Hoi Fred en iedereen hier op NFF,
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik berichten heb gepost op het forum, maar ik vind het heel erg fijn dat dit forum zo boordevol met informatie staat waar je ook echt heel veel van kan leren. Mede dankzij dit forum en andere (ervaren) muzikanten heb ik mezelf heel erg kunnen ontwikkelen in FL Studio en zelfs vandaag de dag vind ik nog heel veel informatie die me nog steeds op weg helpen. Overigens voel ik ook nog dat er nog wel een weg te gaan is om nog steeds hier en daar wat te verbeteren, vooral als ik mijn materiaal vergelijk met andere (enorm ervaren) muzikanten. Het zijn soms van die kleine dingetjes die het verschil maken, maar wel zo'n verschil die je ook echt enorm kunnen verbeteren zodat je muziek nog beter aan te horen is voor anderen. Zoals ik al verteld heb in mijn vorige berichtje hier, ik gebruik FL Studio al vanaf 2001, maar als ik echt heel eerlijk ben, heb ik zelf echt het idee dat ik pas echt nog meer tevreden ben gaan worden met mijn muziek na 2013 zo ongeveer. Gewoon omdat sinds die tijd de dingen toch wat vloeiender gaan dan voorheen. Neemt niet weg dat het voorheen ook best lekker ging, maar heb het idee dat ik eerder wat meer aan het rommelen was en dat ik sinds 2013 mezelf toch wat meer completer heb kunnen maken. Je leert toch meer inzicht te krijgen voor jezelf en je gehoor zo te trainen dat je echt weet wat je doet, iets wat in het begin vooral een hele opgave kan zijn en dat doe je niet even zo in een paar weekjes of maanden. Daar is gewoon echt heel veel meer tijd voor nodig dan we allemaal weleens denken of ook maar gedacht hebben.
Fred-E Skywalker schreef:
Heb je volgens mij per toeval ontdekt op Soundcloud.
Ah! Weet ik dat ook weer! Heb me weleens af zitten vragen van heb je me nou ontdekt via NFF of SoundCloud of via beiden?...

Maar nu is het antwoord wel duidelijk, hahahaha!
Ik vind eigenlijk dat je productietechnisch een stuk sterker bent dan ikzelf.
Dank je voor je compliment. Zelf denk ik ook best dat ik de techniek ook best wel goed beheers, maar vaak leg ik mijn producties toch naast die van anderen en als ik dan een vergelijking maak, dan hoor ik toch wel dat er nog steeds punten te behalen vallen. Ook met de afmix en mastering zal ik het nog wat beter moeten doen. Snap wel steeds meer hoe het werkt, maar daarnaast sla ik toch nog steeds weleens regelmatig de plank mis. Er wordt hier ook veelal gezegd dat dat een punt is waar mega veel tijd en geduld voor nodig is voordat je dat echt goed kunt gaan doen en daar heeft men wel heel erg groot gelijk in. Ik zag ergens ook dat MvR zei dat er een boek van 120 paginas dik was, alleen over het masteren en dat geloof ik best wel. Merk het ook doordat ik nog steeds tegen dingen aanloop wat betreft het afmixen en masteren. Verder volg ik ook nog steeds tutorials via YouTube of andere verschillende bronnen waar veel goede en duidelijke informatie staat en verder lees ik nog steeds altijd mee op dit forum ondanks ik niet altijd volop berichten heb gepost.
Mooie insteek! Kan ik nog wat van leren. Ook ik moet eigenlijk wat meer doen met de opbouwende kritiek die ik hier krijg op mijn tracks. Heb al een paar tips van Gloomy toegepast.
Opbouwende kritieken is iets waar we allemaal niet zonder mee kunnen. Tenminste, op het moment dat ik tips krijg, krijg ik ook echt zin om het nog beter te gaan doen en mijn muziek nog meer richting te geven. Veelal leer je het ook door het te doen, maar we hebben allemaal weleens van die punten te benoemen naar elkaar toe en uiteindelijk kan je er alleen maar nog beter van worden. Ik ben ook niet gauw zomaar meteen tevreden over mijn werk. Wil niet zeggen dat ik het superslecht doe, maar ik merk het met name ondanks de sterke punten, dat ik vandaag de dag nog steeds dingen bij leer. Overigens raak je nooit uitgeleerd in het algemeen, maar datzelfde geldt ook wel met muziek maken. En ja, Gloomy heeft ook altijd zo'n goeie kijk op muziek maken dat hij ook zeker weet waar hij over praat. Ben ook erg superblij met de tips die ik al reeds van hem heb gekregen.
En trouwens, noem mij maar gewoon Laurens. Gabbie9381 is gewoon een gemakkelijke nickname die ik aannam in het verleden omdat ik binnen no time een naam wilde bedenken en toepassen op diverse sites waar ik lid van ben/was. Tegenwoordig ga ik gewoon onder mijn echte naam Laurens Schutze wat ook mijn echte voor-en achternaam zijn, haha!

(Ik log natuurlijk momenteel nog wel steeds in onder Gabbie9381, maar dat maakt niet uit.)
Sorry voor de inmiddels lange tekst al weer, maar als het om muziek maken gaat, dan heb ik het er graag uitgebreid over. Voor de rest zal ik nog wel weer wat van me laten horen in de komende tijden. Bedankt voor je bericht en natuurlijk de rest die me al reeds feedback hebben gegeven in het verleden, ook nog bedankt daarvoor. Much appreciated as always!
Vriendelijke groeten,
Laurens