Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz.)

Discussieer hier over muziek.
Gebruikersavatar
Jesse
Admin & Remix Master
Admin & Remix Master
Berichten: 4045
Lid geworden op: di 17 jan 2006 14:01
Soundcloud: https://https://soundcloud.com/questiz
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jesse »

Boss, heb je de afbeeldingen nog ergens? Zoja, zou je ze ff willen her-uploaden naar een site waar ze altijd opblijven? (Imageshack, Tinypic)
Gebruikersavatar
Stan
Admin
Admin
Berichten: 2824
Lid geworden op: do 05 jan 2006 16:23
Locatie: Ospel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stan »

Mail ze maar naar mij, zet ik ze op onze server. Weten we zeker dat de site nooit offline gaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jesse
Admin & Remix Master
Admin & Remix Master
Berichten: 4045
Lid geworden op: di 17 jan 2006 14:01
Soundcloud: https://https://soundcloud.com/questiz
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jesse »

Mag ook (Als Boss nog leeft tenminste :P)
Gebruikersavatar
Yoram
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 20:05
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yoram »

Zo, ik heb net het de eerste paar hoofdstukken gelezen. En het lukt me gelijk om een redelijk klinkende melo te maken! Wat een wereld van verschil. thnks voor de info!!!! :lol:
[url]https://soundcloud.com/yorams[/url]
ndr99
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 04 jun 2008 2:39
Locatie: Breda

Ongelezen bericht door ndr99 »

die link doet et ondertussen niet meer weet iemand een andere link van de eerste post gelijk die basis info??
Gebruikersavatar
Stan
Admin
Admin
Berichten: 2824
Lid geworden op: do 05 jan 2006 16:23
Locatie: Ospel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stan »

Afbeeldingen staan nu op onze eigen server, dus ze gaan niet offline ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jesse
Admin & Remix Master
Admin & Remix Master
Berichten: 4045
Lid geworden op: di 17 jan 2006 14:01
Soundcloud: https://https://soundcloud.com/questiz
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jesse »

Mooi. :)
ndr99
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 04 jun 2008 2:39
Locatie: Breda

Ongelezen bericht door ndr99 »

de link in de 1e post doet het niet meer nogmaals,
heeft iemand misschien die info nog bewaard toevallig??
ik wil deze tut. doornemen maar er staat dat het verstandig is
om eerst de basisinformatie door te nemen maarja :P
greetsss
Bla
Gebruikersavatar
Simon
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 03 jun 2007 13:09
Locatie: Ja
Contacteer:

Re: Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz

Ongelezen bericht door Simon »

Ik dacht nog even een hoofdstukje toe te voegen als het iemand interesseert.

Er staat wel al iets van in de main post, maar ik zal even de harmonische functie van akkoorden uitleggen, omdat het besef ervan heel handig kan zijn bij het maken van een akkoordenschema.

Er zijn eigenlijk drie basisfuncties die een akkoord kan hebben(in de meeste muziek toch): Tonica, Subdominant, Dominant

In de main post staan die respectievelijk aangeduid als akkoordentrappen I, IV, en V.

Tonica(I) = het akkoord met dezelfde naam als de toonladder. bv in C majeur, is de eerste toontrap(graad) het akkoord C majeur(of gewoon 'C'). Dit is het meest stabiele akkoord dat je zal tegenkomen in de muziek die je maakt. De meeste muziek begint en eindigt op de Tonica, gewoon omdat dat het beste klinkt. (probeer maar eens een akkoordenschema te maken dat echt 'af' klinkt, ZONDER dat het op die eerste graad eindigt, is niet evident.

Subdominant(IV) = Het akkoord op de vierde graad van de toonladder. bv in Cmajeur is dat het akkoord F(fa la do). De belangrijkste functie van een subdominant is om te dienen als doorgang tussen Tonica en Dominant(zo meteen uitgelegd). Maar dat neemt niet weg dat de subdominant ook een volwaardig zelfstandig akkoord is. Later zal ik aantonen hoe de subdominant die verbinden tussen Tonica en Dominant zo sterk kan maken.

