Allemaal een nummertje masteren?

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door manducator »

Bas,

Jouw versie geeft mij (volgens Voxengo Span Plus) meer dan 2000 clippings. Hij gaat zelfs 2.1 dB in het rood. Ben je zeker dat je een limiter als laatste plugin, je chain hebt staan? Misschein zijn het intersample peaks, maar dat ben ik enkel gewend bij mp3'tjes.

Je hebt ook hersampeld naar 48 kHz, terwijl het origineel 44 kHz is. Is dit met een bepaald doel gedaan?
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door Euphorica »

basboy12 schreef: en t viel me wel op dat de master van Euphorica wat hoog lijkt te missen ten opzichte van de andere masters.


Nee mist geen hoog, de schone mix klinkt digitaal en zelfs wat scherp dus heb het wat analoog\vintage laten klinken qua klank karakter.
Op de dynamische master van Manducator na zijn de andere masters veel te schreeuwerig.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

hm ga er morgen ook is naar kijken ben sowiezo wel benieuwd hoe een mix van jou zonder master klinkt! en is afgemixed
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

http://www.sturgeonofficial.nl/MVRMASTRY.wav

fade out iets aangepast vanwege klik achtig geluid
Gebruikersavatar
manducator
Fruity King
Fruity King
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 01 nov 2013 11:22

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door manducator »

Ha, eindelijk de tijd gevonden om mijn mastering chain(s) uit te schrijven:

Dynamic master:

1. Sonimus Britson buss: Dit is een console emulator
2. DMGaudio Equick: Eq. Altijd moeilijk om uit te leggen hoe ik een eq gebruik. Ik 'sweep', op zoek naar storende frequenties en zet die dan zachter. Ik boost bijna nooit.
3. Meldaproduction Mstereoprocessor: 4 band stereowidener. Alles beneden 100 Hz maak ik mono, de andere 3 banden gebruik ik om een beetje stereobreedte toe te voegen. Hoe hoger de frequentie, hoe meer breedte ik toevoeg. Iedere band heeft ook een beetje 'exciter' meegekregen.
4. Sonimus Sweetone: Een singleband EQ voor analoge kleuring
5. Hornet SW 34 EQ: Eq die ik enkel gebruik voor de 'overdrive'; het geluid luid in de plugin sturen en er weer zacht uit laten komen geeft een aangename analoge sound.
6. PSP Audioware Easyverb: 1% ambience reverb toegevoegd, geeft een beetje diepte aan het nummer.
7. U-he Satin: Voor de saturatie.
8. Fabfilter Pro-L: Limiter, maar deze dynamische mix heb ik afgemixt op K-12 metering en de pieken bereiken nergens 0 dBFS dus eigenlijk doet de limiter niets.
9 Voxengo Span Plus: voor de metering.


Loud:

Voor de luide mastering heb ik nog enkele plugins tussengevoegd:

3b. PSP Audioware mastercomp: Met een ratio van 1.2 en een maximale GR van 2dB.
5b. Cytomic The Glue: Voor parallel compressie: 30% compressie (ratio 10:1!) en 70% droog geluid. Geeft een voller geluid zonder al teveel verlies van dynamiek.
7b. LVC Audio Clipshifter: Een clipper kan de luidste pieken ervanaf knippen, alvorens de limiter zijn werk moet doen. Zo wordt de loudness-taak verdeeld over 2 plugins.

Mijn volgende stap zal zijn, dat ik alle masters even luid zet (door rms-meting). Zo zal het een stuk gemakkelijker zijn om de resultaten met elkaar (en met de mix) te vergelijken.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

ik heb gprobeerd iets voller te maken in het laag omdat ik de masters wat dun vindt
ook lijken de cymbals wat overstuurd
kan dit kloppen?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door MvR »

ik heb hem zelf wat minder laag gegeven, vond ik zelf fijner. de cymbals bevatten wat harde compressie, dus kunnen inderdaad overstuurd klinken. vond ik wel fijn en goed erbij passen.
Gebruikersavatar
Bon Jarno
Fruity King
Fruity King
Berichten: 854
Lid geworden op: zo 07 mar 2010 18:22

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door Bon Jarno »

ik vindt het ook wel lekker klinken wat minder laag. blijft dan ook eerder op meerdere systemen overeind.
omdat bass natuurlijk erg samenhangt met afluisterruimte/systeem.(ben ik wel achter na verhuizing) wat er aan laag niet inzit kan ook niet modderig klinken!
Sjoelie
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1101
Lid geworden op: do 24 apr 2008 16:06

Re: Allemaal een nummertje masteren?

Ongelezen bericht door Sjoelie »

Ik ga ook eens kijken wat ik ervan kan maken!
Plaats reactie