[Artikel] EQ altijd handig

Bediscussieer hier non-FL onderwerpen over produceren.
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Bij mij staat op werkelijk elk kanaal een EQ.

En ervoor zorgen dat je lead alleen in dat gebied zit, kun je doen met ene low en high shelf in je EQ.
Ik heb zo snel even geen screentje bij de hand.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Alleen op de master een EQ is trouwens onzinnig en zal niet leiden tot een goede afmix.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Ja dan krijg je van die synths/samples die elkaar in de weg gaan zitten.
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

@Ezyo:
Nee die zitten elkaar dan al in de weg ,maar als je dan nog eens extra gaat zitten boosten op je master EQ hoor je het gewoon nog beter :p

@mart lami:
Dat ligt al aan de keuze van je sounds, die zitten binnen een bepaalde frequentie range, maar als jij bv een lead hebt die een melodie in bv de 6e octaaf speelt dan is die waarschijnlijk weinig laag nodig dus dat kun je dan al weghalen zodat ie de bass niet in de weg gaat zitten, dan ga je kijken met een spectrum analyzer in welke freq range de meeste kracht zit ,op die plek kun je dus beter niet nog meer gaan stoppen, op de plekken waar weing kracht zit kun je boosten maar let dan wel weer op of je daar geen andere sounds in de weg gaat zitten.
Als je je track kwa sounds goed arrangeert en de sounds mooi spreid over de octaven maak je het eq'en al een stuk éénvoudiger, cut ook de freq die voor een bepaalde sound helemaal niet nodig zijn(laag van hihats,claps,hoge leads, hoog(+8khz) van bassen en kicks enz)
EQ leer je door goed je oren te gebruiken en logisch na te denken over de sounds in je mix, en een beetje je spectrum in de gaten houden natuurlijk ;)
--
Je hebt in de FL mixer in je channelstrip al standaard een EQ op elk kanaal,ik gebruik die alleen voor minder belangrijke sounds meestal voeg ik wel een andere EQ toe op elk kanaal.
Een EQ op je master is alleen van belang als je de mastering in FL zou doen.
NatteHanddoek
Verbannen
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 24 jun 2008 12:06
Locatie: Terneuzen Haat: Ponies
Contacteer:

Ongelezen bericht door NatteHanddoek »

wat ik altijd doe ik eerst zorgen dat het geluid fatsoenlijk klinkt door de nodige frequenties licht te boosten, en alle frequenties die ik niet nodig heb wat te cutten om het beter te laten klinken. dan ga ik kijken bij instrumenten die een beetje in dezelfde range zitten, hoe ze ge-eqed zijn. en dan probeer ik ze niet te laten botsen.
Bornslippy
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1519
Lid geworden op: zo 26 feb 2006 9:27

Ongelezen bericht door Bornslippy »

Hier zou echt een nederlandse fruityloops tutorial over gemaakt moeten worden. Want je leert het door je oren te gebruiken vind ik niet terecht..
Ik gebruik namelijk ook mijn oren maar begrijp gewoon niet veel (niks) van dat masteren. En ja, ik heb er veel over gevraagt/gelezen etc.

Maargoed, thx alvast voor de tips.. ga der maar weer is wat mee proberen
Mike Oldfield - The Song Of The Sun
Gebruikersavatar
Euphorica
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4537
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 1:16

Ongelezen bericht door Euphorica »

Niet terecht? Het is nou eenmaal een feit dat je afmixed en masterd met je oren, je doet het niet met je neus , je leert door goed te luisteren naar een sound hoe je hem moet EQ'en in je mix,op een gegeven moment hoor je dat allemaal gewoon, je moet je oren trainen door tracks die je luistert uit elkaar te halen dmv je gehoor ,probeer je te focussen op één element uit een track en luister goed hoe die in de mix ligt zo train je je oren en dat kun je toepassen als je dingen moet EQ'en.
Speel je volledige mix af terwijl je je gehoor focust op het element wat je wilt EQ'en, blijf focussen terwijl je tweaked! Als je denkt dat het goed klinkt luister je het element solo en pas je het nog een beetje aan met je EQ tot je tevreden bent ,dan weer even de full mix luisteren en klaar.
Neem nou maar van mij aan dat je afmixen niet uit een boekje leert en dat je je gehoor moet trainen ,uiteraard moet je weten hoe een EQ werkt maar je moet het in principe leren uit je eigen ervaringen.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

