track op 0 db klinkt nog steeds zacht?

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Re: track op 0 db klinkt nog steeds zacht?

Ongelezen bericht door Scopes »

Voor broadcast idd. Itunes en spotify doen er ook aan mee (met hun eigen algoritmes dacht ik). In de clubs en op soundcloud zal het idd zachter klinken t.o.v. andere tracks. -10 dB a -11dB is ook hard zat naar mijn mening en je behoud je dynamiek ook nog redelijk.
jordan5
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: za 17 mei 2014 23:37
Locatie: Vlissingen

Re: track op 0 db klinkt nog steeds zacht?

Ongelezen bericht door jordan5 »

Ik heb inderdaad ook met zulke meters zitten luisteren, maar als ik een nummer van bijvoorbeeld Spinnin luister is de rms vaak wel rond de -7 hoor! volgens mij als je track zachter is kan je hem zowat niet draaien omdat al die andere tracks harder gaan? of is dit niet zo?
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: track op 0 db klinkt nog steeds zacht?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

ja maar hier licht het probleem ook 90 db in een zou in een normaal cafe/kroeg hard genoeg zijn. op dat volume heb je genoeg ruimte het bij te stellen. nu staat alles op zn hardt en klinkt een track met een rms van 7 idd een stuk harder..

hier is die meter van manducator ook goed voor. dan ga je het tegenovergestelde krijgen. dan hoor je ineens dat die nummers niet perse harder zijn maar enkel platter. MJ klinkt dan een stuk helderder als een spinnin record en zelfs harder
Gebruikersavatar
Rick
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do 07 feb 2008 17:47
Locatie: Almelo/Enschede

Re: track op 0 db klinkt nog steeds zacht?

Ongelezen bericht door Rick »

Ik gebruik zelf TT dynamic range, en heel veel tracks zitten echt zo rond de -6 tot zelfs -4! Vooral bij EDM natuurlijk, dan moet je track er ook wel op gebouwd zijn (weinig elementen). Ik vind het vooral bij Trance knap dat het redelijk hard gaat maar dat er toch voldoende dynamiek in blijft. Ik luister zelf via de gratis versie naar Spotify en merk dan ook dat de meeste tracks niet zo hard klinken (kwaliteit is ook veel lager natuurlijk).
Maar om andere tracks toch een beetje te kunnen bijbenen neig ik toch al vaak naar -6 a -7.

Betreft radio, ik ben een keer in de studio van 3fm geweest en zag dat er daar nog een aantal diamantjes overeen gaan. Op bepaalde settings zodat alles net ff wat lekkerder klinkt, degene die daar daar over ging wist mij niet zo 1,2,3 te vertellen waarom tracks op de radio veel minder vervormen en je de boel harder kan zetten (nooit opgevallen?)
At times... When the music ends... I remain... To listen
Plaats reactie