenaam te kunnen luisteren. Dit betekent dat je minder snel gehoorschade zult oplopen, zolang je het volume niet te hoog zet. Het is bekend dat bij bijvoorbeeld een geluidssterkte van 90 dB na 8 uur gehoorbeschadiging optreedt. Ook is de geluidsdruk bij 432 Hz wat minder.


3. Verder heeft 432 Hz ook een gunstiger invloed op de chakra's. 440 Hz werkt op de voorhoofdchakra, "het denken", terwijl 432 Hz werkt op de hartchakra, het "voelen". Het luisteren van muziek in 432 Hz versnelt daarom de spirituele ontwikkeling van de muziekliefhebber, al is het tempo daarvan bij iedereen verschillend.


bron: http://terugnaar432hz.org/
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door manducator »

Heb er al het een en ander over gelezen en hier kan je een voorbeeld horen:

http://www.youtube.com/watch?v=P5ILuyaZIO4

Maar om nu te zeggen dat ik veel verschil hoor als de 2 niet vergeleken worden. Ik denk niet dat ik een 'herstemd' nummer zou kunnen herkennen zonder dat iemand hij mij vertelt...
Gebruikersavatar
Room 23
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 29 feb 2012 17:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Room 23 »

Eerste keer dat ik hiervan hoor, interessant. Moet ‘universum‘ echter niet ‘lucht onder atmosferische druk‘ zijn? Geluidsbeleving zal per hemellichaam nogal verschillen denk ik.
http://soundcloud.com/room_23

Behind the curtain of everyday consiousness is hidden another unutterably strange mental universe.
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Jay30k »

Ja, ik had het even uitgeprobeerd door wat tracks op 98,181818% snelheid te spelen, wat dan in theorie 432 moet zijn, maar ik heb nou niet het idee dat het per definitie "beter" en warmer klinkt...

Ik kwam het zomaar tegen, en was benieuwd wat men er hier van vond
Gebruikersavatar
Integrate
Fruity King
Fruity King
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 20 apr 2011 12:05

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Integrate »

Had er ook al van gehoord in een hoorcollege elektromagnetisme op de unief bij mij, maar geen idee of het beter is. Lijkt vind ik een 'hippie-achtige' beschrijving, dichter bij de natuur staan enzo.
Headphones ON, world OFF!
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Jay30k »

Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

2 lijkt scheller.. Maar zal misschien tussen oren zitten?

nu hopen dat de global pitch in fl pre masterfader is dan kunnen we het testen
Gebruikersavatar
Buzzer
Master of Melodies
Berichten: 4578
Lid geworden op: do 19 jan 2006 20:36
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Buzzer »

Als je muziek hoort, hoor je gelijk (mits je een muzikaal oor hebt) welke tonen "passen", omdat je al jarenlang naar muziek luistert. Als je een nummer oppitched, en je die opgepitchte versie luistert zal je je gelijk aanpasssen aan de basisnoot. In mijn ogen is het ontzettende bullshit.
Gebruikersavatar
Blueyed
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3413
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 13:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/dronetracer
Locatie: Groningen en omgeving
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Blueyed »

Ik vind het wel degelijk verschillend van elkaar klinken. Natuurlijk, als je niet anders gewend bent dan de basisnoot van een lied, dan is het bullshit. Toch vind ik 432hz lekkerder wegluisteren dan 440hz. Ik heb het idee dat het luisteren naar 440hz meer aandacht vergt dan 432hz. Dit zou te verklaren kunnen zijn met het feit dat we dus continu geluiden uit de natuur horen op 432hz en we daaraan gewend zijn.
Gebruikersavatar
Buzzer
Master of Melodies
Berichten: 4578
Lid geworden op: do 19 jan 2006 20:36
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Buzzer »

Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Het klinkt inderdaad verschillend, maar wat ik bedoel is dat je gehoor zich erop aanpast.

En als je dat voorbeeldje om zou draaien, dus met de hogere sample eerst, dan zou je waarschijnlijk de 432hz versie slechter vinden klinken omdat die overgang tussen de 2 voorbeelden onnatuurlijk klinkt. Vanzelfsprekend dat je dan de 2e versie raar vind klinken.
Gebruikersavatar
Blueyed
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3413
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 13:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/dronetracer
Locatie: Groningen en omgeving
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Blueyed »

Buzzer schreef:Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Het klinkt inderdaad verschillend, maar wat ik bedoel is dat je gehoor zich erop aanpast.

En als je dat voorbeeldje om zou draaien, dus met de hogere sample eerst, dan zou je waarschijnlijk de 432hz versie slechter vinden klinken omdat die overgang tussen de 2 voorbeelden onnatuurlijk klinkt. Vanzelfsprekend dat je dan de 2e versie raar vind klinken.



Aha. Dat snap ik zo wel. Dan zou de 432hz dus slechter moeten klinken dan de 440hz als je de volgorde zou veranderen. Dat heb ik dus even gedaan. Eerst op 440hz luisteren en dan 432hz. En je hebt wel gelijk dat je oren moeten wennen, vanwege de onnatuurlijke overgang. Maar toch vind ik 432hz weer beter klinken.

Trouwens, is er ook een manier om op 432hz muziek te maken in FL Studio?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door MvR »

ja, maar niet via 1 knop ofzo. je kunt de main pitch een aantal cents (ik dacht 32) omlaag halen en dan bij de samples die je gebruikt de knop "enable main pitch" uitvinken.

EDIT: -32 was het. op het Image-Line forum was er ook al een grote discussie over en de conclusie daar is: het is bullshit.
Gebruikersavatar
Blueyed
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3413
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 13:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/dronetracer
Locatie: Groningen en omgeving
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Blueyed »

MvR schreef:ja, maar niet via 1 knop ofzo. je kunt de main pitch een aantal cents (ik dacht 32) omlaag halen en dan bij de samples die je gebruikt de knop "enable main pitch" uitvinken.

EDIT: -32 was het. op het Image-Line forum was er ook al een grote discussie over en de conclusie daar is: het is bullshit.


hehe, ik ga het toch even uitproberen. Gewoon voor de lolz :D
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door MvR »

je kunt ook 444Hz proberen. schijnt ook "magische krachten" te hebben (+16 cents)
Gebruikersavatar
Buzzer
Master of Melodies
Berichten: 4578
Lid geworden op: do 19 jan 2006 20:36
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 432 hz... Nonsense?

Ongelezen bericht door Buzzer »

Als dit zo was zou je als DJ toch nooit tracks kunnen beatmatchen (dit doe je door te pitchen), want dan zouden ze onnatuurlijk gaan klinken (ze wijken immers af van hun standaard basisnoot). Het is echt complete bullshit.
Plaats reactie