Dominant(V) = Naast de Tonica Hét akkoord van je muziekstuk. Dit is het akkoord op de vijfde toontrap. In Cmajeur is dat G.
Belangrijk om op te merken is dat zowel in grote als in kleine toonladders, de Dominant in zijn basisvorm ALTIJD een majeur akkoord is. Zo belangrijk is hij! De dominant is een soort tegenhanger van je tonica. In feite is eender welk muziekstuk terug te brengen op een constante afwisseling tussen Tonica en Dominant. bijvoorbeeld in het liedje broeder jacob, heb je enkel de akkoorden I en V.

Ja maar Simon, met al je geleuter, wat is hier nu de point van? Ik zal het je zeggen.
In het begin zei ik dat ALLE akkoorden die je ooit zou kunnen bedenken, Tonica, Subdominant of Dominant genoemd kunnen worden.
Deze functie is niet uitsluitend weggelegd voor I, IV, V. Ook de akkoorden II, III, VI en VII, kunnen in een van deze categoriën ingedeeld worden.
-de tweede graad = Subdominant
Waarom: kijk naar de toonladder C majeur: de 4de graad is Fa-La-Do, de tweede graad is Re-Fa-La.
Als je goed kijkt, zit er tussen de akkoorden maar 1 noot verschil, namelijk de Re in Re-fa-la is een do in Fa-la-do.
Aangezien deze akkoorden zo gelijkend zijn, is het heel aanvaardbaar, en welklinkend, om Re-Fa-La te beschouwen als hetzelfde als Fa-LA-Do, en dus als subdominant.

-de derde graad = dominant
Opnieuw, kijken naar de akkoorden in C majeur: derde graad is Mi-sol-si, 5de graad is Sol-Si-Re
Opnieuw maar 1 noot verschil, dus zie hierboven voor uitleg.

de zesde graad = tonica
Opnieuw, kijk naar I en VI in C majeur: Do-mi-sol, en La-do-mi, ...

de zevende graad = dominant
Dit is een interessant geval. Je zou gewoon kunnen zeggen dat hier weer hetzelfde van toepassing is, want zeven verschilt inderdaad slechts 1 noot met V. Maar wat meer is, VII kan je beschouwen als een V7 akkoord.

V7 = een vijfde graad, waar een extra noot aan toegevoegd is, namelijk de septiem(in de main post staat uitgelegd wat een septiem is), meestal een kleine septiem. Wat bedoel ik hiermee? Als je Sol-Si-Re hebt, kijk je naar de grondnoot, Sol. daar voeg je dan een septiem aan toe. Als je het uitrekent, is een kleine septiem boven sol, de fa. de septiemversie van Sol-Si-Re is dus Sol-Si-Re-Fa.
Oftewel G7. Het septiemakkoord is werkelijk het mooiste aspect van alles in de muziek, en iedereen heeft het al duizenden keren gehoord. Wat een septiemakkoord zo sterk maakt, is dat het een enorme spanning creëert, die enkel kan opgelost worden door de Tonica. De meest logische opeenvolging is G7 -> I. Maak in Fl maar eens de opeenvolging Sol-si-re-fa -> Sol-Do-Mi. gewoonweg prachtig.

Als we nu eens terug naar onze VII graad kijken: in C is de 7de graad: Si-re-Fa.
De 5de graad van C was Sol-si-re. Als we nu van die 5de graad een septiemakkoord maken, wat altijd een goed idee is, dan wordt dat Sol-Si-Re-Fa. Vergelijk eens Si-re-fa en sol-si-re-fa, en je zal merken dat het hetzelfde is, alleen is de grondnoot van de 5de graad verdwenen. Inderdaad, de 7de graad is een V7 akkoord met verzwegen grondnoot. Daarom is het ook logisch om te zeggen dat een zevende graad eigenlijk een V7 is, en het zo te gebruiken.

