RMS: RMS (Root Mean Square) is a software-based implementation of an analog style level meter. Using different integration times, you can model popular VU or PPM meters. The RMS meter displays the average level calculated over a short window of time. The RMS meter readout will typically be lower than an equivalent PPM meter (Digital/Analog), since it is averaging peaks into the overall loudness.
Peak: The Peak meter is a fast meter that measures instantaneous maximum sample value OR peak analog waveform values, depending on the "detect inter-sample peaks" checkbox. If you are tracking the peaks for possible clipping the Peak meter is appropriate.
RMS + Peak: This is a combined RMS and Peak meter. This meter displays a lower bright bar representing the average level (RMS) and a higher dimmer bar representing peak level. There is also a moving line above the bar representing the most recent peak level or peak hold.
Kan iemand me eens in't kort en in't Nederlands uitleggen wat het verschil is tussen RMS en de gewone Peak dB meter ?
En hoe komt het dat als mijn peak op 0dB staat, dat de RMS dan bvb op -2 dB staat ? De RMS staat steeds lager als de gewone peak..
Check your RMS level in your mix….lets say the average RMS is -17.34 in your track. We need to get it to -10 or -11 to suitably fit in with other similar songs.
Maar ik heb onlangs een video gezien dat het volume de voorbije decennia beduidend luider is geworden.. Dat zie je aan de wave forms.. vandaag de dag is dat bijna een dikke lijn.. In de jaren 70-80 zag je nog pieken en dalen..
exact. EDM zit tegenwoordig al vaak op -7dB RMS (zeer luid en vermoeiend voor je oren) maar limiters e.d. worden steeds beter en kunnen steeds makkelijker distortion voorkomen waardoor die -7 bereikt kan worden (mits de afmix goed is natuurlijk)
in ieder geval is RMS de gemiddelde loudness en piek de maximale piek die je waveform bereikt. er zijn tracks die constant een peak van 0dB hebben en dus ook constant superluid zijn (en GEEN dynamiek meer over hebben) Skrillex - Rock n Roll is een redelijk goed voorbeeld. check die waveform maar eens.
Idd wat Mark zegt Kan je vertellen dat wat de profs beweren dat je maar 3db mag. Limiten. Een fabeltje is er zijn echt limiters die hard gaan bijv fabfilter.. 7 db reductie daarmee klinkt vaak beter. Als 3 db met voor de limiter allemaal ander hard maak plug-ins
Ik ben nu btw alles opnieuw aan het doen en merk dat hard, Soms juist makkelijker kan zijn om keuzes te maken bijv in de bass als je het hard maakt heb je gewoon geen keuze tussen meer of minder.
Laatst gewijzigd door Bon Jarno op do 10 okt 2013 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.