Opleidingen / school tot procuder

Discussieer hier over muziek.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door MvR »

CombatArnie schreef:Waarom volgen jullie lessen, Het is met muziek extreem moeilijk om er tussen te komen. Of wil je gaan werken voor een bedrijf oid?


Ja, dit.

Maar we leren vooral de ins en outs van een muziekproductie maken. Veel theorie over van alles wat met geluid te maken heeft, niet alleen productie dus. Ook leren we live sound te mixen, zodat je daar eventueel in zou kunnen gaan werken. Je leert over akoestiek en isolatie, over arrangeren, over copyright, over netwerken en jezelf in de markt zetten, over microfoons en speakers, over studio opnames met een band enzovoort. Zéér leerzaam en zeer interessant, ook als je niet per se "groot" wilt worden in de muziek.
CombatArnie
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 19:38

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door CombatArnie »

ja zeker interessant dan. Als je er diep in wilt gaan
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door MvR »

zeker weten!
Gebruikersavatar
abelvanmierlo
Fruity King
Fruity King
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 24 aug 2008 10:21
Locatie: Waalwijk

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door abelvanmierlo »

Ik denk dat je op zo'n school best veel leert. Zag laatst een opleiding waar je routing en alles van massive leert.
"If you're young, a male and drink wine you're experimental. But when you're middle aged, a male and drink wine you're just gay." ~Abel van Mierlo
Han solo
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 okt 2016 14:09

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door Han solo »

Gevoel voor muziek is belangrijk.
Ritme is belangrijk.
Uithouding vermogen heb je nodig om je geduld de baas te zijn.
En weten wat de jeugd nu wil.
Met een opleiding leer je alleen alles uit je verlengstuk te halen denk ik.
Ik kijk naar mijn zelf en wat ik mooi vind en vraag veel feedback aan andere daar leer je alleen maar van.!!
De wereld is niet eerlijk maar wen er maar aan gewoon hard werken niet bang zijn.
Wees creatief.
blackdragon
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:20
Soundcloud: https://soundcloud.com/black000dragon
Contacteer:

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door blackdragon »

MvR schreef:zo'n opleiding gaat je niet de nieuwe Martin Garrix maken. daar zorg je uiteindelijk zelf voor. wat zij je wel leren is alle theorie en praktijk die nodig is om zelf die stap te maken. dat houdt dus in:

leren professioneel produceren, ook stijlen die je zelf niet leuk vindt (leer je het meest van imo)

leren in de muziekbusiness te werken. hoe contacten te leggen etc.

leren samen werken met allerlei mensen in de muziekwereld.



er is weinig werk en een laag toelatingspercentage, dus als er iets is waar je óók toekomst in ziet, raad ik zeer aan gewoon dat te doen. ben je echt goed in de muziek, dan kom je er vanzelf wel.

PS: heb me zelf aangemeld voor de Herman Brood Academie, nadat ik gestopt was met mijn HBO opleiding (heb wel een Propedeuse behaald) dus het is eigenlijk onwijs hypocriet wat ik zeg. maar voor de meeste mensen gaat t wel op. eind mei hoor ik of ik door de eerste ronde ben.




Ik ben ook wel geïnteresseerd in de Herman Brood, maar ik heb daar gehoord dat je met Fl Studio niet word toegelaten... nouja, er is nog wat onduidelijkheid daar in. Maar weet jij dat of dat je met Fl Studio word toegelaten?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door MvR »

ze laten je wel toe, maar ze willen dat je zo snel mogelijk naar Logic gaat. (of Pro Tools, Cubase etc. de "gevestigde orde". beetje bullshit. die school ook trouwens.
Gebruikersavatar
marks
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1552
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 12:19
Soundcloud: Arksss
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door marks »

Tis een beetje een oudere topic, maar vond het wel goed om te lezen.

Momenteel ben ik aan het afstuderen en waarschijnlijk heb ik voor de kerst sowieso mijn papiertje binnen voor mijn MBO 4 diploma.
Nou heb ik een 24 uurs contract lopen bij een bedrijf en er is daar wel een kans voor dat ik een 24 uurs contract hou.

Muziek is voor mij altijd iets meer dan een hobby geweest maar nooit iets waar ik grote stappen mee kon maken.
Maar nog steeds heb ik er veel plezier mee en schuif ik er door slechte hobbys aan de kant (zoals gamen eigenlijk).

Nou doordat ik mijn mbo 4 heb en er een wereld voor mij open gaat (hbo) en ik zoals het nu lijkt niet verder wil studeren in het gene wat ik nu doe (omdat ik mijn huidige functie wel prima vindt), zit ik te denken om toch een opleiding te doen in de richting van produceren.

Nu is mijn vraag wat is jullie mening over een muziek opleiding (met nadruk op alles wat rond produceren heen hangt) en hebben jullie daar ervaring mee?

Edit: ervaring met cursussen en lessen mag natuurlijk ook genoemd worden
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door MvR »

www.soundeducation.nl

zelf gevolgd afgelopen jaar en een dikke, dikke aanrader!
Gebruikersavatar
marks
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1552
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 12:19
Soundcloud: Arksss
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door marks »

Ah ik zag hem voorbij komen, alles klinkt mij goed in de oren, behalve de reistijd.
Maar goed Amsterdam is ongeveer even lang als Utrecht voor mij, de dichtstbijzijnde is Apeldoorn wat ik heb gezien en dat is alsnog iets van 45 minuten dus die dikke 1:15 uur maakt mij dan opzich ook niet uit.

