[Artikel] EQ altijd handig

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
plieuw
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 253
Lid geworden op: za 13 okt 2007 12:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door plieuw »

je kan ook eerst het checken met parametric EQ2, dan zie je de frequenties. cut eerst allles wat niet rood kleurt, en dan haal je weg wat echt niet nodig is uit het resterende rood oplichtende.

als je dat snapt kan je overstappen naar een andere eq met ongeveer de zelfde globale instellingen maar dat doe je alleen voor de sound, of om cpu te besparen.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Je kunt ook de visualisatie uitzetten natuurlijk
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
plieuw
Fruity Captain
Fruity Captain
Berichten: 253
Lid geworden op: za 13 okt 2007 12:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door plieuw »

je kan ook eerst het checken met parametric EQ2, dan zie je de frequenties. cut eerst allles wat niet rood kleurt, en dan haal je weg wat echt niet nodig is uit het resterende rood oplichtende.

als je dat snapt kan je overstappen naar een andere eq met ongeveer de zelfde globale instellingen maar dat doe je alleen voor de sound, of om cpu te besparen.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

...om cpu te besparen dus. Dan hoef je niet steeds van EQ te switchen.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Tekuem
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1605
Lid geworden op: zo 02 jul 2006 16:14
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tekuem »

bedankt :!: ik ga dat ff bekijken
Afbeelding
Binnenkort komt er iets groots uit!
Gebruikersavatar
Tekuem
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1605
Lid geworden op: zo 02 jul 2006 16:14
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tekuem »

OHH / CHH / Crash / Ride --- 400 Hz - 16000 Hz

de hihats in FL hebben altijd een heel scherp geluid wat niet echt pro klinkt. als je dan gaat boosten op hoge frequenties wordt dat toch alleen maar erger?
Afbeelding
Binnenkort komt er iets groots uit!
Tony
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1099
Lid geworden op: do 18 okt 2007 20:08
Locatie: Amsterdam

Ongelezen bericht door Tony »

Ja, maar dan moet je ze toch ook juist weghalen :P
Je gaat dan toch niet nog meer boosten op die hoge freqs.
basjeuh
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 5035
Lid geworden op: wo 03 okt 2007 14:02
Locatie: brabant! Mijn producerende Stijlen: alles tussen hardstyle & Hardcore in!
Contacteer:

Ongelezen bericht door basjeuh »

Spasby schreef:Ja, maar dan moet je ze toch ook juist weghalen :P
Je gaat dan toch niet nog meer boosten op die hoge freqs.


xD idd is niet egt slim.
Djé
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 mar 2009 16:26
Locatie: Barendrecht

Ongelezen bericht door Djé »

Dit is dus echt mijn topic waar ik nog heel veel over moet leren!
Klopt het ook als ik zeg dat het EQ'en het hart is van je plaat die je maakt?

Ik equalize niet echt veel, omdat ik niet weet hoe ik mijn doel kan bereiken met de hoge en lage frequenties etc etc..

Stel: Je hebt een leuke pakkende synth en een kick die er wel lekker overheen past, maar het klinkt niet..

Hoe laat je het klinken?
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Ongelezen bericht door Scopes »

Djé schreef:Dit is dus echt mijn topic waar ik nog heel veel over moet leren!
Klopt het ook als ik zeg dat het EQ'en het hart is van je plaat die je maakt?

Ik equalize niet echt veel, omdat ik niet weet hoe ik mijn doel kan bereiken met de hoge en lage frequenties etc etc..

Stel: Je hebt een leuke pakkende synth en een kick die er wel lekker overheen past, maar het klinkt niet..

Hoe laat je het klinken?


zorg dat de frequenties niet te veel botsen met elkaar. in fruity parametric EQ 2 kan je duidelijk zien welke frequenties het meest actief zijn van je synth of kick. cut je synth wat in het laag, daar waar de kick het meest actief is. en side-chain hem eventueel. dan weet je zeker dat je synth de kick niet in de weg zit.
en mooi eq-en is ook een kwestie van goed luisteren en leren luisteren. gewoon veel doen en blijven oefenen om ervaring te krijgen. uiteindelijk gaat het je steeds beter af ;) yuroun heeft ergens op dit forum een sticky met een lijst van frequenties voor bepaalde geluiden. das wel een goeie leidraad voor het eq-en
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

Le Cram schreef:
Djé schreef:Dit is dus echt mijn topic waar ik nog heel veel over moet leren!
Klopt het ook als ik zeg dat het EQ'en het hart is van je plaat die je maakt?

Ik equalize niet echt veel, omdat ik niet weet hoe ik mijn doel kan bereiken met de hoge en lage frequenties etc etc..

Stel: Je hebt een leuke pakkende synth en een kick die er wel lekker overheen past, maar het klinkt niet..

Hoe laat je het klinken?


zorg dat de frequenties niet te veel botsen met elkaar. in fruity parametric EQ 2 kan je duidelijk zien welke frequenties het meest actief zijn van je synth of kick. cut je synth wat in het laag, daar waar de kick het meest actief is. en side-chain hem eventueel. dan weet je zeker dat je synth de kick niet in de weg zit.
en mooi eq-en is ook een kwestie van goed luisteren en leren luisteren. gewoon veel doen en blijven oefenen om ervaring te krijgen. uiteindelijk gaat het je steeds beter af ;) yuroun heeft ergens op dit forum een sticky met een lijst van frequenties voor bepaalde geluiden. das wel een goeie leidraad voor het eq-en


bedoel je op de baas een compressor en op de kik een paak ctrl?

als de kik en bass zo gaan heel standaard (((| =is kik)) |-|_|-|_|-
lijkt mij geen sidechain nodig toch?
Gebruikersavatar
Scopes
Moderator & Master of Chillout
Moderator & Master of Chillout
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 18 dec 2007 22:06
Soundcloud: https://soundcloud.com/ma_zea

Ongelezen bericht door Scopes »

je heb imo niet persé een compressor nodig om te side chainen. ik doe het soms ook wel met een filter (lage tonen side chainen) om het volume wel hetzelfde te houden. en wie zegt dat ie zo standaard de kick en bass gaat gebruiken? en dan kan nog een side-chain het net iets interresanter maken, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

side chainen doe je idd, met een peak controller op je kick (of een ander sound wat je op de voorgrond wilt houden) en een compressor/volumeknop(of fader)/of wat dan ook
Richard Christiaan

Ongelezen bericht door Richard Christiaan »

maar als ik via eq doe gaat ie band van boven naar beneden altyd.. hoe krijg ik het andersom?
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Le Cram schreef:je heb imo niet persé een compressor nodig om te side chainen. ik doe het soms ook wel met een filter (lage tonen side chainen) om het volume wel hetzelfde te houden. en wie zegt dat ie zo standaard de kick en bass gaat gebruiken? en dan kan nog een side-chain het net iets interresanter maken, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.


Ik wil hier even een off-topic zijweggetje inslaan, in principe kun je ook met een peak controller op je snare en dan verbinden aan reverb bijvoorbeeld, zulke trucs haal ik ook wel eens uit.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Bornslippy
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1519
Lid geworden op: zo 26 feb 2006 9:27

Ongelezen bericht door Bornslippy »

Maar hoe zorg je dan dat je lead alleen bijv. in dat frequentie gebied zit? (Kan iemand dat misschien laten zien met een screenshot).

En ik heb ook wel is gehoord, dat mensen niet in elk kanaal een Eq doen, maar alleen in de master...?
Mike Oldfield - The Song Of The Sun
Plaats reactie