[Artikel] EQ altijd handig

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Asbak
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 02 mei 2006 20:26
Locatie: Leiden

[Artikel] EQ altijd handig

Ongelezen bericht door Asbak »

Equalizing the Drums - Issue: April 2005

by Tim Crich

Last time we conquered microphone setup of the drums, now let’s look at equalizing those drum sounds. Equalizing drum tracks can be tricky because you don’t know how the rest of the tracks will sound until mix time. Equalization, or simply EQ, is often used in tandem with compression or limiting. Drums are often the pillars of a song, and must be sturdy enough to carry the load. Equalization and compression can bring out the natural crack and boom.

When getting drum sounds, set the monitor mix at a reasonable level. If the drums sound full and clear at a lower level, imagine how great they’ll sound when the volume is turned up. Plus low drum levels delay ear fatigue.

Don’t set the equalization and then leave it, but tweak the sounds with other instruments in the monitor mix. For example, if you are adding 5 kHz on the snare, check that you aren’t also adding 5 kHz on the guitar, the bass and the kick drum, or all will lose distinction.

Of course, the following are for reference only, and every situation is different. No matter what your settings are, they will change when the rest of the instruments are introduced into the mix.

Kick Drum Equalization
Proper Q settings can help define each drum by minimizing frequency overlap.

Starting points might be:
· Pull below 40 Hz.
· Boost around 60-100 Hz to bring out the thud of the kick, maybe even lower in certain circumstances such as some dance mixes. Set the kick drum frequencies in tandem with the settings on the bass guitar. These two instruments carry the low end of the song and each should be distinct. Add a frequency on one and pull the same frequency on the other. Note that a tight kick skin won’t have the low end of a looser skin.
· Pull around 164 Hz in the kick drum to bring clarity to the bass track. 164 Hz is a harmonic of the bass guitar’s fundamental low E note, 41 Hz.
· Add up to 200 Hz for body and fullness. Watch overlap.
· Pull from 200-600 Hz or higher to remove unwanted cloudiness and to open room for other instruments.
· Boost around 2.5-5 kHz for solid thwack.
· Boost at 5-8 kHz for crispness or a clicky sound. With faster tempo songs, the kick may need more click to be heard, while slower tempo songs leave room to allow solid lows to come through.
· Pull 8 kHz and up. These frequencies contribute little. Pulling them won’t affect the sound much and may reduce hiss.

Snare Drum Equalization
· Roll off up to 100 Hz to reduce muddiness.
· Boost somewhere between 100-300 Hz for the body of the snare drum to come through.
· Boost somewhere between or around 500 Hz-1 kHz for that nice woody crack sound.
· Boost around 1 kHz for a “tink� sound.
· Boost between 5-10 kHz for crispness.

Tim Crich wrote the bestseller Assistant Engineers Handbook. He has over 20 years of experience in the recording studio, and has worked on records by Rolling Stones, Bob Dylan, John Lennon, KISS, Billy Joel, Bryan Adams, Cher, Bon Jovi and many more. This article is excerpted with permission from his new book Recording Tips For Engineers, available through www.musicbooksplus.com. For more information, see www.aehandbook.com.

Het is wel engels maar dat mag geen probleem zijn denk ik.

Edit: Stickeyed
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Om het topic wat aan te vullen een (lichtjes omgeschreven) stukje tekst van ACL:


EQ'en is een kwestie van bezig zijn en goed je oren gebruiken. Iedereen benadert het anders en er is niet per definitie een goeie of slechte manier. Je bepaalt altijd zelf nog wat je mooi vindt klinken. Er zijn wel een aantal punten die je als richtlijn kunt gebruiken..


- Vraag jezelf af wat je ermee wilt bereiken en ga niet als een gek EQ toepassen.

- Leer je monitoren kennen.

- Minder is (vaak) beter, tenzij het nodig is voor creatieve doeleinden.

- Als je een geluid goed vindt klinken, EQ dan niet of heel weinig. Met teveel EQ loopt je mix vol en klinkt het waarschijnlijk niet meer.

- Boost je ergens, cut dan ergens anders. Laat niet teveel sounds in hetzelfde frequentiegebied zitten.

- Haal zoveel mogelijk frequenties weg die niet in een sound thuishoren (cut bijvoorbeeld de lage freqeunties van een clap. Je hoort ze misschien niet, maar in de mix kunnen ze de lage freq van de baslijn of kick in de weg zitten.)

- Luister af en toe het geluid met de EQ uit en dan weer aan, zodat je kan horen wat je veranderd hebt. Vraag je af of het echt beter wordt.

- Als een geluid niet in de mix past, dan past het niet. Probeer het niet in de mix te EQen, maar vervang het met een ander geluid. Dat wil vaak al helpen.

