muziekschool/opleiding

Discussieer hier over muziek.
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Hee allemaal,

Ik zit nu in 6VWO en moet dus volgend jaar een vervolgopleiding gaan kiezen. Ik vind muziek echt heel erg gaaf en daarom lijkt het me super om hier iets in te gaan doen. Maar het probleem is dat ik niet echt goede scholen/opleidingen kan vinden. Zo heb je de Herman Brood Academie, wat me opzich wel wat lijkt, maar dit is meer gericht op de 'popmuzikant'. Ik speel geen instrumenten, ik wil het echt puur richten op DJ/Producen, of iets anders met muziek, is er iemand die weet of dit (DJ'en/Producen) op het conservatorium kan? Of iemand die een andere suggestie heeft qua school/opleiding? Het zou me echt heel erg helpen als jullie met wat tips komen!

Een nadeel is echter wel, dat als ik voor muziek ga, ik niet echt een 'backup' heb voor als je faalt ofzo. Daarom wil ik het wel op hoog niveau, dus HBO of Universitair doen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door MvR »

bijna elke hogeschool wil dat je je muziektheorie onder de knie hebt. al is het maar de basis. daarnaast moet je een 'portfolio' hebben met daarin jouw beste werken. ik ken trouwens een paar mensen die dit op de rockacademie in Tilburg doen (is niet per se voor rock tegenwoordig, bieden hele goede produceropleiding aan)
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

MvR schreef:bijna elke hogeschool wil dat je je muziektheorie onder de knie hebt. al is het maar de basis. daarnaast moet je een 'portfolio' hebben met daarin jouw beste werken. ik ken trouwens een paar mensen die dit op de rockacademie in Tilburg doen (is niet per se voor rock tegenwoordig, bieden hele goede produceropleiding aan)


oke, wordt je anders niet aangenomen? maar wat kun je doen als je deze produceropleiding hebt afgerond? ja producen, maar of je er dan ook je brood mee kunt verdienen.. dus kun je dan nog iets anders gaan doen voor als je bijvoorbeeld faalt? geluidstechnicus ofzo?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door MvR »

er zijn talloze mogelijkheden. je kunt opgeleid worden tot artiest, maar ook als producer etc. er bestaat natuurlijk altijd de kans dat niets slaagt, maar dat heb je bij vrijwel elke opleiding. ik zou eens een open dag gaan bezoeken of anders je vragen mailen!
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Jay30k »

Jorrit27 schreef:Een nadeel is echter wel, dat als ik voor muziek ga, ik niet echt een 'backup' heb voor als je faalt ofzo. Daarom wil ik het wel op hoog niveau, dus HBO of Universitair doen.
Groetjes!


Met een HBO of WO diploma heb je tegenwoordig ook niet direct een baan. Gezien de huidige vraag en aanbod van werk en werkgevers, moet je je dus afvragen in hoeverre je kans van slagen is als je dit kiest als Hbo/WO opleiding. Maar er zijn ook prive scholen (en eerlijk gezegd is de kwaliteit daar hoger dan op een Hbo) waar je naartoe kan gaan, en dus te combineren valt met een andere opleiding.
http://www.audioacademy.nl/index.html

Jorrit27 schreef:dus kun je dan nog iets anders gaan doen voor als je bijvoorbeeld faalt? geluidstechnicus ofzo?

Netwerken is ook belangrijk. Ergens komen opdraven met een diploma zegt tegenwoordig ook niks. Ik denk dat het veel gunnen en gegund worden is in die business, dusjah. Vanaf dag 1 bij je opleiding je netwerk uitbreiden. Eigenlijk zodoende dat men aan je zou vragen of je je opleiding gewoon kan stoppen om bij ze te komen werken.
spit-noise
Fruity Loopist
Fruity Loopist
Berichten: 100
Lid geworden op: do 28 mar 2013 14:50

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door spit-noise »

