[Artikel] EQ altijd handig

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Asbak schreef:ik doe dit altijd, is het niet gewoon noodzakelijk om alle frequenties te cutten die je niet "gebruikt"?


Nee, het is niet noodzakelijk. Als je bijvoorbeeld een Techno nummer hebt met een vrij zware trommel erin dan kunnen de basfrequenties hiervan naast je kick en baslijn zeker wel een extra dimensie toevoegen.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Asbak
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 02 mei 2006 20:26
Locatie: Leiden

Ongelezen bericht door Asbak »

ja maar dan "gebruik" je die laag.. maar ik bedoel als het helemaal geen functie heeft, of het dan nodig is.. dus bv voor een lage tom de hoge freq wegdraaien
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Nog steeds is het niet noodzakelijk, maar vaak klinkt het dan wel beter. Het ligt er ook maar aan wat je wilt natuurlijk, als jij een volle sound wilt dan zul je minder moeten cutten dan wanneer je een hele verfijnde sound wilt.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

ja ja aha ik begin het een beetje te begrijpen ik denk gewoon WEER! te moeilijk :? in ieder geval bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
PatrickBehrendt
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 19:17
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ongelezen bericht door PatrickBehrendt »

zeer handig dit! maar het is idd lastig om even te begrijpen!

http://www3.speedyshare.com/data/821405 ... 531/eq.JPG

Maar om bijv. een lead af te stellen he dan neem ik aan dat ik dus de linkerkant "uitschakel" en de rechterkant instel volgens de richtlijnen? want ik snap niet echt welke ik nu moet instellen volgens de richtlijnen...
en met cutten bedoelen jullie dus het weghalen en boosten het omhoog halen ofzo ? :lol:
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

*applaudiseert*

Heb jij dat even goed vertaald! :O



Maargoed :P

Je snapt niet 'welke' je moet instellen volgens de richtlijnen? Gast, als je nou aan zo'n grote knop draait dan zie je toch weergegeven bij welke frequentie je zit? En het blijven natuurlijk richtlijnen, bij de ene stijl klinkt een lead zonder bas totaal niet en bij de andere stijl juist wel, dus het is en blijft iets dat je op gehoor (en/of op advies van iemand die het gehoord heeft en er meer ervaring mee heeft) moet doen.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Yuroun
Fruity God
Fruity God
Berichten: 2908
Lid geworden op: za 21 jul 2007 20:53
Soundcloud: https://soundcloud.com/sevarandeep
Locatie: Roermond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yuroun »

DJ Pat S schreef:zeer handig dit! maar het is idd lastig om even te begrijpen!

http://www3.speedyshare.com/data/821405 ... 531/eq.JPG

Maar om bijv. een lead af te stellen he dan neem ik aan dat ik dus de linkerkant "uitschakel" en de rechterkant instel volgens de richtlijnen? want ik snap niet echt welke ik nu moet instellen volgens de richtlijnen...
en met cutten bedoelen jullie dus het weghalen en boosten het omhoog halen ofzo ? :lol:


Je kunt met een frequency analyser kijken wat de piek van jouw lead is. Daar kun je dan je eq op afstellen.
"Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie." - Ludwig van Beethoven
Gebruikersavatar
PatrickBehrendt
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 19:17
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ongelezen bericht door PatrickBehrendt »

aah op die manier.. bedankt :lol:
Gebruikersavatar
Buzzer
Master of Melodies
Berichten: 4578
Lid geworden op: do 19 jan 2006 20:36
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Buzzer »

Niks moet alles mag.

Als het maar goed klinkt ;)
Gebruikersavatar
Tekuem
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1605
Lid geworden op: zo 02 jul 2006 16:14
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tekuem »

waar boost je een bass die tegelijkertijd ook een functie als leadsound heeft?
Afbeelding
Binnenkort komt er iets groots uit!
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Dat hangt van je sound af daar kun je niet zomaar in het wilde weg een range voor roepen :)
Gebruikersavatar
Tekuem
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1605
Lid geworden op: zo 02 jul 2006 16:14
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tekuem »

ik ben nu 3 uur bezig met een nieuwe poging tot het leren van equalizen, maar het geluid wordt er alleen maar lelijker van. wat doe ik verkeerd? screenshot: http://img255.imageshack.us/img255/5289/77449947jm1.jpg
Afbeelding
Binnenkort komt er iets groots uit!
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Om te beginnen door het posten van een plaatje in plaats van een stukje muziek. Je lijkt het idee te hebben dat je kunt eq'en door simpelweg de juiste eq preset op het juiste instrument te zetten, maar dat is gewoon niet zo. Elk instrument klinkt anders, of je een saw als lead hebt of een square is al een enorm verschil in hoe je gaat eq'en. Daarbij is ook elk nummer anders en kan voor een instrument in nummer A een eq-preset geweldig klinken terwijl het in nummer B vervolgens afschuwelijk klinkt. EQ'en doe je op gehoor.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Maz schreef:Om te beginnen door het posten van een plaatje in plaats van een stukje muziek. Je lijkt het idee te hebben dat je kunt eq'en door simpelweg de juiste eq preset op het juiste instrument te zetten, maar dat is gewoon niet zo. Elk instrument klinkt anders, of je een saw als lead hebt of een square is al een enorm verschil in hoe je gaat eq'en. Daarbij is ook elk nummer anders en kan voor een instrument in nummer A een eq-preset geweldig klinken terwijl het in nummer B vervolgens afschuwelijk klinkt. EQ'en doe je op gehoor.


+1

Vooral op gehoor en een beetje logica en kennis
;)
Gebruikersavatar
Tekuem
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1605
Lid geworden op: zo 02 jul 2006 16:14
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tekuem »

ok, maar dat zet ik hier later wel, want dat nummer is mijn inzending voor de komende battle :p
Afbeelding
Binnenkort komt er iets groots uit!
Plaats reactie