[Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Post hier alles over hardware; vragen, problemen, nieuwtjes, etc.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

[Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door Scopes »

Aangezien er de laatste tijd meer vragen over akoestische behandeling komen op dit forum, ben ik even op zoek geweest naar een handig en leerzaam artikel over dit onderwerp.

http://music.tutsplus.com/tutorials/beginners-guide-to-acoustic-treatment--audio-1274

Nog 1:

http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/beginnersacoustics.htm

8) :fl:
kevin1979
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 11 feb 2015 15:03

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door kevin1979 »

bedankt voor de handige link
zoals al in een eerdere post had ik aangegeven dat ik weinig bass hoor in de sweet spot
maar inderdaad in elke hoek van de kamer klinkt hij erg lekker, zou het plaatsen van bass traps mijn probleem kunnen verhelpen? ik heb zo juist 5 platte panelen besteld van 50x50 om de achterwand en zijwanden te behandelen om wat weerkaatsing tegen te gaan, en is het zo dat hoge en middrange frequencies door de weerkaatsing van wanden/plafon en vloer de bass frequencies in de weg kunnen zitten door de onbehandelde ruimte waar ik nu zit?mijn kamer is 220x300 met een harde vloer en helaas een groot raam
heb al redelijk wat gelezen maar kan geen enkel antwoord vinden of het plaatsen van bass traps de bass beter hoorbaar maakt in de sweetspot


mvg kevin
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door Scopes »

kevin1979
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 11 feb 2015 15:03

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door kevin1979 »

Bedankt weer voor deze info ik heb echt alle mogelijke settings geprobeerd nu in deze ruimte
en het blijft zoals het is, zou het kunnen zijn dat mijn monitoren te groot zijn voor mijn ruimte?
Of heeft dat geen impact op staande golven in een kleine ruimte?


Gr kevin
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door manducator »

kevin1979 schreef:Bedankt weer voor deze info ik heb echt alle mogelijke settings geprobeerd nu in deze ruimte
en het blijft zoals het is, zou het kunnen zijn dat mijn monitoren te groot zijn voor mijn ruimte?
Of heeft dat geen impact op staande golven in een kleine ruimte?


Gr kevin


de variabelen bij staande golven zijn de grootte (en vorm) van je ruimte en de frequentie van de golf. Grootte van de monitors verandert daar niets aan.
kevin1979
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 11 feb 2015 15:03

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door kevin1979 »

bedankt voor je feedback :-) denk dat er dan maar 1 ding op zit en dat is mn kelderbox gaan verbouwen dan denk ik ,dat is een ruimte van 4,50 bij 4,00 met 2 hele kleine ramen van 40 cm bij 30 cm ende ruimte is ongeveer 2 meter hoog,ik zit nu in een langwerpige kamer van 2,00 bij 3,10 en krijg het hier gewoon echt niet voor elkaar:-(
Gebruikersavatar
Rick
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do 07 feb 2008 17:47
Locatie: Almelo/Enschede

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door Rick »

Akoestiek is een hele uitdaging! Aan de andere kant zijn er heel veel studio's waar de akoestiek echt niet optimaal is maar waar toch goed wordt geproduceerd.
At times... When the music ends... I remain... To listen
in to the sun
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 jun 2020 17:37

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door in to the sun »

Het is handig om met een meetmicrofoon te checken wat de beste plek in de ruimte is. Je kan hier rew voor gebruiken.
Gebruikersavatar
Fred-E Skywalker
Moderator
Moderator
Berichten: 5534
Lid geworden op: di 16 sep 2008 0:13
Soundcloud: www.soundcloud.com/fred-e-skywalker
Locatie: Groningen.
Contacteer:

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door Fred-E Skywalker »

in to the sun schreef: do 04 jun 2020 18:41 Het is handig om met een meetmicrofoon te checken wat de beste plek in de ruimte is. Je kan hier rew voor gebruiken.
Mooie tip!

Goeds.

-FS-
Bezoek website: www.fredvdwerf.nl
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door Scopes »

Rick schreef: ma 20 jul 2015 19:37 Akoestiek is een hele uitdaging! Aan de andere kant zijn er heel veel studio's waar de akoestiek echt niet optimaal is maar waar toch goed wordt geproduceerd.
Wat in mijn ogen nog geen excuses zijn om dit achterwege te laten. Stel: Je hebt ontzettend veel geld geïnvesteerd in een goed setje monitoren, maar zonder een goede akoestiek in je ruimte heb je nooit een accurate afluistering. Vanuit dat oogpunt is goede akoestiek nog belangrijker dan je monitoren.
Ik snap dat het vaak (meestal) niet haalbaar is om het perfect te krijgen. Ik bedoel, mijn studiootje is ook niet perfect. Maar ik heb wel mijn best gedaan om de akoestiek op mijn luisterpositie toch zo goed mogelijk te krijgen. En heb nog wat verbeteringen in de planning staan.
Ook is het financieel voor vele mensen niet altijd haalbaar, maar als je een beetje handig bent kan je met een paar latjes hout en rockwool al een paar leuke diffusor panelen maken. Scheelt al een hoop reflecties op deze manier.
Gebruikersavatar
Fred-E Skywalker
Moderator
Moderator
Berichten: 5534
Lid geworden op: di 16 sep 2008 0:13
Soundcloud: www.soundcloud.com/fred-e-skywalker
Locatie: Groningen.
Contacteer:

Re: [Artikel] Akoestische behandeling van je kamer

Ongelezen bericht door Fred-E Skywalker »

Interessant Scopes!

-FS-
Bezoek website: www.fredvdwerf.nl
Plaats reactie