En volgensmij kan het alleen vanaf september, alleen dan ben ik nog net niet klaar met de opleiding.

Heb jij er zelf veel belasting aan gehad (veel huiswerk, veel theorie moeten onthouden en opschrijven)?
Ik kan me best voorstellen dat in de avonden je best wel moe kan zijn.

Is overigens FL Studio daar optimaal, of maakt het daar niet uit.
Aan gezien sommige genres gedomineerd zijn door andere daws.

Best veel vragen hoop niet dat ik je overval ;)
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door MvR »

Ik kom morgen even op alles terug! cool?
Gebruikersavatar
marks
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1552
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 12:19
Soundcloud: Arksss
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door marks »

MvR schreef:Ik kom morgen even op alles terug! cool?

Top!
Ik kan ook best veel op de site vinden overigens.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door MvR »

marks schreef:Ah ik zag hem voorbij komen, alles klinkt mij goed in de oren, behalve de reistijd.
Maar goed Amsterdam is ongeveer even lang als Utrecht voor mij, de dichtstbijzijnde is Apeldoorn wat ik heb gezien en dat is alsnog iets van 45 minuten dus die dikke 1:15 uur maakt mij dan opzich ook niet uit.

En volgensmij kan het alleen vanaf september, alleen dan ben ik nog net niet klaar met de opleiding.

Heb jij er zelf veel belasting aan gehad (veel huiswerk, veel theorie moeten onthouden en opschrijven)?
Ik kan me best voorstellen dat in de avonden je best wel moe kan zijn.

Is overigens FL Studio daar optimaal, of maakt het daar niet uit.
Aan gezien sommige genres gedomineerd zijn door andere daws.

Best veel vragen hoop niet dat ik je overval ;)


Ok ik zou hier op terugkomen:

Er kwamen bij mij vorig jaar mensen uit Groningen, die gingen dan met elkaar reizen en maakten er wat leuks van. (vooraf samen muziek maken of ergens wat eten ofzo) Met een beetje mazzel zit er ook iemand die uit jouw regio komt.

Het nieuwe jaar start in september, maar het is maar 1 avond per week hè, dat valt te combineren met alles. Sommigen hadden een 9 tot 5 baan en konden dit er gewoon bij doen.

Ik heb zelf niet veel belasting eraan gehad, maar dat komt omdat ik veel al zelf wist. In het begin is het veel theorie, maar de lessen worden ook opgenomen (in audio en soms video) dus je kan het altijd terugluisteren. Ook is er een week e-mail met extra informatie en krijg je een grote map waar alle theorie ingaat. Het huiswerk is normaal gesproken een vragenlijst van 20 vragen en door het hele jaar heen zitten daar meerdere praktijkopdrachten tussen. Luistertesten, mixopdrachtjes etc. Ben je maximaal 15 uur in de week mee kwijt.

FL Studio was vorig jaar bij mij één van de meest gebruikte DAWs, al worden de lessen zelf meestal in Cubase getoond. Je kan ook extra lessen krijgen in andere DAWs. Ik heb bijvoorbeeld Pro Tools geleerd. Scopes, onze andere mod hier op dit forum geeft trouwens les in FL Studio daar!
Gebruikersavatar
marks
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1552
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 12:19
Soundcloud: Arksss
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Opleidingen / school tot procuder

Ongelezen bericht door marks »

MvR schreef:Er kwamen bij mij vorig jaar mensen uit Groningen, die gingen dan met elkaar reizen en maakten er wat leuks van. (vooraf samen muziek maken of ergens wat eten ofzo) Met een beetje mazzel zit er ook iemand die uit jouw regio komt.


Ah cool, gelukkig ben ik met de auto, maar misschien kan ik nog wat vrienden overtuigen haha.

MvR schreef:Het nieuwe jaar start in september, maar het is maar 1 avond per week hè, dat valt te combineren met alles. Sommigen hadden een 9 tot 5 baan en konden dit er gewoon bij doen.

Ik heb zelf niet veel belasting eraan gehad, maar dat komt omdat ik veel al zelf wist. In het begin is het veel theorie, maar de lessen worden ook opgenomen (in audio en soms video) dus je kan het altijd terugluisteren. Ook is er een week e-mail met extra informatie en krijg je een grote map waar alle theorie ingaat. Het huiswerk is normaal gesproken een vragenlijst van 20 vragen en door het hele jaar heen zitten daar meerdere praktijkopdrachten tussen. Luistertesten, mixopdrachtjes etc. Ben je maximaal 15 uur in de week mee kwijt.


Thanks hiervoor, misschien dat ik mij dit jaar nog snel kan inschrijven als het nog niet vol is, of op de wachtlijst komen.
Dit betekend voor mij dat ik het naast werken en studeren mogelijk kan doen.

MvR schreef:FL Studio was vorig jaar bij mij één van de meest gebruikte DAWs, al worden de lessen zelf meestal in Cubase getoond. Je kan ook extra lessen krijgen in andere DAWs. Ik heb bijvoorbeeld Pro Tools geleerd. Scopes, onze andere mod hier op dit forum geeft trouwens les in FL Studio daar!


Tof, ik heb altijd al een eeuwige interresse in Ableton gehad (ik denk terrecht ook als ik mensen er in zie werken en mijn scarlet demo probeer).

Maar uiteindelijk komen de plugins toch op het zelfde neer, dus dat zal wel los lopen.

Thanks voor de insight Mark!
Plaats reactie