- Weet wat het frequentiebereik is en waar de verschillende instrumenten, vocalen, etc thuis horen. De frequentiebanden zijn ongeveer zo in te delen:

Laag --------- 0 - 50 Hz
Mid laag ----- 50 - 250 Hz
Laag mid ---- 250 - 800 Hz
Mid ----------- 800 - 2000 Hz
Hoog mid ---- 2000 - 5000 Hz
Mid hoog ---- 5000 - 9000 Hz
Hoog --------- 9000 - 20000 Hz



Zie ook dit tabelletje van Jesse als richtlijn voor Trance elementen:

Bassdrum ---------------------- 20 Hz - 150 Hz
Bass ---------------------------- 60 Hz - 250 Hz
Vocals -------------------------- 200 Hz - 10000 Hz
Percussion --------------------- 250 Hz - 650 Hz
Leadsound --------------------- 250 Hz - 12000
Pad / Background ------------- 250 Hz - 2500 Hz
OHH / CHH / Crash / Ride --- 400 Hz - 16000 Hz
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Jesse
Admin & Remix Master
Admin & Remix Master
Berichten: 4045
Lid geworden op: di 17 jan 2006 14:01
Soundcloud: https://https://soundcloud.com/questiz
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jesse »

Dank u zeer voor de aanvulling Maxim. :)
Gebruikersavatar
plieuw
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 253
Lid geworden op: za 13 okt 2007 12:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door plieuw »

en vooral cutten en zo min mogenlijk boosten.
Gebruikersavatar
Michiel
Master of Percussion & Chillout
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 jun 2006 20:38
Locatie: Achterhoek

Ongelezen bericht door Michiel »

plieuw schreef:en vooral cutten en zo min mogenlijk boosten.


Daar gaat dit goed op in:

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93715
Afbeelding
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

hoe zet ik de ferquentie goed dan hoe kan ik een geluid bijv op 50hrz zetten? en hoe zie ik wat een gelui voor ferquentie heeft
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

sorry 2 keer achter elkaar..
is het verstandig dit 'tussendoor' te doen. of als je song af is?
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

melody youngsters schreef:hoe kan ik een geluid bijv op 50hrz zetten?


Als je dat doet hoor je alleen een zoem van 50hz, ik geloof niet dat je de theorie achter 'geluid' überhaupt wel helemaal snapt. Een geluid bestaat meestal uit heel veel verschillende frequenties met ieder verschillende volumeverlopen, een geluid dan op 1 frequentie zetten haalt dus ongeveer 99.99% van de rest van het geluid weg.

Je kunt rond de 50hz boosten door de Parametric EQ te nemen en aan de 'grote' knop te draaien totdat er linksboven in Flp "50hz" staat. Ik denk dat het voor jou verstandig is eens de handleiding erbij te pakken en je wat in te lezen over de Pmt. EQ in Flp.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

sorry ik weet dak noob ben maar kan iemand mij uitleggen hoe ik de tabbelletjes van maz en jesse kan 'gebruiken" bij bassdrum staat bijv 50--150hrz houd dat in dat ik alleen aan die band moet zitten nee toch
Gebruikersavatar
Asbak
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 02 mei 2006 20:26
Locatie: Leiden

Ongelezen bericht door Asbak »

Je moet het meer zien als richtlijnen, afwijken is niet per definitie verkeerd. Maar het is wel handig om het schema in je achterhoofd mee te laten wegen. Kortom doe wat goed klinkt, maar zeker als je geen monitors hebt zijn deze schema´s mooi te gebruiken
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

melody youngsters schreef:nee toch


Correct, dat is niet het geval. Die tabelletjes geven aan in welk frequentiebereik die elementen zich over het algemeen grotendeels begeven, de tabelletjes zijn dus handig om als richtlijn te gebruiken als je bijvoorbeeld een iets vollere kick wilt, of een iets doffere hat. Dan kun je eens proberen om rond die frequenties te boosten/cutten.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

ja maar begrijp dat schemaatje niet helemaal.
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

ooo --> vooral op die en de anderen iets bijwerken?
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Juist, het schemaatje geeft een indicatie van welke frequenties je over het algemeen het beste kunt versterken/verzachten als je een bepaald elementen meer naar de voorgrond wilt halen of naar de achtergrond wilt brengen. Je kunt het ook gebruiken bij het afmixen om alles wat 'schoner' te maken door bijvoorbeeld de frequenties lager dan 250 Hz. bij je percussie en lead weg te halen zodat zij de bas minder verstoren.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Asbak
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 02 mei 2006 20:26
Locatie: Leiden

Ongelezen bericht door Asbak »

Maz schreef:Je kunt het ook gebruiken bij het afmixen om alles wat 'schoner' te maken door bijvoorbeeld de frequenties lager dan 250 Hz. bij je percussie en lead weg te halen zodat zij de bas minder verstoren.


ik doe dit altijd, is het niet gewoon noodzakelijk om alle frequenties te cutten die je niet "gebruikt"?
Plaats reactie