Ik vind het altijd leuk om te blijven zoeken naar nieuwe plugins die me misschien helpen nog makkelijker tot een beter resultaat te komen. Wellicht fijn om elkaars favorieten te delen zodat we misschien nog wat ontdekken dat we kunnen gebruiken.
Op dit moment zijn mijn favoriete plugins/software de volgende dingen:
Sonarworks SoundID Reference: software/mic set waarmee je je ruimte akoestisch uitmeet. De software maakt vervolgens een soort gespiegelde EQ van de resonante pieken die zijn gemeten, en daarmee zorg je dat je een nog neutraler geluid uit je speakers hoort komen. Het wordt dus niet meer/minder gekleurd door de resonante reflecties in je ruimte zelf. Voor mij was dit echt een eye opener - je denkt dat je je ruimt redelijk behandeld hebt, maar alsnog kun je veel meer uit je monitorspeakers halen hier mee.
OEKsound plugins: OEKsound is voor mij een software ontwikkelaar die in het rijtje Fabfilter past qua kwaliteit en innovatie. Ik gebruik in vrijwel elk project de inmiddels (bijna iedereen) beroemde Soothe2. Soothe is een soort dynamische EQ/compressor die resonante pieken in je audiosignaal heel natuurlijk uitfiltert. Waar een statische EQ constant dezelfde dip of piek verlaagt/verhoogt, werkt Soothe2 op dynamische wijze. Het past zich dus constant aan aan het audiosignaal. Sinds een tijdje hebben ze ook een soortgelijke plugin genaamd Bloom. Die doet eigenlijk hetzelfde, maar dan met het doel om de klank van je geluid/mix uit te balanceren. Heb je te weinig laag in je master, dan kun je met Bloom wederom op dezelfde wijze met een soort dynamische EQ/compressie het signaal heel natuurlijk aanpassen. Echt een gamechanger weer.
Fabfilter plugins: Ik benoem hem maar ik ga hem niet helemaal uitschrijven. Alles van deze ontwikkelaar is eigenlijk solide en kwalitatief. Allemaal must-haves.
Waves MV2: een compressor van Waves die ik vaak gebruik voor "glue compression" - het lijmen van geluid. Met een hele makkelijke interface met 2 schuiven; 1 voor de low end compressie, en 1 voor de high end compressie, kun je gemakkelijk je geluid net ff wat meer laten samensmelten.
Sonnord Oxford Inflater: Vrij oude maar nog altijd ontzettend goede brickwall limiter.
Integraudio Deelay: gratis delay plugin, erg fijne modi zoals een reversed delay of een chaotische delay. Absolute must-have.
Vallhalla reverb: De reverb plugins van Valhalla vind ik tot denk ik wel de beste digitale reverb plugins behoren. Ik gebruik voornamelijk ValhallaRoom, maar ook Valhalla Shimmer en de gratis Valhalla Supermassive zijn erg goed.
ImageLine FL Transient Processor: toen ik begon met muziek maken had nog nooit iemand van een transient processor gehoord, maar het is een ideale plugin om je transients te beheersen. Wil je een wat meer analoge sound ipv een scherpe kickpunch die bijna je oren eraf tikt? Kun je gewoon aanpassen. Heb je synths waarbij je de aanslag wat dikker willt laten doen klinken voordat hij de compressie in (of als hij de compressie uit komt) gaat? Ideale plugin hiervoor.
Let me know of jullie nog juweeltjes hebben die ik moet checken.