Als ik jou was zou ik voor een basis opleiding gaan bijv. ICT en daarnaast een cursus volgen mbt Muziek. Omdat het Anno 2013 is en je echt geluk moet hebben om een baan te vinden in de muziek kan je beter altijd een backup hebben. Want je bent natuurlijk niet de enige. ;) en na een cursus krijg je ook een certificaat/diploma dus dan kan je 2 kanten op!!
Like Red Patrol Op Facebook voor gratis tracks en andere vette dingen :P https://www.facebook.com/officialRedpatrol
Jorrit27
Fruity King
Fruity King
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 9:30

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Jorrit27 »

Oke thanks voor alle comments! Ik zal nog eens even rondsnuffelen op het internet over de opleidingen enzo. Het lijkt mij inderdaad ook handiger als ik misschien muziek erbij hou als hobby en gewoon naar de universiteit ga, al vind ik muziek wel heel erg leuk en wil er graag meer in leren.. Maarja het is idd anno 2013 dat het lastig is met banen enzo dus ik zal maar verstandig moeten zijn haha
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door MvR »

ik heb zelf ooit ook voor deze keuze gestaan, maar heb besloten om maar gewoon een "normale" opleiding te gaan doen. ben je echt talentvol en goed in de muziek, dan kom je er vanzelf wel. natuurlijk ben ik ook jaloers op de mensen die elke dag van de week mogen producen en opnemen etc op school, maar toch is de kans dat zij dit later ook echt als werk gaan doen klein.
Gebruikersavatar
Jay30k
Fruity Master
Fruity Master
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 23 feb 2006 9:46
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Jay30k »

Ik heb zelf de (beruchte) InHolland Hbo-opleiding 'Media Entertainment Management' gedaan.
Naast (basic) audioproductie, radio producties, events, en filmstudies zitten in deze opleiding ook verwantschappen met marketing en communicatie. In de muziekbranche is het nu inderdaad moeilijk, wellicht vanwege de brede keuze in deze opleiding dat je ook in andere branches dan eventueel terecht kunt.

Momenteel ben ik redacteur/communicatieadviseur bij de lokale gemeente, maar in 2014 start ik een nieuwe carrière bij een bedrijf dat handelt voor de (internationale) tv- en filmindustrie. Maar ik kom geregeld oud klasgenoten tegen die wel in de media werken, of evenementen of zelfs totaal iets anders (of nu ook werkloos zijn, wat dat is de huidige economie).

Je zei dat je WO wilt gaan doen? Misschien dat er een soort gelijke opleiding op universitair niveau is?
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door MvR »

MvR schreef:ik heb zelf ooit ook voor deze keuze gestaan, maar heb besloten om maar gewoon een "normale" opleiding te gaan doen. ben je echt talentvol en goed in de muziek, dan kom je er vanzelf wel. natuurlijk ben ik ook jaloers op de mensen die elke dag van de week mogen producen en opnemen etc op school, maar toch is de kans dat zij dit later ook echt als werk gaan doen klein.


grappig om dit nu terug te lezen van mezelf nu ik er gewoon volledig voor ga om werk te vinden in de audio industrie. ik ben er al achter gekomen dat echt talent hebben en goed zijn in muziek maken niet genoeg is. helaas.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Ajna »

MvR schreef:ik ben er al achter gekomen dat echt talent hebben en goed zijn in muziek maken niet genoeg is. helaas.


Er komen ook steeds meer opleidingen bij, de een dan weer wat minder gekwalificeerd dan de ander, maar toch erg in trek. Daarnaast denk ik dat ongeacht je opleiding of muzikale kwaliteiten (ook technisch) je ook de juiste connecties moet hebben om hierin verder te komen. Er zijn er velen..
Gebruikersavatar
MvR
Moderator
Moderator
Berichten: 8036
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 18:11
Soundcloud: https://soundcloud.com/markvanrijswijk
Locatie: Waddinxveen

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door MvR »

exact.
Ajna
Grandmaster
Grandmaster
Berichten: 4667
Lid geworden op: do 24 mei 2007 23:15

Re: muziekschool/opleiding

Ongelezen bericht door Ajna »

In mijn vriendenkring zijn er een paar mensen die o.a om dit soort redenen een eigen zaakje hebben opgezet. Het aanbod van geschoolde mensen die een baan in deze branche zoeken is gewoon heel groot. En dit is niet alleen met studiowerk etc het geval, ook als muzikant zijnde.
Plaats reactie