hoe hoog kom jij?

Post hier alles wat niet in de andere categorieën thuishoort.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Ieder jaar laat ik ee audiogram van mn gehoor maken en daar komt altijd uit dat het nog goed is. echter de test gaat tot 8khz.
links merk ik dat ik gewoon niet hoog meer kan horen boven 13k echt een groot verschil tussen links en rechts

testen jullie dit wel eens...w at levert dit mij altijd stress op
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door MvR »

18,5 kHz met een dip op 6kHz in mijn rechteroor. Goed genoeg. Heb een professionele hoortest laten doen tijdens mijn opleiding.

EDIT: 1kHz dip in mijn linkeroor dus. even opgezocht.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

en was die test ook tot 8khz? of is dat die test waaruit 18.5 uitkwam?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door MvR »

Bon Jarno schreef:en was die test ook tot 8khz? of is dat die test waaruit 18.5 uitkwam?


Nee die test ging tot 20kHz.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

dat bedoel ik ook.. is wel interessant dit zie je nl niet vaak meestal gaan ze uit van een standaard deviatie van de gemeten tonen tot 8khz omdat daarboven moeilijk te testen is
is dit ook allemaal in een audiogram opgenomen?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door MvR »

Ja
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

weet je dan ook het aangeboden aantal db's op bijv 16 k?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door MvR »

Bon Jarno schreef:weet je dan ook het aangeboden aantal db's op bijv 16 k?


de test werkte als volgt. ik kreeg tonen te horen op verschillend volume. soms 1 keer, soms 5 keer achter elkaar precies hetzelfde toontje op hetzelfde volume. om dus alles willekeurig te houden. het volume waarop de tonen werden afgespeeld konden tussen de -40dB SPL en 0 dB SPL zitten (ligt er dus even aan hoe hard de koptelefoon stond, dat weet ik niet)

ik heb mijn audiogram er even bijgepakt en blijkbaar heb ik in mijn linkeroor op 1kHz een dip van 18 dB SPL. verder een gemiddeld gehoorverlies van 5 dB SPL (op mijn leeftijd, toen 23, vaak al zo'n 10 of 15) en in het tophoog gemiddeld 20 dB SPL verlies met een max gehoor tot 18,5 kHZ dus. de meeste mensen van 24 horen al niet meer boven de 17 of zelfs 15 kHz.

Ik ben nu 1,5 jaar verder en ik neem aan dat mijn tophoog weer wat afgenomen is. dus eigenlijk loog ik, want ik gebruikte oude resultaten. maar voor mijn gevoel hoor ik even goed nog in het hoog.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: hoe hoog kom jij?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

interessant onderwerp en het zou ook een belangrijk onderwerp voor andere (hobby of professionele) producers! mooi dat je wat over je audiogram wilde vertellen!

Wij komen er natuurlijk eerder achter als het iets minder word. Ikzelf heb links een iets minder gehoor het loopt wat schuin af (maar ik zit nog wel in het normale gebied) het loopt vanaf 2 k naar 8 khz af tot en met 10 decibel (tot en met 20 valt onder geen tot licht verlies)
op 1 k zit ik met beide oren iets boven gemiddeld dus onder de 0 db. Ik hoop nog lang te kunnen genieten van muziek, daarom meet ik vaak hoe hard het geluid staat. ik probeer niet boven 78 db(c) op luister positie te komen. ik schrik er best wel van hoeveel producers schade zeggen te hebben. Durf ook bijna niet maarja wil ook geen zombie worden

een dikke 10 jaar terug wist ik niets van gehoorschade en heb ik een x voor een set boxen gezeten in de kuip. dat ging nie helemaal lekker daar heb ik zeker wat schade opgelopen.
Plaats reactie