Nu dan(ben je nog aan het lezen, opletten hee). WAAR DIENT DIT ALLEMAAL VOOR?????

Veel liedjes bestaan uit 3 verschillende akkoorden, I, IV, en V. een voorbeeld van een typisch akkoordenschema is:
I-IV-I-V-I-IV-V-I.

als je dat volgens functie benoemt, heb je: Tonica-Subdominant-Tonica-Dominant-Tonica-Subdominant-Dominant-Tonica.

als je het zo bekijkt, kan je dan die functies gaan invullen met de alternatieven die ervoor gegeven zijn.
En dan zou je met het zelfde harmonische schema, toch een totaal andere akkoordenprogressie kunnen maken, die veel gevarieerder en origineler klinkt.
vb met het zelfde functieschema:

I-IV-I-V(7)-VI-II(7)-VII-I

Kijken we nog even naar die II7 die ik daar gezet heb: als we nog eens teruggaan naar de akkoorden in C, dan was de 4de graad Fa-La-Do, en de tweede graad Re-fa-la. ik heb toen gezegd dat er maar 1 noot verschil was tussen de twee, en dat ze daarom voor hetzelfde gebruikt kunnen worden.
Maar stel nu dat we van die 2de graad ook een septiemakkoord zouden maken? Dat zou het akkoord re-fa-la-do vormen.
Als je goed kijkt, dan zien we in die 4 noten ook het akkoord Fa-La-Do!! Dus als je van die II een II7 maakt is de gelijkenis met de 4de graad nog sterker. Let wel dat als je een II7 zet, het heel hard aangeraden wordt om er dan een Dominant achter te zetten. (als je zelf wat probeert hoor je wel dat dat erom vraagt).

Dit is gewoon een methode om je akkoorden gevariëerder te maken.

Zo, dat is wat ik zo ongeveer wou zeggen, ik hoop dat het zowat nuttig en interessant en niet te technisch was. Maar het is ongeveer de samenvatting van mijn eerste jaar harmonielessen in Musicologie(echter heel oppervlakkig natuurlijk), en ik wilde het even delen met jullie :)

Als er dingen onduidelijk zijn mag je altijd vragen stellen, en als het nodig is kan ook wel wat fl voorbeelden posten om het duidelijker te maken.
Shut your pompous vortex of overlapping fangs
Da doodle
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 22 mei 2011 21:53

Re: Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz

Ongelezen bericht door Da doodle »

Hulde aan de makers!
Echt een handig stuk tekst hier :)
Enkel doen de afbeeldingen het hier niet ( kan aan mijn pc liggen).
Adriuth
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 aug 2011 12:37

Re: Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz

Ongelezen bericht door Adriuth »

Wat een geweldig topic dit.

Dank aan de makers.

Afbeelding
DJ bigsmille
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 11 mei 2015 21:55

Re: Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz

Ongelezen bericht door DJ bigsmille »

dat is een hap theorie zeg dat krijg je echt niet binnen een middagje in je hoofd .
maar goed dat zijn nou eenmaal dingen waar voor je de tijd voor moet nemen .
bluetypea
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 aug 2015 0:25
Contacteer:

Re: Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz

Ongelezen bericht door bluetypea »

zeer complete uitleg, dank u voor het delen van muziek! Ik verworven kennis! :lol:
Gebruikersavatar
Fred-E Skywalker
Moderator
Moderator
Berichten: 5522
Lid geworden op: di 16 sep 2008 0:13
Soundcloud: www.soundcloud.com/fred-e-skywalker
Locatie: Groningen.
Contacteer:

Re: Muziektheorie voor beginners (akkoorden, toonladders enz

Ongelezen bericht door Fred-E Skywalker »

Mooi topic. Ook nu nog actueel dunkt me. Ben zelf amateur pianist met klassiek piano gehad jaren geleden. Voor de rest autodidact. Melody lukt me vaak wel ..

FS
SOS
SW
Bezoek website: www.fredvdwerf.nl
Plaats reactie