Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds??

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
nickster076
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: do 14 feb 2013 16:03
Locatie: Breda

Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds??

Ongelezen bericht door nickster076 »

ik had een schema'tje op internet gevonden hiervan , weet alleen de link niet meer =

Kick and Snare Compression Settings:
Attack: 1-5ms, Release: 0.2s/Auto, Ratio: 5 – 10:1, Knee: Hard, Gain Reduction: 8-15 db
General Compression Settings:
Attack: Fast, Release: 0.5s/Auto, Ratio: 5:1, Knee: Soft Gain Reduction: 8db
General Mixing Compression Settings:
Attack: Fast, Release: 0.5s/Auto, Ratio: 2 – 5:1, Knee: Soft Gain Reduction: 2-9db
Vocal Compression Settings:
Attack: Fast, Release: 0.5s/Auto, Ratio: 2:5 – 6:1, Knee: Soft, Gain reduction: 5-12dB.
Bass Compression Settings:
Attack: 2-8ms, Release: 0.4s/Auto, Ratio: 7 – 12:1, Knee: Hard, Gain red: 5-13dB

dus als ik het goed begrijp zetten ze compressors op enkele channels, + dan nog eens een compressor op de master ?? ( general mixing compression)
of begrijp ik het hier verkeerd.
Dan heeft elke channel met een compressor nog een op de master die erbij loopt te compressen wat mij overbodig lijkt
geen idee of het een geloofwaardig schema'tje is maar vond het wel leuk om ter sprake te brengen, wat denken jullie ervan ? :)
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door MvR »

ik gebruik ook op bijna elke mixertrack compressie. zo hoef ik op mn master alleen nog maar te limiten. werkt fijner, aangezien ik sommige geluiden harder wil compressen dan andere.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Euphorica »

Wat een onzin schema...Je kan geen compressie settings van een lijstje halen je moet je oren gebruiken, elke sound is anders en daar komt bij dat niet alle muziek hetzelfde tempo heeft dus zullen de juiste settings ook verschillen.
Je kan je beter gaan verdiepen in wat een compressor is en wat het doet daar heb je meer aan dan lijstjes uit je hoofd leren :p
De compressie op de master is in de meeste gevallen heel mild(hooguit 1dB gain reductie) en is om de dynamiek uit te balanceren en de mix te 'lijmen' en dit is niet persee afhankelijk van de hoeveelheid compressors die je in je mix hebt gebruikt.
Je gebruikt compressie waar nodig, of als creatieve tool(NY compressie,sidechain,distortion\kleuring\lofi) dus ja het kan voor komen dat er op alle kanalen inc. master compressie gebruikt word,het kan ook voor komen dat je helemaal geen compressie gebruikt in je mix of dat je vier compressors in je masterchain gebruikt met nog een limiter er achter, alles is mogelijk, je doet wat de sound nodig is.
nickster076
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: do 14 feb 2013 16:03
Locatie: Breda

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door nickster076 »

tnx voor de snelle reacties :)
ik weet dat je oren het uiteindelijk moeten beslissen maar was toch benieuwd of die richtlijnen een BEETJE in de buurt kwamen.
Ik weet wel dat een compressor de dynamiek verminderd zodat de pieken ingedrukt worden of om juist een bepaalde kleur aan een sound te geven , sorry ik ben slecht met woorden.
maar ik vind het toch een tricky iets dat compressen.
Om de dynamiek wat af te zwakken gebruik ik dan een limiter op compress omdat ik de visuele waveform dan kan zien, of zijn er betere opties ?
De fruity compressor misschien handiger als beginner ?
Kzal straks eens een simpele loop maken met een kick+bassline en kijken wat ik eruit kan compressen. ( blijft lastiger)
zo van ... teveel ?? te weinig ?? njah straks ff knallen met de volume voluit wat zelden op mijn adres :P
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Ik compres maar weinig ...ik limit! Of Nou ja ik gebruik een hele fijne limiter met enancher om dingen harder te krijgen
Compressen doe ik wanneer het met eq alleen niet lukt

Maar iedere mix blijft anders natuurlijk
Gebruikersavatar
basboy12
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 15 jun 2012 19:44
Contacteer:

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door basboy12 »

Wat houdt dat compressen nou precies in? Ik weet dat je het op de masterbuss kan gebruiken om de dynamiek te verzwakken of om de mix te 'lijmen'.
Maar ik hoor ook vaak berichten dat er compressie wordt toegepast op een Kick omdat ie dan 'beter in de mix doorkomt'. Heeft dit dan met het iets luidere volume te maken of met een betere attack?
Dus waarom kiezen jullie ervoor om bepaalde instrumenten te compressen?