Het is vrijwel onmogelijk daar een tutorial over te maken omdat je elk nummer anders afmixt/mastert. Natuurlijk zijn er wel technieken om dit beter te doen, maar doorgaans leer je die vanzelf wel. Dit is echt een van die dingen die je zelf moet leren, net als hoe je een 'vette synth' maakt. Ik kan je wel uitleggen hoe je een lekkere supersaw uit de 3xOsc krijgt, maar als jij de volgende dag een taffe basic squarelead eruit wilt halen heb je weinig aan de informatie van gisteren. Je leert het door ervaring, en we kunnen helpen bij het opdoen van die ervaring, maar veel meer ook eigenlijk niet.
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
leonard
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3048
Lid geworden op: za 14 jun 2008 13:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door leonard »

dat is niet helemaal waar maz, je kan tips geven hoe je het begin van zon lead kan maken en dan zelf laten uitzoeken etc.
Gebruikersavatar
Suriel
Admin & 303 Master
Admin & 303 Master
Berichten: 6553
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:10
Locatie: In Panic Rang: Grandmaster Coolheid: Zeer hoog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suriel »

leonard schreef:dat is niet helemaal waar maz, je kan tips geven hoe je het begin van zon lead kan maken en dan zelf laten uitzoeken etc.


Voor elke lead moet ik dan toch opnieuw tips geven? Ach, laat maar zitten, mijn vergelijking gaat een beetje aan je voorbij geloof ik :P
_________________

L STFUDIO
_________________

= = Domme vragen bestaan in overvloed.
= = De 'ik-zou-graag-zeggen-wat-ik-bedoel-maar-de-woorden-zitten-in-de-weg' mentaliteit
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

AndiVax' mixing secrets _O_
Even googlen naar z'n tutorial als je nieuwsgierig bent. :P
Ik kan over het algemeen wel elementen isoleren uit een mix. Alleen had ik nog niet eens door dat ik dat moest gebruiken bij het afmixen _O-
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik goed en effectief moet EQ'en, maar toch lijken mijn tracks (recent afgeronde projecten) goed te klinken, ook bij anderen.
NatteHanddoek
Verbannen
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 24 jun 2008 12:06
Locatie: Terneuzen Haat: Ponies
Contacteer:

Ongelezen bericht door NatteHanddoek »

dit is trouwens ook een handig trucje:
Warbeats - Finding the sweet spot
Hier kun je zien hoe je op gehoor de juiste frequentie kunt vinden om te boosten. cutten wordt er niet echt in besproken, maar dat kun je zelf wel uit de voorgaande reacties halen denk ik ;)
Gebruikersavatar
Ezyo
Fruity God
Fruity God
Berichten: 3107
Lid geworden op: vr 17 okt 2008 16:44
Locatie: Arcadia Bay, Oregon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ezyo »

Het wordt meestal aangeraden alleen te cutten en niet te boosten.
NatteHanddoek
Verbannen
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 24 jun 2008 12:06
Locatie: Terneuzen Haat: Ponies
Contacteer:

Ongelezen bericht door NatteHanddoek »

je moet meer cutten dan boosten. dat is wel waar. maar helemaal niks boosten is ook niej goew denk ik.
ssienn
Fruity Beginner
Fruity Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: di 31 mar 2009 10:45

Ongelezen bericht door ssienn »

roll off betekent toch dat je het helemaal naar beneden laat zakken

Als je tot en met 100 hz roll af zegt, dan krijgt het toch een vorm van een high pass bij wijze van
Plaats reactie