Groetjes Bas
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Euphorica »

@Bon Jarno:
Je compressed dus juist veel als je limit :p alles boven ratio 10:1 is limiting oftewel zware compressie ;) Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel dB reductie je uiteindelijk gebruikt.
Ik gebruik liever lage ratio's,alleen op de drumbus meestal iets van 8:1,limiting doe ik zelden in de mixfase.

@Basboy:
Compressie is eigenlijk een soort van automatische volumeknop, met de treshold geef je aan bij welk volume de compressor moet gaan werken,met de ratio stel je in hoeveel reductie er op moet treden waneer het volume boven de treshold komt,met de attack stel je in hoe lang de compressor moet wachten voor het volume naar beneden gedrukt word,met de release stel je in hoelang de compressor moet blijven compressen,de makeup gain is om het verloren volume te compenseren.
Zo kun je dus harde passages zachter maken en lijken de zachte passages harder,oftewel je verkleind de dynamiek.
Voorbeeld:
Input gain= +12dB
Treshold= -6dB
Ratio= 2:1

Het volume is nu 18dB boven de treshold en gaat dus verkleind worden met een ratio van 2:1, dus er zal 9dB reductie optreden, je output is nu +3dB.

Simpeler is het niet uit te leggen denk ik :p
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door MvR »

nice! goed uitgelegd ;) ik speel zelf eigenlijk vaak meer met compressors, zonder echt na te denken over ratio's, dB's enz. zolang t maar goed klinkt right! doe ik overigens niet op mn master.
Gebruikersavatar
basboy12
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 15 jun 2012 19:44
Contacteer:

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door basboy12 »

bedankt Euphorica, dus als ik t goed begrijp is het hoofddoel van compressie alleen maar dynamiek te verzwakken?
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Euphorica »

Haha ik zit ook niet letterlijk de gain reductie uit te rekenen hoor(de meeste goede compressors geven het ook leuk weer op een metertje),je moet ook vooral je oren gebruiken en niet te theoretisch gaan denken want dat belemmerd de creativiteit.
Maar het gaat er om dat je de basis van compressors snapt en weet wat het doet en wat er precies gebeurd met het signaal :)

@Basboy:
Dat is niet het doel maar dat is wat het doet, je doel is uiteindelijk dat alles mooi constant blijft klinken en goed door de mix komt,je maakt hoge pieken kleiner dus kun je een sound harder in de mix zetten,in creatief opzicht kun je compressors ook gebruiken om je sound wat karakter of kleur mee te geven.
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door MvR »

oei euph, misschien lesje werkwoordspelling? haha paar dt foutjes, don't sweat it!


iig gebruik ik compressors ook vaak om te shapen en te kleuren.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Euphorica »

Neuh,zolang mijn tekst begrijpelijk en goed leesbaar is ben ik tevreden , en d's en t's deed ik zo'n 14 jaar geleden op school ook al vaak fout dus dat is niet echt meer te veranderen denk ik :p
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Nee compres niet veel want gebruik de limiter niet als limiter :) maar als enancher/dist
Maar oké gebruk wel veel lifters in hele snelle stand om van die uitschieters van3db enz te reduceren
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Lijstje met compressie richtlijnen voor bepaalde sounds?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

Nee compres niet veel want gebruik de limiter niet als limiter :) maar als enancher/dist
Maar oké gebruk wel veel limeters in hele snelle stand om van die uitschieters van3db enz te reduceren. Dus niet veel db reduceren 3 db heel snel...zodat dat geluid niet bijv kijhard over de punch van de kick gaat
Plaats reactie